44 060 läst ·
40 svar
44k läst
40 svar
Tips på bra och billig (eller hur...) regelsökare.
Ja, enligt länken i mitt första inlägg kan den det..
"WireWarning® detection indicates the presence of live, unshielded electrical wiring up to 2 inches (51 mm) deep"
Har tyvärr regelsökaren i källaren så jag kan inte verifiera det till 100% men jag har för mig att den piper och brötar och blinkar när det är el i närheten.
Dessutom vore det marknadsföringssuicid att gå ut med sådana uppgifter om man inte kan backa upp dem.
/D
"WireWarning® detection indicates the presence of live, unshielded electrical wiring up to 2 inches (51 mm) deep"
Har tyvärr regelsökaren i källaren så jag kan inte verifiera det till 100% men jag har för mig att den piper och brötar och blinkar när det är el i närheten.
Dessutom vore det marknadsföringssuicid att gå ut med sådana uppgifter om man inte kan backa upp dem.
/D
Hoppas du blir nöjd!
Det där med regelsökare är svårt, jag tittade länge både billigare och framför allt dyrare innan jag köpte min.
Den kändes helt enkelt mest prisvärd och funktionell.
Jag gillar även att den markerar för både början, centrum och slut på regeln.
Mycket praktiskt när man ska sätta upp hyllor, tavlor etc.
/D
Det där med regelsökare är svårt, jag tittade länge både billigare och framför allt dyrare innan jag köpte min.
/D
Eller renoveringsgips.CCPusher skrev:Hoppas du blir nöjd!
/D
Det finns en tråd här någonstans där man avhandlat liknande problem.cheetah1 skrev:
Du kan prova med att hålla ena handen i regelsökaren och andra handen på väggen.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/95284-regelsoekare.htmlcheetah1 skrev:
Jag köpte en DMF10 (blå Bosch alltså) och kan bara konstatera samma sak som pech - det är det sämsta blå verktyget jag har. Jag hade förväntat mig något pålitligare...
Om man sätter högernäven på väggen då? Vad händer då? 
Nej, jag har inte en aning om hur det går till.
Man leder väl bort eventuell statisk laddning i väggen eller något..
Det är det bästa svar jag kan komma på just nu i alla fall.
Nej, jag har inte en aning om hur det går till.
Man leder väl bort eventuell statisk laddning i väggen eller något..
Det är det bästa svar jag kan komma på just nu i alla fall.
Det stämmer, man leder bort statiska laddningen med denna metod.
Har också en DMF10 Zoom och med hjälp av denna metod så får man ökad träffsäkerhet men det är fortfarande långt ifrån 100% och det krävs dubbelkoll och lite egna antagande om var reglar och spänningsledningar kan finnas för att det ska bli bra. Efter lite träning får man hyfsade resultat. De är ju relativt billiga så man kan väl inte vänta sig något annat. Vill man ha riktiga prylar kanske man ska titta på Bosch Wallscanner D-tect 150 istället? Vet inte om den är träffsäkrare då jag inte provat själv men den har i alla fall tydligare display som visar nästan grafiskt vad som finns bakom. Men så kostar den betydligt mer.
Har också en DMF10 Zoom och med hjälp av denna metod så får man ökad träffsäkerhet men det är fortfarande långt ifrån 100% och det krävs dubbelkoll och lite egna antagande om var reglar och spänningsledningar kan finnas för att det ska bli bra. Efter lite träning får man hyfsade resultat. De är ju relativt billiga så man kan väl inte vänta sig något annat. Vill man ha riktiga prylar kanske man ska titta på Bosch Wallscanner D-tect 150 istället? Vet inte om den är träffsäkrare då jag inte provat själv men den har i alla fall tydligare display som visar nästan grafiskt vad som finns bakom. Men så kostar den betydligt mer.