4 541 034 läst ·
14 692 svar
4541k läst
14,7k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Ser väldigt lik Makitan som jag har och Hitatchin. Delarna ser också väldigt lika ut. Skull inte alls förvåna mig om delar från Hitatchi, Paslode eller Makita passar denna. Är det NiMh eller NiCd batterier i denna kan det mycket väl vara en Hitatchi kopia/OEM.ullberg skrev:Kanske, men det var tydligt skyltat på hyllkanten med 3st för 99:-, borde alltså köpt fler än tre...
Ja, plastig kan man säga, grepp i gummi, i övrigt "billig" plast
[bild]
Laddaren är väldigt noname:
[bild]
Följde med några slit-/reservdelar, tur det eftersom det lär vara svårt att få tag på:
[bild]
Nu får batteriet ladda så ska jag se om jag kan dra ett par spik sen...
/U
Har också vart med om att den inte skjuter som den skall och det är viktigt att mekaniken du trycker in med nosen går lätt. Jag fick ta och rikta och smörja skenorna lite så de gick lätt. De skenorna trycker på en rulle under luckan till gasen som trycker upp den och patronen så den släpper gas. Så även om man tycker att den får gas är det inte säkert att den fått tillräckligt. Har också upplevt att gas-munstyckena från Paslode och Hitatchi funkar bättre i Makitan än de från Firmahold mfl, de ser lite annorlunda ut än de på bilden här.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja det är NiMh om jag minns rätt, vore ju kul om det stämmer med reservdelarna, då framstår ju detta som ett ännu bättre köp. Givet priset så är det tillräckligt om den håller för det stundande takbytet på båthuset på landet (det var egentligen dit jag köpte den), men kan jag få den att hålla lite längre är det ju kul.Robert-san01 skrev:Ser väldigt lik Makitan som jag har och Hitatchin. Delarna ser också väldigt lika ut. Skull inte alls förvåna mig om delar från Hitatchi, Paslode eller Makita passar denna. Är det NiMh eller NiCd batterier i denna kan det mycket väl vara en Hitatchi kopia/OEM.
Har också vart med om att den inte skjuter som den skall och det är viktigt att mekaniken du trycker in med nosen går lätt. Jag fick ta och rikta och smörja skenorna lite så de gick lätt. De skenorna trycker på en rulle under luckan till gasen som trycker upp den och patronen så den släpper gas. Så även om man tycker att den får gas är det inte säkert att den fått tillräckligt. Har också upplevt att gas-munstyckena från Paslode och Hitatchi funkar bättre i Makitan än de från Firmahold mfl, de ser lite annorlunda ut än de på bilden här.
Till iSnobben: Om du ska ha den hemma tycker jag nog att en luftdriven är ett bättre val, totalen blir mycket billigare än de ganska dyra (samtidigt väldigt bra) pistoler Stefan N pratar om, sen får man ju en kompressor på köpet... Det brukar finnas paketpriser på kompressor, slang och dyckertpistol, leta efter ett sånt är mitt råd.
För hantverkaren som gör ett snabbt listningsjobb i en lägenhet är det mycket mer värt att slippa kompressorn, det är nog främst den sektorn som dessa verktyg är riktade till.
/U
Undrar vad det står för pris på kvittot? http://www.blocket.se/goteborg/Ny_gasdriven_spikpistol_50_90mm_47613465.htm?ca=11&w=3
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nu kanske det är flera lager av ironi som jag inte fattar men Stefan N är rimligtvis mycket medveten om att det kommer stå 995, det var därför han gjorde inlägget. Jag funderade ett tag på om jag skulle göra sådär också, trots att det stod en per person såg jag ett par personer som lastade in mer än en i bilen, och att gå tillbaka in en andra gång tror jag inte de har koll på, men mitt samvete satte stopp
/U
/U
Ja, visst vet jag vad den kostar och att folk köper massor av billiga varor för att sälja vidare har man ju sett så många gånger att man inte orkar bry sig. Tänkte mest på vad en eventuell spekulant ska säga när han ser vad som betalats för pistolen från början.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Fast egentligen, spelar det någon roll, det är återanskaffningsvärdet som är relevant, har inte K-Rautas kampanj slutat nu? (räcker iof. att pistolerna är slut), och då är väl typ Julas Meec för 4000 det billigaste man kan hitta, och det man måste jämföra med som köpare.
Sen att folk inte är rationella är ju en annan sak, och jag fattar att det är psykologiskt jobbigt för en köpare, men mer än så är det väl inte...
/U
Sen att folk inte är rationella är ju en annan sak, och jag fattar att det är psykologiskt jobbigt för en köpare, men mer än så är det väl inte...
/U
För att återgå till ämnet så vill jag tipsa om att prishammeren har Festool-fodral till skenor för 232 kr plus 46 kr frakt. Läge att köpa om man bangat tidigare för att man (med rätta enl mig) tyckt att 5-600 är lite saftigt.
http://www.prishammeren.dk/shop/festool-taske-fs-bag-2130p.html
http://www.prishammeren.dk/shop/festool-taske-fs-bag-2130p.html
Redigerat:
Dom har även bra pris på rengöringskit. http://www.prishammeren.dk/shop/festool-rengoeringssaet-2313p.html
Jula började i måndags med kampanj på skyddsskor med spiksula och stålhätta för 199:-. Helt ok passform, inget begränsat antal vid köp. Svängde förbi Örebro på genomresa och tänkte plocka upp ett par igår, tisdag. Sex HYLLFACK var tomma, endast 47or kvar .. 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Finns lite skrivet om det ovan, det är samma gas som till många andra pistoler, julas standardpris för den är 140:- per patron.nimhed skrev:
I samma kampanj som pistolen sålde K-R gasen för 199 för tre patroner (och jag lyckades få den för 99 för tre patroner, men så skulle det egentligen inte varit, se ovan)
/U