Byggahus.se

Tips på bra Grovdammsugare

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej/

Min nilfisk har gett upp.

Sugen på en Festool Mini men vill ha era synpunkter.
    Har Festools TS55 och OF1010.
    Jag snickrar på mitt nybyggda hus och inreder övervåningen

/Pelle

2. 7
    Medlem Nivå 6
    Satsa på en med grov slang, jag köpte en kärcher och den kan man på sin höjd bara suga damm och spån med, minsta lilla sticka och det är stopp direkt.

3. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vad för Kärcher 'bör' man satsa på, alltså syftar på vad man ska ha för lägsta nivå...

Hade en 2054? (mindre modell med metallbehållare och autostar ihop med elverktyg) som sög så katastrofalt dåligt att man fick peta in färgflagor och annat ja försökte suga upp.

Denna returnerades snabbt till COOP där den inhandlats...

4. G
    Medlem Nivå 9
    En festool sugare har grov anslutning oavsett modell och är praktisk och antistatisk. Hade själv en Jula budget som sög urdåligt men som fick leva kvar då den fungerade iafa. För ett tag sedan så köpte jag en Festo CTL33 och då pensionerade jag den gamla och den suger hur bra som helst och är väldans tyst... Den slang som följer med är inte så grov men fungerar bra för att suga efter verktyg. Köpte själv till ett kit med 50mm slang hela vägen. En viss skillnad vid koppling till bordssågen och då golvet skall sugas.

5. A
    Medlem Nivå 4
    Har just inhandlat clas ohlssons egna damsugare för 599 kr och den funkar fint, autostart och våttsugsfunktion.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Klarar minin att hålla trycket med 50 mm slang?

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    Hej ni glömer en viktig sak det är att tex festool har fin filter det har inte dom biligare dammsugarna .Dom suger bara upp det synliga dammet det fina som förstör lungerna åker bara igenom dammsugaren ( det räker inte bara med påsen.).och så virvlar dammet runt i rummet du bifiner dig i.Där försvan hela iden med att använda dammsugare.
    Det allra bästa är om dammsugaren är utrustat med hepa klassat filter .

8. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har en Alto nilfisk attix 3 som fungerar mycket bra. Festool OEM:ar attix 5 för sin specialdammsugare, dvs dammsugare med högre dammklassning.

9. U
    Medlem Nivå 4
    Precis som 79:an så har jag en Kärcher, några år gammal variant med rostfri behållare, och den suger, i negativ bemärkelse. Det fastnar hela tiden i slang, rör och överallt och fast den suger så suger den inte nog bra. Inte värt pengarna enligt mig. Idag skulle jag hellre köpa Lidl:s kampanjhistoria (om det gick att hitta ev. påsar och filter) än att välja en Kärcher. Dock vore det trevligt med en Festool Mini eller Midi men det beror ju bara på masspsykos framkallat av ett visst forum ;-)

10. T
    Medlem Nivå 1
    Hej/

Det blev en Festool CTL 22.
    MInin hade för liten dammpåse.
    Är supernöjd.

11. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag har Kärcher 2604, kostade 1149: - på K-rauta. Jag har testad den emot Festool Midi och Kärcheren är klart starkare. Den saknar dock en del finesser som t.ex. autostart och inställning af sugnivå. Jag har kört den med både Festool TS55, överhandsfräs och grovstädat med den och det funkar bra. Jag testade även den mindre Kärcher modell med rostfri behållare, men den var mycket svagare. Nackdelen är att den inte är särskilt tyst.

12. Kave
    Medlem Nivå 6
    Jag köpte en billig Wasco från Harald Nyborg för två år sedan. Den fungerade bra till att suga upp poolsanden ur poolfiltret men den är helt kass på damm och skräp.

13. wagis
    Medlem Nivå 2
    En sådan köpte jag oxå för några år sen, den fungerade halvkass som man kan begära av den prisklassen, den började dock brinna i höstas... Så då blev den en Alto Nilfisk Aero 21-25??? (tror den hette så) med maskinuttag. Denna är jag ruskigt nöjd med. Den suger i possitiv bemärkelse!!! :D

14. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Grattis till en utmärkt maskin!
    Jag har Longlife (=evighets-)påse till min. Den kan jag rekommendera, trots det smått orimliga priset.

15. Carnivore
    Medlem · Nivå 5
    Ok, så var kan man köpa festool dammsugare? För de har HEPA filter väl, eller? Och vilka andra finns det som kör med HEPA filter?
    (Bor i stockholm)