27 618 läst ·
25 svar
28k läst
25 svar
Tips på billig och bra sticksåg?
Håller med föregående talare. Jag tyckte att stickelhår var den allra sista sågen man tog till när inget annat funkade... Tidigare hade jag Clas Ohlssons och har även använt både B&D och Skill.
Men sedan jag köpte min Makita så har jag upptäckt ett riktigt bra och mångsidigt verktyg!
Mitt råd blir att antingen hyra/låna en bra maskin eller leta upp en begagnas som du kan sälja när du är klar. Dock tror jag att du vill behålla den och upptäcker fler användningsområden...
Sen finns det faktiskt ytterligare ett sätt; köp en bra handsåg istället. För motsvarande peng som en budget el-stickis så får du nog en betydligt bättre manuell dito. Sen spar du ju ström också
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Men sedan jag köpte min Makita så har jag upptäckt ett riktigt bra och mångsidigt verktyg!
Mitt råd blir att antingen hyra/låna en bra maskin eller leta upp en begagnas som du kan sälja när du är klar. Dock tror jag att du vill behålla den och upptäcker fler användningsområden...
Sen finns det faktiskt ytterligare ett sätt; köp en bra handsåg istället. För motsvarande peng som en budget el-stickis så får du nog en betydligt bättre manuell dito. Sen spar du ju ström också
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Slutligen hyrde jag en sticksåg hos Bauhaus. En suverän proffsmaskin från Bosch i ett dygn kostade 54 kr och då följde det med tre olika blad. Den gjorde sitt jobb med att såga upp delar av ett golv av spånskivor snabbt och lätt.
Om det bara gäller ett enstaka jobb kan jag verkligen rekommendera att hyra en sticksåg i stället för att köpa en maskin.
Om det bara gäller ett enstaka jobb kan jag verkligen rekommendera att hyra en sticksåg i stället för att köpa en maskin.
Jag köpte en Bosch GST 90E för dryga tusenlappen, och har inte ångrat mig än iaf. Använde den när jag la parkett i köket med många sneda vinklar och vrår och det blev perfekta snitt utan problem. Däremot var den ingen höjdare när jag testade att kapa 40 mm bänkskiva, men det är ju inte riktigt sticksågsjobb heller.
Bosch GST 90 är instegsmodellen för en bra sticksåg. Alla köp i priser under denna leder till att du om några månader ev något år står med två sticksågar. Först en billig, sen en användbar.
Been there, done that.
Jag försöker köra ihjäl min gamla mögiga billiga ETC-tools-sticksåg genom att kapa gipsskivor med den. Den är i vilket fall helt omöjlig att få ens nästan raka snitt, likaså helt omöjligt att få 90° snitt samtidigt som man svänger osv.
Så alla inköp under Bosch GST90 är bortkastade pengar.
Sen kan man välja en dyrare bosch också. Men något annat märke är onödigt att kika på, då Blå bosch är de bästa sticksågarna på marknaden, i varje prissteg.
Jag hyllar inte blå bosch så förbehållslöst i någon annan maskinkategori, bara så ni vet.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3757
http://www.toolab.se/produkt/GST-90-E-GST90E-Bosch-Sticksag-sticksagsblad
Jag vet inte var den går att hitta billigare ..?
Förutom import då.
Men det flyter kanske in något tips...
Been there, done that.
Jag försöker köra ihjäl min gamla mögiga billiga ETC-tools-sticksåg genom att kapa gipsskivor med den. Den är i vilket fall helt omöjlig att få ens nästan raka snitt, likaså helt omöjligt att få 90° snitt samtidigt som man svänger osv.
Så alla inköp under Bosch GST90 är bortkastade pengar.
Sen kan man välja en dyrare bosch också. Men något annat märke är onödigt att kika på, då Blå bosch är de bästa sticksågarna på marknaden, i varje prissteg.
Jag hyllar inte blå bosch så förbehållslöst i någon annan maskinkategori, bara så ni vet.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3757
http://www.toolab.se/produkt/GST-90-E-GST90E-Bosch-Sticksag-sticksagsblad
Jag vet inte var den går att hitta billigare ..?
Förutom import då.
Men det flyter kanske in något tips...
Nä precis.uno83 skrev:Jag köpte en Bosch GST 90E för dryga tusenlappen, och har inte ångrat mig än iaf. Använde den när jag la parkett i köket med många sneda vinklar och vrår och det blev perfekta snitt utan problem. Däremot var den ingen höjdare när jag testade att kapa 40 mm bänkskiva, men det är ju inte riktigt sticksågsjobb heller.
Ska det vara rakt så är ju endast sänksåg eller en bra handcirkel mot skena/anhåll alternativen.
Och ska det sticksågas kurvigt i 40mm spån som är laminatbelagt så är det nog mycket bra blad och helst såg med styrbackar som gäller. Dvs gst140.
Klicka här för att svara

