Söker efter ny borrmaskin med sladd (240V) vill ha en kort så man kommer in i skåp och på andra ställen med begränsat utrymme. Den skall vara stark och med 2 växlar och steglös, så att jag kan använda den som skruvdragare också. Inget slag. Och så naturligtvis till en rimlig summa (600) Elun jag har, är en toppenmaskin, men eftersom kolen är slut, kunde det vara kul med en ny. Tips....

Jo det har Du rätt i, men jag talade om problemet att hitta kol till maskinen i en annat inlägg. Det är juh inte som för, man kunde gå bakom disken och själv kolla i lådan med kol, om man hittade något som passade. Idag är man hänvisad till en person som med datorns hjälp skall hitta rätt tillverkningsnummer på kolen, hittas inte detta, ja då finns inga kol. Ger mig f-n på att de flesta kolen/hållarna i maskinerna ser likadana ut, men med olika tillverkningsnummer.

Glad Påsk själv, och välkommen till Forumet

vore väl sjutton om man inte skulle kunna hitta ett kol. Vad har du för detaljer att dela med dig från maskinen? Allt i nummerväg/beteckningar behövs. Vore också bra med mått på kolet, bredd, längd, tjocklek, längd på fjäder och koppar fläta (om det är en sådan), typ av fäste... skulle nog vara lättast om du plåtade med en digitalkamera och skickar bilden hit.

Skulle vi nu, efter en gemensam ansträngning, hitta kol, så köp flera..

Jag håller med att är du nöjd med maskinen finns det ingen anledning att byta, speciellt inte då den är bra. Och vad jag förstått var de gamla Elu maskinerna bättre än de nya gula... ungefär som att B&D faktiskt var ett bra märke förr.

Får uppdatera mig själv :) Hämtade maskinen för att mäta kol och läsa tillverkningsnummer, så upptäcker jag, att maskinen inte är en Elu utan en Skil!! Har en hel del Elumaskiner och då färgen är samma på denna Skil, så har det väl gått av bara farten att den var en Elu. Nåja plockade av den andra kolhållaren för att mäta kol, och när jag snurrade på axeln, så såg jag att en bit av kollektorn var borta, resterande bitar av den är så tunna, så man får anse att den har gjort sitt. Den har varit en god kompis, inte minst när vi blandat bruk; fix, fog och annant tillsammans. Stackars maskiner vad dom får utstå när de får tjänstgöra som blandare i allt dammet.
Sorgen har gjort sig påmind i familjen denna Påsk.
Tack för inläggen :'(

P-plats.se skrev:
Den Milwaukee maskinen finns också i en AEG variant men uta Qicklock-kabel (snabbkoppling) som är betydligt billigare.
Mycket skarka och bra maskiner som varmt rekomederas!

Vad det gäller kol så är det inga problem att få gå "bakom disken" och leta efter lämpliga kol. Var bor du "saturnus2"???
malmöområdet, men jag vill inte lägga ned för mycket på en ny maskin, då det finns andra, men just denna har varit min favorit.

O`key AEG ser kul ut, får kolla priset.

Många fina maskiner där, den gröna (Hitachi) ser klart intressant ut.
AEG ser också bra ut, men det fanns även en kopia av AEG där, Milwaukee tror jag den hette ;)
Är det bra priser där hos Verktygsboden? 200 i frakt åker man på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.