Hej hoppas på lite konstruktiva råd när det gäller mina frågor om acktank. Jag vet att det förordas så stora tankar som möjligt av bekvämlighetsskäl.

Jag är pelletseldare och funderar på att elda ved vår sommar tidig höst pga högre pelletspriser. Jag har kommit över mkt billig acktank på 500liter. Har en baxi bonus.

Är det möjligt att elda ved ? Vad bör jag tänka på i såfall. vilken utrustning behövs för att det skall funka bra (laddomat etc) Problemet att elda fler gånger är inget problem för mig då jag eldar för lite värme i källaren samt varmvatten.

vad kan installationen kosta ca. Ge gärna tips på sånt jag glömt att fråga.

Felet är att en sån liten tank inte tar mer än ungefär 30 kWh. Det ska inte så mycket eldande till för att ladda den full. Själva eldandet blir alltså inte vidare optimalt. Helst vill man ju kunna elda på ett bra tag, när pannan ändå är varm.

Tja, det är ju inte optimalt om man är utpräglad vedeldare, men som jag förstår det hela så är huvudeldningsalternativet pellets. Med ved som komplement under säsong som i stort sett innebär varmvattenberedning så kanske det funkar. Men som apersson850 (gps-kunnig också) säger så blir det ca en timmes eldande och systemet som helhet blir ju lite känsligt för kokning, men med små ilägg och tät koll så kan det ju funka.

Om man skulle övergå till fördelar så kommer ju acken att göta att systemet kan gå lite längre med minskade upp/ned-eldningsförluster. Du behöver således inte hålla på att koppla om rördragningen mellan de olika eldningssätten.

Enklaste tipset för hur du skall dra rör och vilka prylar du behöver finns här eller här.

Hur ser din nuvarande koppling ut?

Klart det går elda så som nämts men du får nog inte ladda pannan mycket mer än halv med ved så en något större tank skulle du haft (750-1000 l iaf) så du kunde ladda pannan full varje gång du eldar.. Vilket även blir färre eldningstillfällen..

Vad är det för isolering??

Om den är oisolerad/isolerad med typ 60 mm mineralull (som Borös tank) så isolera den så du får 200 mm i sidorna o 300 mm i toppen..

Hmmm kom på en sak, Tas vv från pannan nu??

Kör pelletspannan mot acc tanken året runt.
Gör själv så. På vintern är det inte så stor skillnad. Men på sommaren räcker det att köra brännaren i några timmar tills tanken är varm, sedan slår jag av den och värmen räcker i ungefär 4-5 dagar, till duschvatten. Tanken är då på 750 lite och har dubbla vatten slingor. Men även slingan i tanken är medkopplad som förvärmning av vattnet innan det går in i tanken.

Ganska praktiskt att ha tank på vintern också. När man sotar kan man slå av pannan på morgnen och göra sotningen på kvällen. Utan att det har blivit kallt i huset.

Termisk-ventil och cirkulationspump sköter laddningen av tanken.

tack för svaren.

Slipperman: går det att undvika kokning genom att fläkten stängs av vid viss temp?
nuvarande koppling är att brännare värmer pannvattnet 125 liter samt vvslinga.
skall kolla dina länkar

2an: ja jag värmer vvslinga i pannan, funderar på att förvärma beredare. Om jag lägger ihop pannvatten, beredare samt ack så är jag uppe i ca 700liter.

Mats757: kan mycket väl bli så att jag värmer med pellet och ack. Hur mycket sparar du på att ack elda på sommaren?

Grejen är att jag tror med nuvarande pelletspris att man tjänar in ackinstallationen ganska snabbt genom att elda med ved. 3ton gör jag av med från april-sept. ca 7500kr

sanoj skrev:
tack för svaren.

3ton gör jag av med från april-sept. ca 7500kr
Det låter mycket i mina öron, men ni kanske duschar så det står härliga till. Stänger du av cirkulationen på uppvärmningen under denna period?

Om kokningen, visst hindrar fläktavslaget kokning, men det är inte något bra sätt eftersom förbränningstemperaturen går ner med tjärbildning och ohälsosam luft som följd, så du måste vara mycket noggrann med hur mycket ved du lägger i så att veden brinner ut innan tempen går i taket. En sak till: om du har vv-beredning i pannan så skall du nog inte ha en laddomat 21:a utan en 4030 i stället.

Jag vet inte exakt hur mycket det går åt på sommaren.
Men uppskattningsvis 500-1000 kg.

Slipperman: Ok blir till att reglera med vedinlägg.

vi värmer 100 kvadrat källare på sommaren samt vv. gör av med 6 ton per år.
(2 småbarn)..

Bra nu vet jag mer skall prata lite med röris så får vi se hur det slutar.

Tack för infon.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.