Hej,

Har rivit ut golv i mitt nedmonterade kök. Hinner inte få hit elektriker innan det är dags att lägga nytt så nu tänkte jag det kunde vara klokt att få ner lite nya el-rör innan jag stänger igen det.

Problemet är att jag kan för lite om hur allt inom el-installationer går till och undrar därför om någon har ett bra tips om en internetsajt, youtubevideo, bok etc. som förklarar allt man behöver veta angående placering av rör, kablar, apparatdosor, strömbrytare, etc. när man gör förarbetet?

Tack på förhand!!!

tommib
Tja.... det här forumet är ett bra ställe att fråga.

Problemet är att det är svårt att ge generella svar. Det är mycket enklare att ge ett specifikt svar på hur du ska lösa ett specifikt problem. Lägg gärna upp bilder och förklara hur du tänkt så kommer folk säkert engagera sig.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tja.... det här forumet är ett bra ställe att fråga.

Problemet är att det är svårt att ge generella svar. Det är mycket enklare att ge ett specifikt svar på hur du ska lösa ett specifikt problem. Lägg gärna upp bilder och förklara hur du tänkt så kommer folk säkert engagera sig.
Jo precis, men tänkte att det blir lite för många frågor och svar att gå igenom, som säkert redan behandlats. Jag behöver lite mer av en enkel grundkurs innan jag har några specifika frågor att ställa. I annat fall kanske det finns någon bra tråd här, värd att läsa!?

Ja, det finns trådar här har jag sett om du nu vill ha tips var man kan lära sig lite grundläggande elinstallation. Är väl mest det praktiska du är nyfiken på? Denna brukar komma på tal: https://www.liber.se/Gymnasium/Yrke...llationsteknik/Elinstallation-yrkesmannaskap/
Fast ännu bättre är att söka på denna delen av forumet på det som intresserar, informationen i trådarna är nästan alltid korrekt i slutändan, i alla fall om man inte går längre än 5 år eller så tillbaka i tiden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skulle råda dig att inte ha för brått. Ta det med elektrikern innan du lägger golvet.
Risken är att allt arbete du lägger ner är onödigt och att det inte går att använda på det sätt som du vill.
Så tänk om.
Varför har du så brått med att få dit golvet? Bättre att ta det lugnt och få en enklare elinstallation

U Uffe A skrev:
Skulle råda dig att inte ha för brått. Ta det med elektrikern innan du lägger golvet.
Risken är att allt arbete du lägger ner är onödigt och att det inte går att använda på det sätt som du vill.
Så tänk om.
Varför har du så brått med att få dit golvet? Bättre att ta det lugnt och få en enklare elinstallation
Men varför ska du förlägga kabel i golvet, köksö?

S Slugge skrev:
Men varför ska du förlägga kabel i golvet, köksö?
Nje, läste någon stans att man kunde göra så, och om de nu ändå är öppet så... Tänkte det är en kort väg till alla väggar. Dock ska ju även nya skivor upp på väggarna så det går ju det också. Sedan kan det ju hända att jag vill riva väggar framöver (mellan vardagsrum, kök) och då är det ju skönt att inte ha för mycket el i den väggen.

S Slugge skrev:
Ja, det finns trådar här har jag sett om du nu vill ha tips var man kan lära sig lite grundläggande elinstallation. Är väl mest det praktiska du är nyfiken på? Denna brukar komma på tal: [länk]
Fast ännu bättre är att söka på denna delen av forumet på det som intresserar, informationen i trådarna är nästan alltid korrekt i slutändan, i alla fall om man inte går längre än 5 år eller så tillbaka i tiden.
Tack för tipset! Ska kolla på biblan efter den.

Inget fel att lägga ledningar i golv, de läggs ju ofta i tak :)

Din fråga är annars aningen stor då du egentligen frågar hur man installerar el. Men om vi begränsar oss till enbart förläggning av rör och montering av dosor så blir det inte så farligt mycket. Dock gäller att få detta bra då ingen elektriker får dra ledningar i rör som du själv förlagt så alla golv och väggar skulle behöva vara öppna när elektrikern kommer så att han/hon kan se hur du gjort.

