9 852 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Tips på bra bänkslip ?
Är ute efter en mindre modell för att slipa borrar, svarvstål etc. Kostnaden är inte oväsentlig, men heller inte kritisk d v s jag är i första hand ute efter vettig kvalitet.
Har velat köpa en länge men tycker att alla hos Classe, Jula m fl verkar alldeles för smäckiga. På blocket finns ibland begagnade men de är ofta alltför stora och dessutom trefasare.
Antar att i princip alla nya är gjorda i Asien men ändå borde det väl gå att hitta något vettigt (?)
Har velat köpa en länge men tycker att alla hos Classe, Jula m fl verkar alldeles för smäckiga. På blocket finns ibland begagnade men de är ofta alltför stora och dessutom trefasare.
Antar att i princip alla nya är gjorda i Asien men ändå borde det väl gå att hitta något vettigt (?)
Nja, hitills har jag i alla år använt vinkelslipen för att skärpa borrar och det har funkat oväntat bra. Tänkte dock att en bänkslip skulle vara ett steg i riktningen mot att bli lite mer seriös...
Har dock inte tänkt på att en bänkslip med större skivor och högre periferihastighet kanske lättare överhettar det man slipar (?)
Svarvstålen är till en metallsvarv och där har jag trott att en bänk- eller pelaslip är det självklara valet för att få till rätt vinklar och skärpa. Menar du att det finns något bättre alternativ (typ Tormek ?) ?
Har dock inte tänkt på att en bänkslip med större skivor och högre periferihastighet kanske lättare överhettar det man slipar (?)
Svarvstålen är till en metallsvarv och där har jag trott att en bänk- eller pelaslip är det självklara valet för att få till rätt vinklar och skärpa. Menar du att det finns något bättre alternativ (typ Tormek ?) ?
Visst ska du ha en bänkslip för att slipa snabbstål, borrar m.m. Dock så måste man kyla ofta. Ska du slipa snabbstål och vill få ett bra resultat så finns det speciella skivor för detta. Finns även speciella skivor för slipning av hårdmetall. Metabo brukar hålla en bra kvalitet.
http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_1300001_873710676_90600001_B%C3%A4nkslip
http://www.akpilot.net/How To Grind Lathe Tools/How To Grind Lathe Tools.pdf
http://www.metalartspress.com/PDFs/Sharpening_Steel_Lathe_Tools.pdf
http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_1300001_873710676_90600001_B%C3%A4nkslip
http://www.akpilot.net/How To Grind Lathe Tools/How To Grind Lathe Tools.pdf
http://www.metalartspress.com/PDFs/Sharpening_Steel_Lathe_Tools.pdf
Är frågan ställd med tanke på att en Tormek inte är intressant, eller är Tormek också en möjlighet? Slipa är den bra på...tompas11 skrev:Visst ska du ha en bänkslip för att slipa snabbstål, borrar m.m. Dock så måste man kyla ofta. Ska du slipa snabbstål och vill få ett bra resultat så finns det speciella skivor för detta. Finns även speciella skivor för slipning av hårdmetall. Metabo brukar hålla en bra kvalitet.
[länk]
[länk]
[länk]
--- Mats ---
Redigerat:
I första hand är behovet att skärpa borrar osh svarvstål samt även göra svarvstål från ämnen ibland. En Tormek är kanske en möjlighet men det känns som att den är mera för finlir, men nu är jag kanske fördomsfull. Priset avskräcker också.
tompas11: Riktigt kul att du länkade till en South Bend-instruktion från 1938. Det är just till en sån svarv som svarvstålen ska slipas (t o m årtalet stämmer !).
Metabo kanske kan vara något men de verkar lite svåra att få tag i. Inga priser på hemsidan och hänvisning till lokala återförsäljare. Man kanske också måste vara lantbrukare / egen företagare för att få köpa hos Grene ?
tompas11: Riktigt kul att du länkade till en South Bend-instruktion från 1938. Det är just till en sån svarv som svarvstålen ska slipas (t o m årtalet stämmer !).
Metabo kanske kan vara något men de verkar lite svåra att få tag i. Inga priser på hemsidan och hänvisning till lokala återförsäljare. Man kanske också måste vara lantbrukare / egen företagare för att få köpa hos Grene ?
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Och jag har en Blomqvist från -55.
Min bänkslipmaskin är en VEM ES160 som inköptes ny 1970 för 300kr.
Tillverkad i Östtyskland!
Har dock fungerat klanderfritt förutom att jag satte i nya lager i år.
Fler länkar:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=791
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Slip_grad_fasmaskiner/Bankslipmaskiner-0803.aspx
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/856
Min bänkslipmaskin är en VEM ES160 som inköptes ny 1970 för 300kr.
Tillverkad i Östtyskland!
Har dock fungerat klanderfritt förutom att jag satte i nya lager i år.
Fler länkar:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=791
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Slip_grad_fasmaskiner/Bankslipmaskiner-0803.aspx
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/856
Om du är intresserad av metallsvarvning kan du kolla här:
http://teknik.forum24.se/teknik.html
http://teknik.forum24.se/teknik.html
Japp, där har jag kollat några gånger. Intressanta trådar men synd att det är ganska få som skriver.
Jag brukar annars skicka in lite frågor här:
http://www.practicalmachinist.com/vb/south-bend-lathes/
Det verkar finnas åtminstone ett par svenskar med Blomqvistare som skriver ibland.
Jag brukar annars skicka in lite frågor här:
http://www.practicalmachinist.com/vb/south-bend-lathes/
Det verkar finnas åtminstone ett par svenskar med Blomqvistare som skriver ibland.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden