Jahaja, gamm'Passaten hänger på gärdesgården nu. Senaste problemet är att ACn inte kyler längre.... Så det är dags att se sig om efter en modernisering av bilparken. Dvs den enda bilen måste bytas ut.

Idag har vi en Passat Variant 1.8T -03, snart 19.000 mil. Siktar på en "bättre beggad" nu, dvs 2-3 år gammal bil med max 6.000 mil på mätaren. Tror det ger mest valuta för pengarna.

Jag och frun är båda 170-175cm långa, barnen är 1,5 och snart 3 år. Jag vill kunna ha bilen i minst 5 år.

Kravlista
* Dragkrok
* Farthållare
* Max 225.000kr
* Kombi
* Färddator och farthållare är väl standard nu för tiden?
* AC/klimator
* Solskyddsfilm bak + kombi (eller sätter man dit det efteråt?)
* Plats för bakåtvända barnstolar, en fram och en bak (det funkar inte att ha båda barnen bak för oss).

Helst-ska-det-finnas-lista
* Xenonljus
* Skinnklädsel (eller är det ett måste?!)

Troligen-inte-listan
*Fyrhjulsdrift

Jag har kollat lite på Passat och lite på Volvo. Är det V70 som gäller eller kan jag kolla på V50 och V60 också? Vilka andra märken och modeller ska/bör jag undersöka?

Tacksam för alla tips som går att få!

Söker du en bensinare eller diesel ?
Solskyddsfilm eller plastskivor (solarplexius) sätter du dit själv om inte föregående ägare har gjort detta.

V50 är på tok för liten. V60 vet jag inte riktigt, men det känns som det blir gränsfall.

Köpte själv en v70 före midsommar. En D2 2013 som gått 3000 mil. Väldigt nöjd än så länge.

V50 är för liten för barnvagn och två barnstolar skulle jag gissa.

V70 har jag inte testat den nya men den bör funka även om säkert baksätet med två barnstolar blir ganska trångt.

Du får en vw sharan av den nya varianten (från 2011) inom din budget.

Ok, då skippar jag V60 och V50 från listan.

Sharan har jag inte kollat på än, har betraktat den som en 5-personers-bil. Men det kanske inte stämmer?!

Vi får plats 2vuxna 2barn (4år, 9månader) 1 hund +packning och stor vagn i en Toyota Avensis -05. En Volvo v70 är snäppet större så det är nog ett bra val, finns d2or för dem pengarna. . . Ingen racerbil men billig i drift!
Var ni nöjda med passaten är det väl egentligen bara att köra en nyare?

Visst är man 5 i familjen och ska skjutsa kompisar som ska med hem och leka från dagis krävs typ en sharan. Men platsen och individuella stolar på mittenraden (skjutbara och fällbara) gör det smidigt att installera barnstolar. Man får även gott om plats framför framåtvända stolar att montera barn, sanera kräkningar osv. Dessutom har vissa integrerade barnstolar vilket ni snart uppskattar. Tänk på att man måste stoppa in en "plugg" i luckan i golvet om bakåtvänd stol med stödben ställs där (finns som tillbehör).

Vi kör iofs max 1.500 mil per år (båda kan cykla till jobbet för det mesta), så är det värt att gå på diesel?

VW Golf plus kan kanske vara ett alternativ till Sharanen. Den 10 cm högre karossen gör en hel del åt utrymmet inne i bilen.

Skoda octavia. Vi är ca1.80 resp 1,70 2st bar 3 och 6. Vi kör en octavia scout -13. Grymt nöjd. Vi kör 1200-1500 mil och kör diesel. Det är värt det!

Redigerat:
magda136 skrev:
Vi kör iofs max 1.500 mil per år (båda kan cykla till jobbet för det mesta), så är det värt att gå på diesel?
Ca halvliter milen och 1200kr om året i skatt för en d2. . . Tycker det skulle vara värt det :)

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi är nöjda med vår Skoda Superb. Riktigt stor invändigt och mycket utrustning.

VW Touran. Funkar fantastiskt bra med barnstolar och det är massor av plats i bilen, en av få där jag kan sitta bakom mig själv och jag är 193cm lång.
Jag tycker dom bakre stolarna i Sharanen är lite för dåliga att sitta eftersom dom även ska gå att fälla ihop.

I
Renault megane kan jag rekommendera. Storleksmässigt mindre än v70 men barnvagn går i. Köpte en ny för 14 dar sen & är jättenöjd.
Fick ge 173' för en ny 14. 110 hk diesel 6 växlad. Skattebefriad i 5 år, 12 års rostskydd, 5 års nybilsgaranti. Ska dra 0,35 enligt Renault. Våran ligger på 0,44 nu å då har vi kört rätt lugnt med ca7 mil långkörning som längst.

För tre till sex år sedan hade vi två (tvillingar) bakåtvända bilbarnstolar (Britax Hi-Way) i baksätet på en V70, sedan tre-fyra månader sedan har vi två bältesstolar och en bakåtvänd bilbarnstol (Britax Hi-Way) i baksätet på samma V70. Den ena som sitter (på högersidan) i ena bältesstolen har svårt att knäppa fast sig själv, oftast hjälper vi det barnet att knäppa fast sig. Vi kommer att ha bakåtvända stolen i ca fyra år, då när den yngsta behöver bältesstol så är det på gränsen att tvillingarna behöver bältesstol/bälteskudde, "men den dagen den sorgen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.