Hej Jag behöver tips från er på detta forum om ett enkelt (rollat??) tätskikt som är godkännt för toalettgolv och ca 10 cm upp på väggen.

Någon som kan ge mig ett tips? Behöver man förstärkningar i hörn och vid övergång mellan vägg/golv?

Underlaget styr valet av typ av tätskikt, ingen betydelse om det är bad eller toalett.

Skivmaterial skall ha duk, betong kan ha rollat. Ja skall man följa tillverkarens regler så kommer du behöva förstärkning i golv/vägg vinkel och hörnen. Har du en liten yta och klarar dig på rollat så kolla på tillverrkare som säljer små förpackningar (ex casco eller kiilto kanske, Casco har 5 meters rullar som minst för duken och 1 liters förpackningar på det rollade. ), det är nog där du kommer spara pengar (om det är det du är ute efter). Du kommer nog inte undan att det blir några tusingar för tätskiktet hur du än vänder på det (rollat eller duk)

En gästtoa räknas väl inte som våtrum och har väl inga krav på godkänt tätskikt. Sen kan det ju vara bra ändå men det är ju en annan sak. Rätta mig genast om jag skulle ha fel!

Mitt underlag är betong. Två av väggarna är betong och två är av lättbetong.

Det känns enklast att använda sig av rollerbaserat tätskikt. Satsar nog på det. Kanske Probau (Bauhaus)? Finns det något tätskikt som ställer krav på remsor i hörn och kanter?

Att en gästtoa räknas som våtrum har jag redan läst mig till. Det ska vara tätskikt på golv och ca 10 cm upp på väggen.

Om man vill ha en duk på vägg från Bauhus till ett annat tätskiktsfabrikat? Tycker just duken ser ut att vara mycket lik i olika system? (Vet att det är fel tråd men fattar inte hur man skapar en egen)

Hela tätskiktssystemet skall vara från samma tillverkare (inkl fix) och även samma system, ibland är vissa komponenter samma i systemen. T.ex. Casco använder WetStop massan både till det rollade och foliesystemet. Sen använder man aquastop till det rollade och wetstoplim till duken t.ex. Fog och flytspackel får vara annat. Är det "massiva" material, betong, lättbetong så funkar rollat. Bara att följa instruktionerna. Vill du hålla nere priset så kolla vem som erbjuder minst förpackningar, för min del blev Casco billigast av de jag kollade på.

eeekarlsson skrev:
Att en gästtoa räknas som våtrum har jag redan läst mig till. Det ska vara tätskikt på golv och ca 10 cm upp på väggen.
Var har du läst det?

Bland annat kan man läsa det i branschreglerna från BKR

"Reglerna gäller för funktion och applicering av
tätskiktssystem på olika underlag då kakel,
klinker eller mosaik ska utgöra ytskikt på golv
och väggar i våtrum, såsom badrum och
duschrum i bostäder eller utrymmen med
motsvarande vattenbelastning. Reglerna kan
tillämpas, helt eller delvis, när natursten, glas
och liknande produkter används som ytskikt.
Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i utrymmen
med varmvattenberedare (BBR 6:5331)
.
Tätskikt från golv dras upp min. 50 mm på
vägg. Både nyproduktion och renovering
omfattas av reglerna."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.