Symptomen är att det går att få kallt ELLER varmt i ACn. Fast nu är det kalla mindre kallt än det borde va, men inte helt kass ändå.

thomas33 skrev:
Nu är du lite orättvis mot Passaten!:)
Octavian har samma bottenplatta som Golfen, så det är inte så mycket det skiljer i pris, om du jämför bilar i samma storleksklass.
Octavia är i samma storleksklass som Passat även om den delar bottenplatta med Golf och därmed har kortare hjulbas än Passat.

Skoda Superb Kombi.. Har en fullutrustad och är grymt nöjd!

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
N
Jag tycker v70n är väldigt trång inuti. Med bakåtvänd barnstol bak så blir det inte mycket plats kvar i framsätet. Fick en gång prova en mazda 3a med likadan barnstol som vi hade och det var betydligt mer plats fram i den. Dessutom svänger den dåligt. Vw har haft mycket problem med sina bilar tycker jag. Man behöver inte söka hemskt mycket på nätet för att hitta många som är missnöjda med sina nyare vw bilar. Jag skulle rekommendera en mondeo eller ford smax har själv en mondeo fast inte senaste modellen och tycker att den fungerar bra inga stora problem.

Desto enklare bil desto mindre som kan gå sönder

Vi har två barn och har provat lite olika bilar, är bilen bra är det tyst i baksätet för barnen trivs och resandet blir mycket behagligare, saab 9-5 och scenic är två sådana bilar vi haft.. scenicen är super med sitt höga insteg då man barn ska in och ur bilen och blten på osv. finns många bra bilar, bäst är ju att provköra lite olika bilar.

Renault Espace! Underbar udda familjebuss med komfort och gott om plats. Hade en i 20.000 mil och den var definitivt ingen dålig bil.
Det sydkoreanska vidunder jag åker nu, Santa Fe 07, är inget jag skulle rekommendera...

Jahaja, inte går det snabbt, men det går framåt i alla fall.

Jag har varit och testat två olika bilar nu. Dels Passat Variant, gasbil från 2012 med en rätt omfattande utrustningslista. Saknade dock motorvärmare och sen är bor jag i fel del av Linköping för att ha en gasbil. Får åka en omväg för att tanka :( Passaten var rätt skön att köra, har ju en Passat idag (från -02) men det var hög igenkänningsfaktor.

Har även varit på bilfirma och kört en Volvo V70 kombi med D2-motorn. Kändes mycket stabil, jag tyckte det kändes bättre än Passaten (liksom mer robust och stabil känsla, lite lyxigare på något sätt). Ingen vrålåk direkt, men å andra sidan är ju bilen till familjen :)

Så just nu lutar det åt en Volvo.

En fråga dock till er mer erfarna bilköpare, ska jag satsa på en nyare V70 (årsmodell 2014 som gått ca 3000 mil) med lite mindre utrustning eller är det ok att gå på en fd tjästebil från -12 som gått typ 8000 men har lite mer utrustning. Hur resonerar ni kring detta..?

Hellre problemfri bil än utrustning man aldrig använder. 8000 mil är ganska mycket jämfört med 3000 mil. Speciellt om man som jag kör <1000 mil per år.

Det som gäller på beg är skick och service. Går att köra ner en bil på 3000 mil också. Men generellt är nyare bilar bättre och senare årsmodeller i samma serie mer felfixade.

Hm, ja, det är ju rätt självklart egentligen :) Vi kör också runt 1000 mil per år. När bytte V70 generation senast? Har som sagt kollat på en -14. Det som saknas på den är xenonljus och backsensorer, annars är den på rätt nivå med utrustning tycker jag.

Om du börjar titta på bilar från 2014 så skulle iaf jag ta mig en funderare på om jag inte skulle köpa nytt.

Noseone skrev:
Om du börjar titta på bilar från 2014 så skulle iaf jag ta mig en funderare på om jag inte skulle köpa nytt.
Varför det?

Noseone skrev:
Jag har funderat på nybil och lagt ner den funderingen. Så länge ingen kommer och kastar 100.000kr på mig så kommer jag att köpa en bil som är ett år gammal och låta någon annan ta den värdeminskningen :)

Är det verkligen så stor värdeminskning nuförtiden? Jag har kollat lite nybilsannonser på senare tid och jag tycker inte prisskillnaderna mot begagnat har sett så blodiga ut,

Har nybilar verkligen blivit billigare, eller är det jag som har kollat på priserna på bilar helt utan utrustning?

Skit i Xenon. H4 är billigt och fungerar. Den ANNONSERADE prisskillnaden kanske inte är stor men kom utan inbyte och pruta B-R-U-T-A-L-T. Jag lovar att skillnaden mellan annonserat pris och ditt prutade pris blir stor. Men lämna tagelskjortan hemma och bete dig som ett svin. Det kommer nämligen handlaren att göra när det blir dags för inbyte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.