Har gjort misstaget att köpa en sticksåg med laser från Biltema för 279:-. Helt värdelös, började såga en golvspånskiva snett med lasern och därefter var bladet oanvändbart eftersom det vek sig helt i sidled.
Finns det någon billig och bra sticksåg att köpa? Jag behöver nu såga golvspånskiva samt brädor till ett parkettgolv. Därutöver har jag knappast någon använding för en sticksåg. Därför är ett lågt pris viktigt. Tips?
Finns det någon billig och bra sticksåg att köpa? Jag behöver nu såga golvspånskiva samt brädor till ett parkettgolv. Därutöver har jag knappast någon använding för en sticksåg. Därför är ett lågt pris viktigt. Tips?
Förstår Wanegardh vad du menar. Jag har redan en cirkelsåg och kanske är den bättre än en sticksåg till parkettbrädor. Men till ett befintligt golv av golvspånskivor behöver jag en sticksåg för att göra en ursågning. Det klarar inte en cirkelsåg utan att jag först bryter upp golvet.
Så alltså, tips på en billig sticksåg för ett begränsat arbete?
Så alltså, tips på en billig sticksåg för ett begränsat arbete?
Skulle min dåliga sticksåg från Biltema börja såga rakt och bra med blad av bra kvalité? Är det idé att prova det innan jag lämnar tillbaka apparaten?vojma skrev:
Jag prövade med nya blad, men med fortsatt dåligt resultat. Rullen som ska styra bladet fungerar inte, bladen hoppar ur skåran i rullen och blir sneda. Lämnar nu tillbaka sticksågen till Biltema.Rund_skruvad skrev:
Har Clas Olsson lika dåliga sticksågar? Vill inte satsa på en stor budget då jag bara har detta lilla jobb för sågen.
Om du bara har ett jobb att göra så är det nog billigast att hyra en stickis. En hundring för en proffs-såg en dag.
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7565&epslanguage=SV
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7565&epslanguage=SV
Clas Ohlson, Biltema och Jula tillverkar sina maskiner i samma fabrik i mångt och mycket. Det kan förekomma vissa skillnader i kvalitet, men inget som blåser en av fötterna.Henri skrev:Jag prövade med nya blad, men med fortsatt dåligt resultat. Rullen som ska styra bladet fungerar inte, bladen hoppar ur skåran i rullen och blir sneda. Lämnar nu tillbaka sticksågen till Biltema.
Har Clas Olsson lika dåliga sticksågar? Vill inte satsa på en stor budget då jag bara har detta lilla jobb för sågen.
Jag förstår att man inte alltid vill lägga hur mycket pengar som helst på ett verktyg bara för ett litet jobb och att man ibland kan komma långt med ett budgetverktyg från jula eller biltema. Fast jag måste nog säga att just sticksågen är nog det verktyget där jag upplevt störst skillnad mellan de billiga och de dyra modellerna. Jag håller med vojma om att ett bra blad gör stor skillnad på en billig såg, men det är ändå något helt annat med en såg som har bladstyrning som gör ett vettigt jobb.
Min tips är kort och gott, precis som pelpet och Henri, att om du inte kan se någon som helst syfte med att ha en såg efter detta jobb är gjort så hyr en istället. Annars får du nog räkna med en budget på iaf en 7-800 om du ska få en såg med någon form av kvalitet.
Min tips är kort och gott, precis som pelpet och Henri, att om du inte kan se någon som helst syfte med att ha en såg efter detta jobb är gjort så hyr en istället. Annars får du nog räkna med en budget på iaf en 7-800 om du ska få en såg med någon form av kvalitet.
Billig och bra går nog sällan att kombinera när det gäller sticksåg tyvärr.
Jag använde ett tag sticksågar för 700-1000kr från Black & Decker och grön Bosch och dom var lika sopdåliga allihop.
Totalt värdelösa då tillverkarna fokuserat mer på "häftig" design och lasertrams.
Fick gå upp till en 1600kr AEG innan jag fick en som jag blev nöjd med.
Men sticksågsbladen måste vara riktigt bra oavset prisklass på såg, annars är det hopplöst att såga vettigt.
Jag använde ett tag sticksågar för 700-1000kr från Black & Decker och grön Bosch och dom var lika sopdåliga allihop.
Totalt värdelösa då tillverkarna fokuserat mer på "häftig" design och lasertrams.
Fick gå upp till en 1600kr AEG innan jag fick en som jag blev nöjd med.
Men sticksågsbladen måste vara riktigt bra oavset prisklass på såg, annars är det hopplöst att såga vettigt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Efter att bara ha använt billiga sticksågar trodde jag att sticksågar helt enkelt skulle vara dåliga (ungefär som slagborrmaskiner). Sedan insåg jag att det tydligen går att bygga bra sticksågar som folk tycker om. Styrkt av detta köpte jag en "bra" sticksåg, men är ändå inte helt nöjd. Kan jag använda någon annan såg gör jag det, men ibland är det förstås bara sticksågen som fungerar.