1 797 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tips på användarvänlig cirkelsåg sökes!
Hej!
Jag planerar att köpa en cirkelsåg. Då det finns oerhört många olika märken och modeller att välja mellan och då min erfarenhet är begränsad inom detta område, undrar jag om någon kan rekommendera en cirkelsåg utifrån följande krav:
* hög användarvänlighet ( = lätt att använda och greppa för nybörjare och amatörer)
* lätt (max 5 kg)
* minst 50 mm sågdjup
Gärna Bosch, men jag är öppen för andra märken också.
Tack på förhand!
Jag planerar att köpa en cirkelsåg. Då det finns oerhört många olika märken och modeller att välja mellan och då min erfarenhet är begränsad inom detta område, undrar jag om någon kan rekommendera en cirkelsåg utifrån följande krav:
* hög användarvänlighet ( = lätt att använda och greppa för nybörjare och amatörer)
* lätt (max 5 kg)
* minst 50 mm sågdjup
Gärna Bosch, men jag är öppen för andra märken också.
Tack på förhand!
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Cirkelsågar har avhandlats på ganska många ställen. När jag själv var på jakt efter en förra året när jag påbörjade altanbygget så läste jag mycket om denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245060 och många rekommenderade även denna.
Sagt och gjort, jag köpte en sådan och är så sjukt nöjd med den. För de pengarna så är det nog en av de bästa när det gäller kvalité, funktion och användarvänlig
Sagt och gjort, jag köpte en sådan och är så sjukt nöjd med den. För de pengarna så är det nog en av de bästa när det gäller kvalité, funktion och användarvänlig
Kör också med en C6BU2 som jag är mycket nöjd med!
Har även jag köpt den på rekommendation från typ 80% av forumets användare
Enda problemet jag haft med den är att jag fått byta sladd, men det kan man inte beskylla sågen för....
Till sågens försvar så är originalkabeln av riktigt bra kvalitet, då den höll ihop trots att den tog ett och ett halvt varv runt klingan...
Har även jag köpt den på rekommendation från typ 80% av forumets användare
Enda problemet jag haft med den är att jag fått byta sladd, men det kan man inte beskylla sågen för....
Till sågens försvar så är originalkabeln av riktigt bra kvalitet, då den höll ihop trots att den tog ett och ett halvt varv runt klingan...
Hitachi C6BU2 från Bolist som har den för 1500:-
Jag kan verkligen inte helhjärtat rekommendera något annat, när den går att få för det priset.
Är pengar relativt betydelselöst så är antagligen Hitachi C6BUY lite bättre.
Ganska likvärdig såg, men lite mer sågdjup samt 20mm hål för klingan vilket betyder aningens bättre utbud av klingor.
Bosch gör många bra saker, men när det kommer till cirkelsågar har dom totalt gjort bort sig, dom har snålat bort klyvkniven bara för att det numera inte längre är förbjudet att sälja utan denna, så då sparar dom väl en krona eller två på varje såg.
Men skaderisken för alla som använder deras sågar blir mångdubbelt större, och misslyckade sågsnitt och dåligt sågresultat ökar.
Så jä*** skitdumt att jag storknar.
Väldigt osmart gjort av en annars seriös tillverkare.
Jag kan verkligen inte helhjärtat rekommendera något annat, när den går att få för det priset.
Är pengar relativt betydelselöst så är antagligen Hitachi C6BUY lite bättre.
Ganska likvärdig såg, men lite mer sågdjup samt 20mm hål för klingan vilket betyder aningens bättre utbud av klingor.
Bosch gör många bra saker, men när det kommer till cirkelsågar har dom totalt gjort bort sig, dom har snålat bort klyvkniven bara för att det numera inte längre är förbjudet att sälja utan denna, så då sparar dom väl en krona eller två på varje såg.
Men skaderisken för alla som använder deras sågar blir mångdubbelt större, och misslyckade sågsnitt och dåligt sågresultat ökar.
Så jä*** skitdumt att jag storknar.
Väldigt osmart gjort av en annars seriös tillverkare.
Sant. Samtidigt har jag börjat lära mig den hårda vägen att dyra val inte alltid är de dyraste i slutändan...pär h skrev:
Klicka här för att svara