4 514 583 läst ·
14 622 svar
4515k läst
14,6k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Jag har kört med min Kärcher MD6 och originalpåse, sen finns ett extra filter i dammsugaren för luften men påsen tar "allt". Påsarna är inte billiga men man fyller inte en påse så snabbt så det har varit "värt" det för mig. När jag fick slut på påsar en gång skar jag upp ett bottenhörn och tömde den och drog ihop med ett buntband. Funkade OK men jag tror att påsens filterfunktion blir "mättad" så den tappade flåset lite.Algol skrev:
Biltema Tak- och väggslip R600A. Artnr. 17-556
[länk]
[bild]
Den dyra från jula ser även identisk ut som biltemas som säljs för 1299 i ordinarie pris men då ingår inte triangelhuvudet.
Tack @pjgb, @Dublin, @FredrikR, @Lostmoose, @Testarn
Då lät den lite för otymplig och bökig som min vanliga erfarenhet av många meec prylar. Jag har inget behov i närtid men kommer garanterat behöva slipa en hel del framöver så då passar det mig bättre att hålla tummarna på nåt finmärke bättre begagnat.
Vad har ni för typ av dammsugare/filter? För jag tänker mig att det spelar stor roll om det sitter en cyklon innan eller om det bara är direkt in i påsen? Cyklon har gjort mycket stor skillnad för mig vid betongslipning även om cyklonen inte tar allt fint damm.
Giraffslipen var huvudanledningen till att jag byggde ihop en cyklon till dammsugaren. Utan den tappade den suget efter bara nån minuts slipning och man var tvungen att bränna halva arbetstiden på att ta ut och skaka av filtret.Algol skrev:
Har en Nilfisk utan påse, men med ett ganska stort hepa-filter.
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag äger också giraffslipen från jula. Det finns en inlärningströskel med den, det är svårt att få det resultat man förväntar sig. Jag är kanske också väldigt petig med mina spacklade väggar.😝 Den är stor, tung och bökig att förvara. Jag blev tipsad om ”Mirka handy kit” och har precis som Lostmoose pensionerat julaslipen till ett obesökt hörn i verkstaden. Har kört mirkas handy kit i de fyra senaste rummen med bredspackling av väggar och spackling av tak. Den kostar runt 400kr om man söker på prisjakt (se till att du beställer den med slangen och inte bara handtaget). Kostnaden för abranet tillkommer. Sedan kopplar jag den till Kärcher WD6. Det kan upplevas mer fysiskt att slipa för hand, men jag tycker inte det blir mindre fysiskt att hålla upp det gamla åbäket. Det blir mindre plågsamt att slipa med mirkan (men det kommer aldrig bli kul) för rätt vad det är så har julaslipen ätit sig igenom både din spackling, din spärrmålning och in i det gamla tapetlagret när mjölksyran satt i. Resultatet blir mycket bättre för mig med mirkan.Lostmoose skrev:
Och jag tycker lite tvärtom, slipar inte speciellt bra (har i och för sig ingen annan liknande maskin att jämföra med), den stora fördelen är att det inte blir lika dammigt som slipning utan dammsugare.
Men tung och bökig är den!
Jag köpte sedan en manuell slipkloss för abranet, och sedan dess har jag inte plockat fram meecen.
Köpte en sån rätt nyligen, förvånansvärt lite damm smet förbi när man slipade. Väldigt imponerad över den faktiskt.M mahus skrev:Jag kan inte annat än att hålla med. Jag äger också giraffslipen från jula. Det finns en inlärningströskel med den, det är svårt att få det resultat man förväntar sig. Jag är kanske också väldigt petig med mina spacklade väggar.😝 Den är stor, tung och bökig att förvara. Jag blev tipsad om ”Mirka handy kit” och har precis som Lostmoose pensionerat julaslipen till ett obesökt hörn i verkstaden. Har kört mirkas handy kit i de fyra senaste rummen med bredspackling av väggar och spackling av tak. Den kostar runt 400kr om man söker på prisjakt (se till att du beställer den med slangen och inte bara handtaget). Kostnaden för abranet tillkommer. Sedan kopplar jag den till Kärcher WD6. Det kan upplevas mer fysiskt att slipa för hand, men jag tycker inte det blir mindre fysiskt att hålla upp det gamla åbäket. Det blir mindre plågsamt att slipa med mirkan (men det kommer aldrig bli kul) för rätt vad det är så har julaslipen ätit sig igenom både din spackling, din spärrmålning och in i det gamla tapetlagret när mjölksyran satt i. Resultatet blir mycket bättre för mig med mirkan.
Nu undrar jag om det inte är dags för ett tips om verktyg i "tips om verktyg"-tråden.
En riktigt fet fräs till ett faktiskt överkomligt pris. Åtminstone väldigt långt under svenska ordinariepriser. 690€ mot 16100 SEK om jag läst rätt.
