Hej!

Håller på med ett garage.

Jag ska förbereda lite el-kopplings-dosor för min elektriker.
Jag tänker mig ett infällt montage.

I taket ska jag ha 2 el-kopplingsdosor-dosor för lysrör, samt en el-kopplingsdosor-dosa för ett framtida eventuell eluttag som ska mata en motor för en portmotor.

Jag hoppas kunna spika dosorna i tak bjälkarna.

Men nu kommer det trickiga, dosans krage (jag kallar det så) ska gå igenom ett lager osb, samt ett lager gips.

För rätta mig om jag har fel, kragen ska väl gå igenom och ligga "jämt skägg" med ytan?

Jag gissar att det är denna artikel på t ex byggmax jag ska ha?

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29628.aspx

Undrar även om det är vanliga standard dosor till led-spottar, eller om det är olika på olika fabrikat?
Jag ska nämligen sätta led-spottar i ett litet tvättstuge-utrymme.
Om jag fattat det rätt blir inte dessa så varma, så då undrar jag vad det ska vara för dosa till dem?
Som sista fråga har jag även tänkt ha LED-spottar i takfoten så självklart undrar jag vad det ska vara för dosa till

Tacksam för tips!

Mvh
Fredrik

Till garagetakets armaturer ska du ha en dosa för dubbelgips, men inte en apparat utan takdosa, och absolut inte från ByggMax om man ska tro andra på detta forum (har dock inte själv provat dom). För vägguttaget ska du ha en apparatdosa.

Ett annat alternativ är att bara göra rörutsläpp där armaturerna ska sitta, om nu inga vägguttag ska matas från dosor i taket förstås. Då är det smidigast att sätta takdosor.

Redigerat:
Den platta bilden hos byggmax är väl en Thorsmans eller en look alike men om man tittar på den i 3D så är det något annat rappel.

Protte

Om man ska vara petig så är det en takdosa du ska ha i taket för armaturerna, och inte en kopplingsdosa.. Takdosan har samma diameter som en kopplingsdosa men är uppbyggd lite annorlunda med bl a en annan fästanordning, annan placering av rörinföringar och dessutom gjord för att tåla att hänga lättare armaturer direkt i dom gängade fästhålen.

Såklart, Hågge :)

Tusen tack för svaren!!

Mycket värdefull info!!!

Om du verkligen förbereder för att en elektriker ska komma sen så fråga han vad han vill ha. Alt. be han komma med grejjer och berätta hur du ska göra.

Håller med,
fråga elektrikern vad han vill ha för prylar, brukar inte vara poppis om man köpt billigt mtrl som sen tar längre tid att installera(dåliga skruvar,fasta ringar
etc) det du tjänar på att förmontera om det är ok för elektrikern kan du lägga på bra mtrl det blir billigast i längden

När du ska montera dosor i taket; Såga till en bräda (tex en bit glespanel) som räcker mellan glespanelen i taket. Om du har glesat på 30c/c så brukar 40cm vara lagom längd på brädan. Skruva fast dosan i brädan och lägg upp brädan på tvären ovanpå glesen, sen är det bara att kolla hur långt dosan sticker ner. Om dosan sticker ner tex 13mm för mycket kan man skära till gipsbitar och lägga på ovansidan av glesen som en distans typ. Givetvis så kan man ju använda masonitbitar eller något annat för att få till rätt höjd. När du har fått dosan att sticka ner lagom mycket så är det bara att ta långa skruvar och skuva fast alltihop nerifrån genom glesen!!

Hoppas att man förstår vad jag menar, lite svårt att förklara med ord....

Jag förstår vad du menar, men så är ju jag elektriker också så.. :D

//Patrik

Varning för byggmax och dosor!

Dosan som den ser ut på den länkade bilden är OK. Men byggmax har ibland inne en dosa i lite matt gul plast med vit ring. Den borde förbjudas!

Plasten är skör och dosan självspricker. Om VP rören kommer in det allra minsta snett så det uppstår spänningar i plasten så spricker den. Inte just vid monteringen men en eller två dagar senare.

Samma dosa har nu börjat säljas på Jula också, varning. Den finns även i grön utförande (enkelgips varianten), har för mig att ringen är vit även på den gröna dosan.

En annan forum medlem skrev för ett tag sedan att hans byggmax dosor hade spruckit av sig själva liggande i plastkassen från butiken, med min erfarenhet av de dosorna så tror ja på det.

Låter som något för Elsäkerhetsverket.

Rikard Ågren skrev:
Låter som något för Elsäkerhetsverket.
Håller helt klart med, låter jävligt värdelöst. Men man får vad man betalar för.

Frågan är väl om byggmax/jula faktiskt lovat att man får använda dosorna för starkström?

De kanske kan slingra sig genom att hävda att de bara är till för tele, data, tv och annan svagström...

yxis skrev:
Frågan är väl om byggmax/jula faktiskt lovat att man får använda dosorna för starkström?

De kanske kan slingra sig genom att hävda att de bara är till för tele, data, tv och annan svagström...
Det är ioförsig sant... det vet man ju aldrig.
Får väl ringa informationstelefon, spela in och fråga :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.