M myrstack skrev:
Det är samma princip så kan man det ena borde man kunna det andra.
När man kör bensin har väl de flesta vanan att fylla kedjeolja när man tankar. På en batterimaskin kollar man vid motsvarande moment vid laddning. Oavsett drivkälla så nyper det om man glömmer
Rymmer batterisågar mer olja än bensinsågar? Annars är det rätt värdelöst ifall batteriet bara typ motsvarar en tankning. Sällan jag använder motorsågen utan att behöva tanka minst några gånger.

C cpalm skrev:
Har förvisso tagit ner några mindre träd med elsåg, men nej, det är av naturliga skäl inte "fältarbete" de är avsedda för.

Men om det rör sig om fullvuxna träd tycker jag hela projektet låter väldigt vanskligt. Ta ner 30-40 träd är inte en lämplig nybörjaruppgift. Säkert något av dem som av olika skäl är överkurs. Jag skulle nog använda pengarna för att ta in någon erfaren som fixar det där på ett par dagar.
Alltså, det är kanske färre träd än så. Jag har som sagt inte räknat och höftade fram 30-40 st. Och jag har erfarna grannar som jag hade tänkt att utnyttja för instruktion etc. Jag fattar vad du menar med att dom inte är avsedda för fältarbete men detta "fält" är ju som sagt inpå knuten. Och värt att nämna är att jag behöver ett projekt och har absolut ingen brådska.

Men frågan var som sagt huruvida en elsåg fixar uppgiften. Har hittat modeller med både 13,14 och 16" svärd och 2000+ watt som enligt spec'ar åtminstone ska klara rätt ordentlig diameter.

Om du med elsåg menar att den har sladd är mitt tips att glömma det. Att fälla och kvista träd med en sladd att ha koll på är inte som att klippa häcken med sladd.

I ditt fall hade jag nog letat efter en begagnad bensinsåg. Husqvarna 55, 346 eller liknande är bra sågar som brukar finnas på blocket. Jag brukar tänka att hellre köpa begagnade proffsgrejer än nya lågprisprylar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Om du med elsåg menar att den har sladd är mitt tips att glömma det. Att fälla och kvista träd med en sladd att ha koll på är inte som att klippa häcken med sladd.
Med tanke på att jag lyckats såga av måttbandet några gånger så tror jag inte en sladd passat mig ;)

• Gilla
  • Haha
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Rymmer batterisågar mer olja än bensinsågar? Annars är det rätt värdelöst ifall batteriet bara typ motsvarar en tankning. Sällan jag använder motorsågen utan att behöva tanka minst några gånger.
Om man kör så mycket är nog batterisågarna inte där ännu. Med ett 300S pack får man väl ut 30-40min kapning av ved alt fällning i ungskog vid gallring. Flera pack går men kostar. Youtube har gått om videos som demonstrerar. För mig briljerar batterisågen då man har sällanjobb, kapar ved följt av naturliga pauser med stapling, gallrar ungskog, vill vara diskretare ljudmässigt eller vill ha lite mindre mek vid sällanavändning. Likaså om man vill ha en potent såg i bilen utan bensindoft.

kanske konstig att resonera så runt en såg som med tillbehör nog spräcker 8 papp men är trots byggahus och här får vi vara galna :cool::p:geek:

Fairlane
Jag har tagit ner enstaka träd med en nätansluten såg så visst går.
Kan man såga av sladden? Ja, men man kan också låta bli..
Är den för klen? Det beror på trädets storlek

Måste allt ner snabbt eller är det ok att ta lite i taget?

Jag tillhör inte gruppen som alltid måste ha det dyraste verktyget, men man är olika.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tagit ner enstaka träd med en nätansluten såg så visst går.
Kan man såga av sladden? Ja, men man kan också låta bli..
Är den för klen? Det beror på trädets storlek

Måste allt ner snabbt eller är det ok att ta lite i taget?