Jag behöver verkligen inte en fräs till, så snälla kan något knipa den här...
https://www.dictum.com/en/festool-router-of-2200-eb-plus-display-machine/704222sv
En riktigt fet fräs till ett faktiskt överkomligt pris. Åtminstone väldigt långt under svenska ordinariepriser. 690€ mot 16100 SEK om jag läst rätt.
https://www.dictum.com/en/festool-router-of-2200-eb-plus-display-machine/704222sv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påsar packar igen allt eftersom, men lite skakande kan hjälpa ett tag. Mitt problem före cyklon var att jag knappt han komma igång innan det var stopp.T Testarn skrev:Jag har kört med min Kärcher MD6 och originalpåse, sen finns ett extra filter i dammsugaren för luften men påsen tar "allt". Påsarna är inte billiga men man fyller inte en påse så snabbt så det har varit "värt" det för mig. När jag fick slut på påsar en gång skar jag upp ett bottenhörn och tömde den och drog ihop med ett buntband. Funkade OK men jag tror att påsens filterfunktion blir "mättad" så den tappade flåset lite.
Jag har en nilfisk också. Det gjorde skillnad för mig med och utan påse vid betongslipning trots cyklon som försteg. Påsen tar mycket av det lite grövre och är lättare att skaka av så dammet inte sitter efter väggarna och sparar därmed hepafiltret.useless skrev:
Testa med påse också. Framförallt är det trevligare att bara lyfta ut påsen än att försök hälla ut stoft som sprider sig vidare ännu mer...
Låter verkligen som att det är handgnuggande som gäller för finliret. Ser inte ut som mycket slipande ska behövas om man är noga vid spacklandet på gipsskivor.M mahus skrev:Jag kan inte annat än att hålla med. Jag äger också giraffslipen från jula. Det finns en inlärningströskel med den, det är svårt att få det resultat man förväntar sig. Jag är kanske också väldigt petig med mina spacklade väggar.😝 Den är stor, tung och bökig att förvara. Jag blev tipsad om ”Mirka handy kit” och har precis som Lostmoose pensionerat julaslipen till ett obesökt hörn i verkstaden. Har kört mirkas handy kit i de fyra senaste rummen med bredspackling av väggar och spackling av tak. Den kostar runt 400kr om man söker på prisjakt (se till att du beställer den med slangen och inte bara handtaget). Kostnaden för abranet tillkommer. Sedan kopplar jag den till Kärcher WD6. Det kan upplevas mer fysiskt att slipa för hand, men jag tycker inte det blir mindre fysiskt att hålla upp det gamla åbäket. Det blir mindre plågsamt att slipa med mirkan (men det kommer aldrig bli kul) för rätt vad det är så har julaslipen ätit sig igenom både din spackling, din spärrmålning och in i det gamla tapetlagret när mjölksyran satt i. Resultatet blir mycket bättre för mig med mirkan.
Men hur mycket grovslipande kan jag räkna med på betongvägg? Går loss för fullt med bilhammare + skålslip på betongen nu för att få bort allt löst samt organiskt som krupit in i putsen. Ibland är det 2 cm puts kvar och andra ställen är jag nere på betånghålstenarna.
Räknar med ett heltäckande lager puts (och armering?) för att få en jämn vägg. Frågan är om det räcker för att måla på eller om jag behöver slipa och eller gå över ytterligare ett varv med finare putsbruk innan målning.
Jag har inte kommit dit i planeringen än, vet bara att skiten ska bort först.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Det här kanske?J JeppeHus skrev:
https://www.bauhaus.se/verktygspaket-bosch-professional-gks-gsr-18v-2x5-0ah
Det beror lite på vad du ska ha cirkelsågen till. Sen köpa till en sticksåg.
Skruvdragaren är kanon!
Jag hade nog inte beställt någonting därifrån:Hep skrev:
Nu undrar jag om det inte är dags för ett tips om verktyg i "tips om verktyg"-tråden.
[länk]
[bild]
https://se.trustpilot.com/review/dictum.com?languages=all
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Clas Ohlsson har sitt "Köp 2 och få 15%"-erbjudande igen.
Passa på om det är något från CO som ändå ska köpas.
Mitt stora tips här är att att skicka beställningen när ni är på väg till affären så är det bara plocka upp när ni är på plats!
/Jocce
Passa på om det är något från CO som ändå ska köpas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt stora tips här är att att skicka beställningen när ni är på väg till affären så är det bara plocka upp när ni är på plats!
/Jocce
Clasohlsons %-reor är kass eftersom i princip alla kvalitetsfabrikat är undantagna enligt deras villkor. Enda kvalitetsfabrikat som Du kan köpa med % är normalt Bahco och CanonJocce81 skrev: