35-40? Det var väl billigt? ;) Jag fick själv betala runt 70....

Ett vanligt upplägg brukar vara ett mäklararvode i 2 steg.

Alt 1. 2,5% mäklararvode
Alt 2. 2% mäklararvode på utropspriset och 7 % på köpeskilling över utropspriset.

Bara att räkna, vilket alt man anser förmånligast. jag menar att mäklaren gör ett bättre jobb i alt 2.
(procentsiffrorna är bara exempel.)

espace skrev:
35-40? Det var väl billigt? ;) Jag fick själv betala runt 70....
För ett hus i 400 tkr klassen? I vårt fall var det inga problem att få mycket intresse och folk till visningar "trots" hemverket. Var kanske ett intressant objekt.

Mäklaren tog riktigt bra bilder och stageade varje rum.

Gör på samma sätt som du ska få bättre ränta på banken. Ställ dem mot varandra och var öppen med det. Säg att de får komma med erbjudande på arvodet och spela ut dem mot varandra.

Mäklaren har i stort sett samma kostnader oavsett om det är ett hus för 400.000 kr eller 4 miljoner. 30-35000 får man nog se som botten, och inte orimligt med tanke på att genomsnittspriset för ett hus i Sverige är runt 2 miljoner, och de billigaste länen runt 1 miljon.
Nu verkar du ha ett billigt hus i en billig kommun i ett billigt län. Då går ju helt enkelt inte ekvationen ihop

Om du totalrenoverat huset borde det ju inte vara omöjligt att sälja det själv även om det är i jobbiga trakter. 450000 låter väldigt billigt för något i bra skick, även i de avfolkningstrakter jag känner till. Har det ett väldigt knepigt läge?

Nanny Fine
Fliken skrev:
Detta låter som ren ocker. Gå ner till 25000 annars går jag till en Anna mäklare. Det var det mest konkreta jag kan komma med. Mäklarna slåss om kunderna. Vill de tjäna 25000 eller 0 kam man ju även ställa som fråga
Fast om man leker med tanken att av dem 25 000 ska mäklaren betala moms och får således behålla 20 000. Av de 20 000 kostar tidningsannonsen 4 000, minus mäklaren lön, minus omkostnader för övrig personal, lokaler, en eventuell andra annons ifall huset inte säljs med en gång, minus resekostnader m.m. Till slut kanske det kostade mäklaren mer än 20 000 att sälja ditt hus och då känns det kanske, ur företagsekonomisk synvinkel, inte lika intressant för mäklaren längre..... En tanke bara...

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Försök sälja det helt själva via annons i tidning eller blocket först. Strunta i prospekt o dumheter, ta ett par sjussta kort. Värt ett försök?

Nanny Fine skrev:
Fast om man leker med tanken att av dem 25 000 ska mäklaren betala moms och får således behålla 20 000. Av de 20 000 kostar tidningsannonsen 4 000, minus mäklaren lön, minus omkostnader för övrig personal, lokaler, en eventuell andra annons ifall huset inte säljs med en gång, minus resekostnader m.m. Till slut kanske det kostade mäklaren mer än 20 000 att sälja ditt hus och då känns det kanske, ur företagsekonomisk synvinkel, inte lika intressant för mäklaren längre..... En tanke bara...
Frågan är ju vilket värde andra marknadsföringskanaler har jämfört med hemnet?

Hur viktigt är det med proffsbilder om huset är i toppskick?
I småstäder tror jag även köparna har koll på det mesta ang husen som är till salu...jag skulle börja med Blocket...sen hemverket....

daysconfused skrev:
Nej, men det jag egentligen vill komma till är att jag tror att det är lättare att sälja det här objektet med en mäklare från orten, men jag vill inte ge dem mer än 20 000kr max för det arbetet och så lågt tror jag inte någon mäklare går.

Någon som vet ifall det går att göra någon "light" version liknande hemverkets tjänst men med en mäklare från orten, att man skräddarsyr tjänsten så att jag tar hand om visningen själv, fotograferar själv och skriver objektsbeskrivningen själv? Och på så sätt få ner priset. Det enda jag egentligen behöver hjälp med är allt pappersarbete samt mäklarfirmans namn på objektet, för här omkring tror jag att namnet skapar trygghet hos folk.
Jag undrar om mäklarfirmans namn verkligen är viktig när det gäller objekt som är så här billiga. Rätt många förstår att om de kan köpa ett objekt utan mäklare finns det ett utrymme på 40.000 som säljare och köpare kan dela på.
Hur lätt det är att sälja objektet beror ju givetvis på vad priset är. Mäklaren kommer ju säkert att vilja sätta ett lågt pris och få en snabb affär.
I det här läget hade jag provat att fotografera själv och satt ut en annons på Blocket med priset lite i överkant med prutmån.

Nanny Fine skrev:
Du menar att man kan pruta 6-7' om man slipper tidningsannonser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.