Då det handlar om kök så handlar det om ett antal grupper, en trefas till spisen och 3-4 enfasgrupper till uttag, micro, diskmaskin, belysning etc. Detta behöver med i planeringen.

Med ledningar från golv kommer man osökt in på frågan hur dessa ska fördelas, dvs var ska kopplingsdosor placeras? Man kan fördela i apparatdosor men det råder delade meningar om det. Så om du kommer från golvet så försök planera så att det blir en vidarekoppling från apparatdosa till apparatdosa istället för fördelning från en till flera. Det sticker inte lika mycket i ögonen.

Blir det tveksamheter så kan man gå upp högt på väggen med inkommande slang och sätta en kopplingsdosa där. Vid förgrening ska man tänka sig en trädstruktur med grenar, utan några tvärförbindelser mellan olika grenar.

Apparatdosor har vanligen stutsar uppåt och nedåt, och de är vanligen inte fler än två och varje håll, vilken man får tänka på.

Placering av dosor (=uttag och andra kopplingspunkter) är idag ganska fri, det finns inget rätt eller fel. De regler som finns som man bör efterleva är strömbrytare på 1000 m ög. Sedan kan man gärna sätta uttag på den gamla höjden 200 mm ög på fria väggytor om de ska sitta nära golv. Vid fönster kan de passa bättre i höjd med fönsterbrädan. Ett gammalt mått för uttag över arbetsbänk är 1150 mm. För spis anges höjden 300 mm, men det kan vara väl högt, inte säkert alla spisar har utrymme bak så högt. 300 mm är annars ett "standardmått" antingen under bänkskiva eller ö.g.

Gör en plan/skiss och visa upp. Vi är mycket duktigare här på att anmärka än på att tala om i förväg hur det ska vara ;)

tommib
Eller åtminstone så orkar ingen rita ett komplett kök till dig. Det får du göra själv ;)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
man bör efterleva är strömbrytare på 1000 m ög
:surprised:

Tillhandahåller elektrikern helikoptertransport när man vill tända eller släcka? ;)

Jonas

Ja det är tur att standarden inte är bindande utan man får justera lite som man själv finner praktiskt, inom rimliga gränser. Men här kan faktiskt en faktor 1000 vara motiverad.

Inget fel att lägga ledningar i golv, de läggs ju ofta i tak :)

Din fråga är annars aningen stor då du egentligen frågar hur man installerar el. Men om vi begränsar oss till enbart förläggning av rör och montering av dosor så blir det inte så farligt mycket. Dock gäller att få detta bra då ingen elektriker får dra ledningar i rör som du själv förlagt så alla golv och väggar skulle behöva vara öppna när elektrikern kommer så att han/hon kan se hur du gjort.

Då det handlar om kök så handlar det om ett antal grupper, en trefas till spisen och 3-4 enfasgrupper till uttag, micro, diskmaskin, belysning etc. Detta behöver med i planeringen.

Med ledningar från golv kommer man osökt in på frågan hur dessa ska fördelas, dvs var ska kopplingsdosor placeras? Man kan fördela i apparatdosor men det råder delade meningar om det. Så om du kommer från golvet så försök planera så att det blir en vidarekoppling från apparatdosa till apparatdosa istället för fördelning från en till flera. Det sticker inte lika mycket i ögonen.

Blir det tveksamheter så kan man gå upp högt på väggen med inkommande slang och sätta en kopplingsdosa där. Vid förgrening ska man tänka sig en trädstruktur med grenar, utan några tvärförbindelser mellan olika grenar.

Apparatdosor har vanligen stutsar uppåt och nedåt, och de är vanligen inte fler än två och varje håll, vilken man får tänka på.

Placering av dosor (=uttag och andra kopplingspunkter) är idag ganska fri, det finns inget rätt eller fel. De regler som finns som man bör efterleva är strömbrytare på 1000 m ög. Sedan kan man gärna sätta uttag på den gamla höjden 200 mm ög på fria väggytor om de ska sitta nära golv. Vid fönster kan de passa bättre i höjd med fönsterbrädan. Ett gammalt mått för uttag över arbetsbänk är 1150 mm. För spis anges höjden 300 mm, men det kan vara väl högt, inte säkert alla spisar har utrymme bak så högt. 300 mm är annars ett "standardmått" antingen under bänkskiva eller ö.g.

