6 156 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Tips på bra hjälp vid väggutredning i Stockholm?
Hej!
Detta är mitt första inlägg på Byggahus - men inte det sista!
Har precis flyttat in i en ny lägenhet där jag gärna skulle vilja flytta ingången till ett rum. Det skulle då kräva att vi gör en ny ingång i en vägg och för det krävs en så kallad väggutredning. Därför tänkte jag se om ni har några tips på någon som ni själva tycker har ett rimligt pris och där jobbet är bra.
Har kikat runt lite på nätet men det är ju alltid bäst att få rekommendationer av personer som själva anlitat eller känner en person inom området!
Allt gott och trevlig torsdag!
Philip
Har precis flyttat in i en ny lägenhet där jag gärna skulle vilja flytta ingången till ett rum. Det skulle då kräva att vi gör en ny ingång i en vägg och för det krävs en så kallad väggutredning. Därför tänkte jag se om ni har några tips på någon som ni själva tycker har ett rimligt pris och där jobbet är bra.
Har kikat runt lite på nätet men det är ju alltid bäst att få rekommendationer av personer som själva anlitat eller känner en person inom området!
Philip
Är det din Brf som vill att du ska göra en ”väggutredning”?P Philip__ skrev:Hej!
Philip
Om du inte kontaktat din Brf så får du börja där. Sen behöver du kontakta en konstruktör om väggen nu är bärande.
Det är bara att ringa runt. Det där låter som en enkel åtgärd så ta den som har tid först.
Med enkel åtgärd menar jag enkel för en konstruktör.
Hej! Tack för svaretKrille-72 skrev:
Är det din Brf som vill att du ska göra en ”väggutredning”?
Om du inte kontaktat din Brf så får du börja där. Sen behöver du kontakta en konstruktör om väggen nu är bärande.
Det är bara att ringa runt. Det där låter som en enkel åtgärd så ta den som har tid först.
Med enkel åtgärd menar jag enkel för en konstruktör.
Det stämmer! Brf som vill att en konstruktör kan intyga väggens egenskaper. Du har inte tips på någon konstruktör som skulle passa?
Trevlig helg!
Hejsan!Standan skrev:
Jag fick hjälp av SD Project, slå en signal och hör med dem!
Annars är ett tips att kolla igenom dokumen hos stadsbyggnadskontoret och kolla vilka konstruktörer som bidragit med handlingar/dokument tidigare (det var såhär jag hittade dem, de var involverade i någon tidigare renovering).
Stort tack! En smärre huvudvärk som du hjälpt bota!Pattefnatee skrev:
Och bra tips! Har varit inne och hämtat alla ritningar som fanns och kikat men hade inte kommit på det där själv!
Så lite så och lycka till!Standan skrev:
Kom ihåg att spara ned alla gamla ritningar du hittar där också. Annars kommer konstruktören ta ut 1-2h extra som "behövs" för att själva ladda ner filer från SBK...
Standan, kan lägga till att dubbelkolla priset med SD project om du kör med dem. Vissa av deras gubbar försöker ta ockerpris, men de yngre är lite bättre och transparenta.Standan skrev:
Pattefnatee skrev:
Väcker liv i denna tråd igen. Vad fick du betala gör utlåtandet? Jag har hittat företag som tar allt från 1800kr-10000kr…
Hej!R Rey Dyl skrev:
Väcker liv i denna gamla tråd.
Jag sitter själv i samma sits och de företag jag fått fram via Google vill ha 5 000 kr för ett utlåtande.
Då låter ju runt 2000 kr som ett kap.
Hittade du någon bra (och prisvärd) konsult för ett utlåtande? Dela gärna
Klicka här för att svara