Jag ska sätta ca 80kvm pärlspånt i tak och snetak samt lister och foder i 6 rum.
Tänkte därför investera i dykertpistol och en kompressor och önskar tips angående dessa.

S
Jag har en Aerfast AC4504 Low Noise. Mycket tyst, liten och behändig för det du tänkte göra, jag gjorde liknande förut. En senco dyckertpistol till det, och så går det kanske lika smort som jag tyckte att det gick för mig.

• Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Vad du än köper för kompressor så se till att köpa en tyst. Det är mycket värt då man håller på inne.

• Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
E
Den kompressorn är riktigt bra, åtminstone vad gäller ljudnivån. Äger den inte själv, men ett antal snickare jag jobbar åt kör med den.

Vad gäller dyckertpistol har jag fått för mig att det behövs 1,6mm spik till takpanel, men bara 1,2mm till lister, foder, socklar. Det går säkert bra med 1,6 även till listverk.

Jag har en begagnad kompressor från blocket och en dyckertpistol från Biltema som jag satt ca 100 kvm panel/tak med. Funkar bra, inga onödiga märken och slangen är så lång att jag kan ha kompressorn utomhus/i ett annat rum.

men skulle jag investera i en ny så hade jag övervägt en batteridriven istället! Ruggit mycket enklare att släpa fram och man slipper slangen!

Älskar min Basso B16, dragit tusentals dyckert utan ett enda problem.. Relativt tyst och smidig också.

Q Qaniel skrev:
men skulle jag investera i en ny så hade jag övervägt en batteridriven istället! Ruggit mycket enklare att släpa fram och man slipper slangen!
Jag har övervägt det men jag ska ändå köpa en kompressor och budgeten tillåter inte både och

Har satt massor av takpanel med 1,2mm spik utan att något ramlat ner. Brukar använda 50mm längd.

• Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Jag kommer inte kunna ha så långa som 50mm
Sitter 22mm gles och sedan plast och vill inte punktera plasten på flera hundra ställen

Det blev en Aerfast AC4504 Low Noise.
En mycket trevlig kompressor.
Det blev också en dykertpistol GA16 biltema. Och den verkar göra sitt jobb

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Jag använde en ryobi dyckertpistol batteridriven när jag satte foder och socklar i hallen (lättbetong väggar). Mycket smidig att ställa in kraften på. Kostar ca 2500.

Jag har Biltemas pistol för 16 GA och den gör sitt jobb. Fick byta eftersom den första jag köpte plötsligt låste sig efter att ha använts vid några tillfällen och jag fick inte ordning på den. Inga problem att byta den och den nuvarande har inte krånglat på tre år. Så för det priset (typ 400 spånn?) är jag nöjd*.

* Jag får erkänna att jag skrattade som ett litet lyckligt barn när jag upptäckte hur mycket enklare och snabbare allt jobb med lister går jämfört med att hålla dyckert i munnen och spika i taket....

• Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.