Gör en plan/skiss och visa upp. Vi är mycket duktigare här på att anmärka än på att tala om i förväg hur det ska vara ;)
Tusen tack, Bo! Tänkte väl egentligen föröka spara er en del av besväret just genom att läsa på lite mer grundkunskaper först. Nu fick jag en del hjälp med grunderna i alla fall.

Boken slugge rekommenderade, eller en av dem, handbok för installaioner innehåller mycket om placering, så där kan jag hitta det. Däremot mindre om de grundkunskaper som läsaren vanligen redan har.

Den här videon gav en hyffsad överblick ang. hur apparatdosor används kopplas (dock kommer jag inte koppla något själv, men behöver veta hur elrör av vilket slag ska in)...

Förstår att apparatdosor i golvet måste vara en dum idé, jag kan ju knappast borra mig igenom klinker, fix, dubbelgips och glespanel (vid otur även golvvärme) för att komma åt dem om nådot behöver ändras.

Du skrev att elektrikern måste kunna se alla rör :/. Det krånglar ju till min plan en aning. Vad jag förstår så använder elektriker gamla rör ibland för att knyta samman och dra in nya kablar. Inbillade mig att eftersom de då inte heller kan se rören så borde det inte göra något om de inte kommer åt rören under golvet heller så länge de kommer åt alla dosor etc. så de kan dra i kablarna och kolla hur det kopplats. Men de behöver alltså även kunna se de hela rören!?! Foton/video skulle inte accepteras som allternativ där???

Ang. ritning. Tja det kommer så småningom. Än är jag inte helt säker på att jag ens ska installera kökets olika delar på de platser jag tänkt.

Kan väl dock börja fundera på grunderna lite. Ström behövs till 1 kyl/frys, spis+ugn, båda 230v (men jag antar att man ändå bör dra trefas så man inte är låst till dem), diskmaskin, micro och fläkt. Sedan behövs väl ett par uttag till köksbänken vid olika ställen (brörost,bryggare etc.). Ström till skåpens led-lampor behövs ju också, och ett uttag vid köksbordet. Brytare till kökslampa, huva vad mycket det blir.

Har förstått att diskmaskin ska ha egen säkring, även tre-fasen till spis antar jag då. Behövs det apparatdosor då, utöver dem i uttagen? Om inte, drar jag då dem direkt från elskåpet (5 kablar för 3-fasen) under golv och över till andra sidan, upp en bit längs väggen till rekommenderad höjd, skruvar fast apparatdosan där resp. uttag ska vara. Tjocklek 2,5 på kablarna för 16 amp (samma tjocklek på 3-fasen eller räcker 1,5 där?).

Den som ska vara till allmän användning (matbord) kan sitta direkt i väggen mot elskåpet. Så kanske den och lampan kan dela säkring!?! Om så, lägger jag en kopplingsdosa och använder 4 ingångar. I en drar jag tillström (brun, blå, grön-gul), samma i den som går vidare till vägguttaget. I en annan byts brun mot vit som går till strömbrytarslangen, obruten vidare från lampan lampan har även blå och gul-grön. Den till strömbrytaren får även en brun. Kanske onödigt att bara ha ett uttag och lampa på en säkring???

En till dras från skåpet, under golvet och till en fördelningsdosa på andra sidan. Den ger sedan ström till kyl/frys, micro, fläkt, led-belysning (egen brytare vid dörren??? Kan behöva tänka om lite isf.), uttag 1 och uttag 2. Det blir 6 enheter på 1 säkring. Är det för mycket? Kan isf. dra en till från fördelaren på den som bara fick två, dra ett rör under golv till andra sidan, en till apparatdosa och så får led-belysning och något annat. ta ström från den.

Skulle detta kunna fungera? Vasågoda, finn 5 fel (eller 50)! Ritningar kommer så småningom.

Och tack igen för alla tips!

H
Ja det är tur att standarden inte är bindande utan man får justera lite som man själv finner praktiskt, inom rimliga gränser. Men här kan faktiskt en faktor 1000 vara motiverad.
1000 meter över golv? 1000mm men 1000m?

1 meter - 100 centimeter - 1000 millimeter
CC-mått från färdigt golv avses.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.