Före rot.
Bara för att råsponten är gammal betyder det inte att den är dålig. Har det inte läckt så bör den vara ok. Kanske går att se från vinden?

Hej! Hade en del takläggare idag hemma och blir ställd när man menar på att byta råspont kostar typ 50-60 000 efter rot på ett 140kvm tak Då pratar man bara råspont utan avvattning Är detta över pris?

Beror på vad som ingår. Råsponten kostar ca 15.000:- med spiken. Ingår pappen kostar den cirka 5.000:-. Sen ska dom riva allt det gamla, frakta bort det och sedan göra arbetet med det nya. Så jag tycker det låter vettigt.

Jag tycker det låter dyrt.
140 kvm råspont inkl spik kostar 10 000kr
Container har man ändå på plats för att kasta läkt i, merkostnaden är försumbar.
En dag att riva och en dag att slå på nytt för 2 man 16000kr
Totalt 26 000kr
Rotavdrag 8 000kr
Att betala: 18 000kr

hantverkare1 skrev:
Jag tycker det låter dyrt.
140 kvm råspont inkl spik kostar 10 000kr
Container har man ändå på plats för att kasta läkt i, merkostnaden är försumbar.
En dag att riva och en dag att slå på nytt för 2 man 16000kr
Totalt 26 000kr
Rotavdrag 8 000kr
Att betala: 18 000kr
Är du snickare? För att riva 140 kvm tak med pannor, läkt och råspont, sen spika dit ny råspont och lägga papp klarar du aldrig på två normala arbetsdagar. Sen var får du dina priser ifrån? Jag har tagit orabatterade priser från en brädgård vilket det oftast blir att man får betala om man snickaren fixar materialet.

Ingår det dessutom läktning och pannor så är TS pris rimligt.

Redigerat:
Japp, snickare med ca 50-60 takbyten i ryggsäcken.

Självklart byter man inte hela taket på 2 arbetsdagar.

Man byter råsponten på 2 arbetsdagar.

Jag tolkade TS inlägg som att det enbart var råspontsbytet som kostade 50-60' efter rot.

50-60 extra alltså

Priserna är de priser jag har.

Redigerat:
  • Gilla
anpegaka
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Japp, snickare med ca 50-60 takbyten i ryggsäcken.

Självklart byter man inte hela taket på 2 arbetsdagar.

Man byter råsponten på 2 arbetsdagar.

Jag tolkade TS inlägg som att det enbart var råspontsbytet som kostade 50-60' efter rot.

50-60 extra alltså

Priserna är de priser jag har.
Ja då är det dyrt. Får se vad som ingick när TS svarar.

Hej! Frågade firman, vad blir det för extra pris om ni byter råsponten också på 140 kvm. Då sa han ca 50 000 kr dyrare. Mao att bara riva gammal råspont och lägga dit nytt skulle kosta mig 50 000 efter rot! I mina öron låter det himla dyrt, Ska ett tak på 140 kv kosta 150 000 kr att byta ut i Göteborgs området efter rot? Låter extremt dyrt. Har hör mig fram att folk betalat 150 000 kr för 250 kvm tak. Fick ett erbjudande på ST eriks betongpannor där offert priset blev ca 28000 kr för 140 kvm. Snälla! Dessa pannor kostar 11 kr st. Jag ligger på ca1300 men kommer köpa in 1400 st minst, för att man får räkna med spill, kross, transportskada. 1400x11kr =15 400 kr. 28000-15400= 12600 kr i vinst då är inte frakt inräknad, då ska man även ha strax över 4000 för frakt. 28000kr + 4000=32 000. I mina öron så kostar dessa betongpannor 20kr st ( ca 23 kr/st med frakt) I mina öron låter det jättedyrt, Utan byte av råspont så fick jag en faktura på 110 000 kr för 140 kvm. Ca 785kr/kvm Tror det är lite för mycket. Kan ge det priset om man byter även råspont men inte annars. Tycker det är för saftigt Börjar tappa tilltro på alla dessa firmor som kör via offert sidor.

Att bara tillägga så har dom flesta firmor ca 20-30% rabatt på material om man är en ständig återkommande kund.

Redigerat:
strunta i offert-sidor på nätet, hör med grannar, kollegor, vänner och bekanta istället.

Priserna du fått är vansinniga.

• Gilla
anpegaka
  • Laddar…
Räkan med runt 400:- kvm efter rot utan plåtarbeten.

Får göra det. Blir riktigt vansinnig på dessa företag som försöker blåsa folk. Tyvärr så tycker jag så. På ena hållet hör man 150 000 kr efter rot för 250 kvm. Så får jag offert på 110 000 kr alt 150 000 kr efter rot för 140 kvm. Jag vet att det kostar men vill ej betala mindre men inte mer heller än vad det är rimligt. Tack hantverkare1 och huggan för all hjälp :)

Redigerat:
Men bara för att förtydliga så offert jag fått på 110 000 innefattar byte av läckt, ströläckt, nock, takpapp, betongpannor, nockpannor. Byte av stuprännor och hängrännor

• Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
Vi fick offert på 170tusen, 155tusen och 130tusen. Offerten på 130tusen (slutnota 110tusen efter ROT) var på papper(!), specificerad ang materialval och det angavs vilka avtal och försäkringar som gällde. Dessutom hade vi fått tips om det företaget via nöjda goda vänner. Innehållet var samma som malisens 110tusen-offert, + byte av båda gavelspetsarna (dock egen målning). Lite arbete tillkom men det 'ingick i jobbet som vanligt strul' så det blev inga merkostnader i slutändan. Företaget tyckte själva att de var nöjda med sitt anbud och kunde inte förstå varför andra firmor tog massa mer - för mindre arbete. 'Vårt' företag har nu bytt ca 5 tak/år de senaste 3 åren på min gata. Alla nöjda.
Lycka till!!!! Du verkar behöva det.

H
Har skickat ett PM till dig.

Hej! Fick en bra offert som jag tycker är rimlig :) Borttagning av taket samt bortforsling av skräp. Uppbyggnad av nytt tak där man även byter all råspont. Plåt som stup och hängrännor, 2 ventilationsstosar. Vindskivor, fotplåt, takpapp, betongpanna. Strö, bärläkt, nock och tätning av denna. 2,4m snörasskydd Allt för ca 110 000 efter rot :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.