C
Nu när mörkret kommer allt tidigare på kvällarna funderar jag på några rejäla och gärna prisvärda "bygglampor" med högt ljusflöde.
Hade tänkt använda dem både utomhus och inomhus så laddningsbara och vädertåliga är ett krav, men helst i kombination med nätdrift. Hittade som ett exempel Makita DML805 även om jag känner att den är lite klen med 750 lm. Behöver inte heller nödvändigtvis vara verktygsbatterier.

Några tips?

Jag säger satsa på en riktig pannlampa, själv har jag en Petzl som visserligen kostade lite mera men den fungerar utmärkt som arbetsbel, cyckelbel, i skidspåret i djupa skogen, i grottan ja precis över allt där jag behöver ljus. En av finesserna är att jag kan ställa in "belysningsfunktionerna" med datorn så att ljuset passar till det jag ska syssla med.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma att en bra pannlampa är väldigt allround. Jag har också funderat på en sån där stationär laddbar lampa men har egentligen inte saknat en sån.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Pannlampor är toppen, det håller jag med om, men det är inte det jag är ute efter i denna tråd.
Jag behöver något som lyser upp stora ytor.

Då är det väl några rejäla byggstrålkastare monterade på stativ som gäller. Höjd på stolpe/stativ och ljusstyrka beroende på hur stor yta och hur mycket ljus du behöver.

C
E elmont skrev:
Då är det väl några rejäla byggstrålkastare monterade på stativ som gäller.
Ja, precis. Har idag en vanlig 500W halogen-lampa på stativ och den ger bra ljus, men den är ju av uppenbar anledning inte batteridriven. Lite får man väl kompromissa, men 30-50W antar jag skulle vara lämpligt(?)
Finns ju massor med Kina-lampor på eBay, men utifrån de tester man läser verkar de genomgående vara skräp, så konkreta tips på grejor som håller måttet uppskattas. Och som sagt, letar efter något som även kan köras med nätdrift.

C
Har hittat några kandidater.

AEG/Ridgid BPL 18:
2 500 lm
Lampa 1 700 kr, Stativ 1 000 kr på Bauhaus
1163205A.jpg
Milwaukee stativ-lampor i M18-serien:
2 000 - 5 400 lm beroende på modell
Pris 3 300 kr - 6 000 kr

remote.axd
DeWalt har även en nästan identisk 3 000 lm lampa för ca. 3 000 kr.

Lite surt att det verkar som att det endast är Milwaukees värstingmodell som klarar av att ladda batteriet i lampan. Övriga lampor kräver extern laddare. Men 6 000 kr är lite väl saftigt, även om batterier + laddare tillkommer för övriga lampor.

Någon med erfarenhet av dessa eller som har andra förslag?

C
Stod och klämde lite på några Mareld-lampor som var på kampanj hos bygghandlaren och kom i samspråk med deras personal som konstaterade samma sak. Många kunder som är ute efter kombinerad nät- och batteridrift men det finns nästan inga lampor som har det, och de som har det saknar generellt funktionen att ladda batteriet under nätdrift. :(

P
Jag köpte en mareld i somras, 1800 lm. 6 timmars batteritid. Än så länge är jag nöjd, men i ärlighetens namn, så har jag nästan bara lekt med den än så länge.

C
En liten uppdatering:
Det blev aldrig nåra lampor i fjol då jag aldrig hittade något som matchade min önskelista.
Nu har det dock inköpts 2 st Scangrip Nova 4 SPS.
https://www.scangrip.com/en-gb/news/new-ground-breaking-nova-sps-work-lights

Jag får väl återkomma med en recension så småningom, men första intrycket är att de kommer att fungera perfekt för mig, även om jag inte är överförtjust i formfaktorn.

C
Ytterligare uppdatering: Nu har jag även fått hem stativen och det är ena riktigt rejäla pjäser. Väldigt mycket robustare än vad jag trodde de skulle vara. För en tusenlapp styck kan jag inte annat än att konstatera att det är mycket stål för pengarna. Blir perfekt för utomhusbruk. För inomhusbruk kan de nog upplevas som onödigt tunga och bulkiga.

C cpalm skrev:
Har hittat några kandidater.

AEG/Ridgid BPL 18:
2 500 lm
Lampa 1 700 kr, Stativ 1 000 kr på Bauhaus
[bild]
Milwaukee stativ-lampor i M18-serien:
2 000 - 5 400 lm beroende på modell
Pris 3 300 kr - 6 000 kr

[bild]
DeWalt har även en nästan identisk 3 000 lm lampa för ca. 3 000 kr.

Lite surt att det verkar som att det endast är Milwaukees värstingmodell som klarar av att ladda batteriet i lampan. Övriga lampor kräver extern laddare. Men 6 000 kr är lite väl saftigt, även om batterier + laddare tillkommer för övriga lampor.

Någon med erfarenhet av dessa eller som har andra förslag?
milwaukees och dewalts variant är båda frekventa på byggena jag springer på. jäkligt bra lampor är min personliga åsikt.

C
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
milwaukees och dewalts variant är båda frekventa på byggena jag springer på. jäkligt bra lampor är min personliga åsikt.
Ja, jag har också ofta sett dem och håller med om att det verkar vara riktigt fina lampor. Möjligen lite väl plastiga. Men deras hybridvariant är tyvärr så snuskigt dyr så att det är löjligt.

C cpalm skrev:
Ja, jag har också ofta sett dem och håller med om att det verkar vara riktigt fina lampor. Möjligen lite väl plastiga. Men deras hybridvariant är tyvärr så snuskigt dyr så att det är löjligt.
jo alltså faktiskt. Är sugen på att ta hem två Dewalt till mig själv dock. Det är behändigt.

Men jo nog är det groteska priser alltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.