Är ute efter en mindre modell för att slipa borrar, svarvstål etc. Kostnaden är inte oväsentlig, men heller inte kritisk d v s jag är i första hand ute efter vettig kvalitet.

Har velat köpa en länge men tycker att alla hos Classe, Jula m fl verkar alldeles för smäckiga. På blocket finns ibland begagnade men de är ofta alltför stora och dessutom trefasare.

Antar att i princip alla nya är gjorda i Asien men ändå borde det väl gå att hitta något vettigt (?)
 
Är du helt säker på att det är en bänkslip du behöver? Att slipa skärande verktyg på en bänkslip brukar oftast resultera i att det man slipar blir för varmt och metallen ändrar egenskaper till det sämre.
 
Nja, hitills har jag i alla år använt vinkelslipen för att skärpa borrar och det har funkat oväntat bra. Tänkte dock att en bänkslip skulle vara ett steg i riktningen mot att bli lite mer seriös...

Har dock inte tänkt på att en bänkslip med större skivor och högre periferihastighet kanske lättare överhettar det man slipar (?)

Svarvstålen är till en metallsvarv och där har jag trott att en bänk- eller pelaslip är det självklara valet för att få till rätt vinklar och skärpa. Menar du att det finns något bättre alternativ (typ Tormek ?) ?
 
Visst ska du ha en bänkslip för att slipa snabbstål, borrar m.m. Dock så måste man kyla ofta. Ska du slipa snabbstål och vill få ett bra resultat så finns det speciella skivor för detta. Finns även speciella skivor för slipning av hårdmetall. Metabo brukar hålla en bra kvalitet.
http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_1300001_873710676_90600001_B%C3%A4nkslip
http://www.akpilot.net/How To Grind Lathe Tools/How To Grind Lathe Tools.pdf
http://www.metalartspress.com/PDFs/Sharpening_Steel_Lathe_Tools.pdf
 
tompas11 skrev:
Visst ska du ha en bänkslip för att slipa snabbstål, borrar m.m. Dock så måste man kyla ofta. Ska du slipa snabbstål och vill få ett bra resultat så finns det speciella skivor för detta. Finns även speciella skivor för slipning av hårdmetall. Metabo brukar hålla en bra kvalitet.
[länk]
[länk]
[länk]
Är frågan ställd med tanke på att en Tormek inte är intressant, eller är Tormek också en möjlighet? Slipa är den bra på...

--- Mats ---
 
Redigerat:
I första hand är behovet att skärpa borrar osh svarvstål samt även göra svarvstål från ämnen ibland. En Tormek är kanske en möjlighet men det känns som att den är mera för finlir, men nu är jag kanske fördomsfull. Priset avskräcker också.

tompas11: Riktigt kul att du länkade till en South Bend-instruktion från 1938. Det är just till en sån svarv som svarvstålen ska slipas (t o m årtalet stämmer !).
Metabo kanske kan vara något men de verkar lite svåra att få tag i. Inga priser på hemsidan och hänvisning till lokala återförsäljare. Man kanske också måste vara lantbrukare / egen företagare för att få köpa hos Grene ?
 
tompas11 skrev:
Och jag har en Blomqvist från -55.
Där ser man ! Kul med någon mer som har drabbats av "the old iron disease" :D även om din svarv är betydligt modernare.

Tackar för de nya tipsen. Nu lutar det nog mest åt en Makita,
 
Redigerat:
Japp, där har jag kollat några gånger. Intressanta trådar men synd att det är ganska få som skriver.

Jag brukar annars skicka in lite frågor här:

http://www.practicalmachinist.com/vb/south-bend-lathes/

Det verkar finnas åtminstone ett par svenskar med Blomqvistare som skriver ibland.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.