Jag tillhör inte gruppen som alltid måste ha det dyraste verktyget, men man är olika.
Men nu uppfattade jag det som att den som frågade om det funkade skulle fälla 30-40 träd där det dessutom var sly och då är sladd direkt olämpligt. Klart att det går men rekommendationen måste i detta fallet vara att köpa såg utan sladd.

Jag har också en sladdriven såg och den går helt klart att kapa med men svärdet och kedjan är för klent till fällning tycker jag. Även motorn är för klen. Jag använder min främst när något ska sågas inomhus som är för grovt för tigersågen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
De elsågar (sladd) som jag provat typ 2000W har känts väldigt klena jfr en bensinsåg på 2,5-3 hkr. Kedjehastigheten är dessutom typiskt betydligt lägre, sämre avverkningshastighet. Kan funka för sällanjobb stationärt på vedbacken men inte mycket mer, IMHO.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Fairlane
G-83 G-83 skrev:
Men nu uppfattade jag det som att den som frågade om det funkade skulle fälla 30-40 träd där det dessutom var sly och då är sladd direkt olämpligt. Klart att det går men rekommendationen måste i detta fallet vara att köpa såg utan sladd.
Oavsett såg skulle jag börjat med att röja bort sly så det blev öppet och rent.
Sen vet vi ju inte om det är 30-40 träd med en diameter på 15-20 cm eller 30-40 träd med en diameter på 40-60 cm

G-83 G-83 skrev:
Jag har också en sladdriven såg och den går helt klart att kapa med men svärdet och kedjan är för klent till fällning tycker jag. Även motorn är för klen. Jag använder min främst när något ska sågas inomhus som är för grovt för tigersågen.
Ja, fast det är väl för att du sågar väldigt mycket och har tillgång till större maskiner. Om man inte vill köpa mer än nödvändigt och inte bryr sig om det tar lite mer tid, utan hellre lägger pengarna på något annat, så vill jag nyansera bilden av att det inte går.

H Harald Blåtumme skrev:
De elsågar (sladd) som jag provat typ 2000W har känts väldigt klena jfr en bensinsåg på 2,5-3 hkr. Kedjehastigheten är dessutom typiskt betydligt lägre, sämre avverkningshastighet. Kan funka för sällanjobb stationärt på vedbacken men inte mycket mer, IMHO.
Och om du jämför med en såg som Stihl MS 170 på 1,6 hk? Stihl säger själva "Perfekt till att såga ved eller till byggjobben runt huset. Tar också utan problem träd med en stamdiameter på upp till 30 cm i diameter."
Borde väl fungera om träden inte är större än att de har en diameter på 30 cm?

För att vara tydlig, självklart är en större maskin snabbare, men det går med mindre och var man vill lägga sina pengar skiljer från person till person. Vissa tycker att 8000 kr för en såg inte är något problem, själv köpte jag en för 1000 kronor. Ångrar mig lite, kunde lagt en 1000-lapp till, men ärligt talat så klarar jag jobbet med den lilla, även om det tar lite längre tid. Jag brukar dock inte ha så bråttom och när jag håller på så är jag så försiktig så det är sällan själva sågandet som tar mest tid.

galento
A AndersS skrev:
Intressant, då har man ändrat i konstruktion. Har aldrig haft startproblem, men orkar inte mera än tre tankar i skogen ev. med en filning. Men den kräver 4-5 pumpningar på blåsan som kall. Har du testat att pumpa några gånger med varm såg?
Kör nog aldrig mera än två tankar på vedbacken, max 4-5 kbm i sträck.
Enligt manualen ska denna ha minst 10 pumpningar på blåsan vid kallstart , har testat pumpa nån gång med varm såg.
Nä åldern tar ut sin rätt när man är 60+ :cool:
Skruvade ut L justeringen lite då den motade lite vid gaspådrag och höjde tomgången en aning. H justeringen har jag inte rört men kollade och den var utskruvad max.

N
H Harald Blåtumme skrev:
En sak som irriterar mig när jag kollar på batterisågar är att effekten oftast inte anges. Ja såklart att jag har kollat på olika alternativ, vet att tex arborister gillar batterisågar när de är uppe och klättrar i träd och fullt begripligt.

Det som spelar roll för mig som "allround skogsägare" / hugga ved för husbehov är ett vettigt vikt/kraftförhållande, tycker inte att jag kan acceptera sämre avverkningsprestanda än med en bra bensinsåg i motsvarande viktklass. Man anger typiskt spänning på batteriet vilket inte säger ett skvatt. Sällan presenteras ärliga effektuppgifter som kan ställas mot en bensinsåg med viss kW / Hkr effekt.

Sedan är det ofta fråga om konstiga kedjor där man hoppar över skärlänkar, och/eller extremt smala kedjor, detta gör det inte lättare att jämföra om man söker rätt maskin till rätt jobb.
Det är lite svårt att jämföra en bensinsåg mot en elsåg direkt med bara effekt/kg. En elsåg har full kraft direkt medans en bensinsåg ger full kraft inom ett visst varvtalsområde.

N Niq skrev:
Det är lite svårt att jämföra en bensinsåg mot en elsåg direkt med bara effekt/kg. En elsåg har full kraft direkt medans en bensinsåg ger full kraft inom ett visst varvtalsområde.
Nja. Funkar inte så. En bensinsåg kör man så att den på full belastning ligger på varvtalet där den ger max effekt och avverkar mest, brukar ligga kring 8-10k rpm. Accelerationen i en bra bensinsåg är blixtsnabb så det där med "full kraft direkt" är inte relevant.

Borde inte vara svårt alls att hitta jämförbara siffror för elsågar men av någon anledning tvekar tillverkarna att presentera fakta om effekten.
__
Ang "full kraft direkt" - jag översätter detta till vridmoment. Jag kan lägga min bensinsåg med svärdet vilande på stocken, trycka på gasen och den börjar såga omedelbart, inga problem alls trots ett relativt lågt vridmoment just i startläget. Man gör kanske inte så här normalt men man kan göra det utan problem med en pigg bensinsåg. Så fort sågningen kommer igång så håller jag varvtalet till där jag når max effekt och avverkningshastighet, låta sågen jobba och utan att pressa på så att varvet sjunker ner till regionen av låg effekt.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 217177
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Lånar tråden lite. Jag har en smal skogsdunge mellan fritidshuset och ängen bakom min tomt. Lite björk och lite barrträd och säkert nåt annat också. Har inte räknat men säg att det förutom sly är kanske 30-40 träd. Planen är att i princip allt ska ner och bli ved. Utöver det har jag egentligen ingen användning alls för en kedjesåg. Avstånd från kåk och eluttag är som längst 20-25 meter.

Det skulle vara smutt med något så enkelt och billigt som möjligt med tanke på att jag ska använda den till i princip bara detta och så att jag kan lägga resten av pengarna på skyddsutrustning. Har hittat elsågar med bra omdömen från 1200 kr och uppåt.

Givet förutsättningarna, kan en elsåg vara något för mig tror ni? Känns rätt lockande att bara behöva hålla koll på att kedjan är vass och och att den smörjs.
Jag är säker på att en elsåg med sladd kan duga för dina behov om du inte tänker värma huset med ved framöver, själv hade jag valt en beg Husqvarna 242 eller 346 med de arbetsuppgifterna du beskriver den går ju dessutom att sälja för i princip samma pengar som man betalat efteråt om man så önskar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag är väldigt nöjd med min Husqvarna 135.
Förhållandevis billig. Väger inte så mycket. Känns robust och tar sig igenom mycket större träd än man kan tro. Har haft min i 5 år och den fungerar fortfarande som om den vore ny. Inga problem att ta sig igenom 30-40 cm trädstam.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Förmodligen relevant för tråden:

Visste inte om att Stihl hade ett 500S batteri på gång som påstås motsvara 2 tankars drivslängd. Vågar inte riktigt tänka på vad det kommer kosta dock då 300S batteriet kostar runt 3500

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.