Byggahus.se
HEPA definierar hur mycket och vilken storlek som filtret filtrerar. För HEPA är detta minst 99,97% 0.3um i diameter.
Dock är det inte detta som definieras som krav (tex. MAK - Max. värde vid yrkesmässig exponering) utan det är vilken dammklass (hur mycket av partiklar över en viss vikt) som en dammsugare klarar av. Exakt vilka relation (formel) som finns mellan HEPA och dammklasserna har jag inte lyckats lista ut.

Festools CTL serie klarar klass L dvs. tar partiklar över > 1mg/m3. Detta filtrerar inte bort slipdamm med fint slippapper utan då krävs en dammsugare men M klassning. För att få detta måste du köpa en CTM dammsugare som klarar 99,99% >0,1mg/m3. Intressant är iaf att Festool använder samma filter till sina M klassade som till sinna L klassade dammsugare.

Fråga:
Är L klassade bättre än HEPA? Jag tycker inte det ser så ut...

Själv har jag en dammsugare med L klassning och förmodligen vore det bättre med en med M klassning.

Om jag tolkar sidan http://www.thomas-filtertechnik.de/D...lassen_Fax.pdf rätt är inte Festools CTL dammsugare HEPA klassade utan man måste minst köpa en CTM dammsugare.

Jag hittar inga HEPA filter i Festools sortiment, men å andra sidan kanske inte skillnaden ligger i filtret.

Var på Bauhaus och kollade i helgen på dammsugare och blev rekommenderad en Kärcher med maskinuttag för 995:-... blir nog en sån när det bär av.

Ahlesten skrev:
Var på Bauhaus och kollade i helgen på dammsugare och blev rekommenderad en Kärcher med maskinuttag för 995:-... blir nog en sån när det bär av.
Mindre modell, med metallbehållare?

Om det är samma som jag tänker på så sög den (bokstavligt talat), vill minnas att den hette 2054 eller liknande. :)

Har själv en CTL dammsugare som jag använder vid dammande arbeten(sågning/slipning) inomhus, man får dock se till att använda fräscha påsar den har ju inte larm på minflöde som CTM modellen.
När jag håller på hemma (sågar/slipar)använder jag oftast vår centraldammsugare med en grovavskiljare före, då dammar det väldigt lite för man blåser ju inte runt det som finns i rummet man jobbar i.
En annan fördel med den är ju att man inte behöver dammsuga så ofta för dammet som eventuellt passerar
filtret åker ju ut.

FredrikR: Hmm... det var ju trist... för jag tror det var just 2054 som det var. Om nån annan har den också får de gärna skriva av sig då jag helst har flera referenser på inköpen. :)
Fanns ju en nilfisk för 1400:- också...
Det jag verkligen gillade var maskinuttag med styrning av sug.

Jag har en 2054 (om det nu är modellen helt i plast med maskinuttag). Jag tycker den är bra men det är ju ingen Festool-sugare. Använder den för städning vid husrenoveringen samt kopplar den till fräs/såg/slip. Vad är bra med den? Det mesta är faktiskt helt OK men utan finess.

Den suger förhållandevis bra, den väsnas inte vansinnigt mycket (men ändå mycken), påsarna är skapligt billiga, den har bra hjul , maskinuttaget är bra osv. Vad som är mindre bra är att slangen är lite kort, att dammsugaren inklusive tillbehör blir lätt statiska, golvmunstycket är lite si och så (mest lite sunkigt att där inte är metallrör till det). En sista småstörig sak är att där är någon form av vinkel i dammsugaren precis där skiten entrar påsen. I den vinkeln fastnar det ibland större föremål, och dammsugaren suger sunkdåligt. Lätt att peta bort skiten men lite störigt.

När jag valde stod det mellan Kärchern och en Nilfisk. Tänkte köpa fisken fram till dess att jag testade att dra den över golvet. Blev helt galen på den sunkiga hjulen på den så den gick bort.

Ett litet tips till er med dammsugare som inte har automagisk filterrensningsfunktion. På Kärchern kan man ta loss motordelen med filtret samt koppla slangen till utblåset i stället. Man kan på detta sättet blåsa rent filtret med själva sugaren, bara att ta av filtret och stoppa in slanget och blåsa mellan lamellerna.

Var förbi Bauhaus och kollade, är en Kärcher 2074 som kostade 989:-... är med metalltunna.
Kommer nog att slå till på den då den ligger i prisnivå med vad jag tänkt mig.

Min kärcher med metalltunna blir väldigt statisk, inte så kul att ta i den efter ett tags sugning......

Hmm, inte så skoj.
Får fundera på detta... men om en vecka måste en grovdammsugare köpas.

Funderar på att köpa en spånsug, kanske funkar som grovis med : )

Undvik spånsug som grovdammsugare, den är gjord för det ändamålet. Finns säkert olika konstruktioner men vanliga "hemma" spånsugar gillar inte mindre träbitar, fukt, utomhusanvändning, mm.

Man kan inte använda (vanlig säckmodell)spånsug med mindre slang diameter än ca100 mm.Dom använder högt luft flöde för att transportera spån etc:högt luftflöde i mindre slang blir inte så bra .Dammsugare använder vakum för att suga och väldigt lågt luftflöde.
(vanlig) spånsug med 1500m3 har ett undertryck(vakum)på ca1-2 kpa
dammsugare har ett undertryck på ca30kpa luftflöde (gissar) 200-400m3

Jag skall köpa en grovdammsugare och sambon gav ok för en festool, grannen menade dock att hans målarkompis hade en bosch som var billigare och lika bra. kan det stämma?
Viktigaste är ju att den suger i sig slipdamm från spacklet och inte spyr ut det i luften igen. KLarar den det så klarar den resten med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.