Hej,

Tänkte att det finns säkert en mängd råd och tankar kring ett takbyte. Förutsättningarna:

- Det ligger idag ett eternittak med någon form av gammalt träunderlag. Allt ska bort och huset är från början på 1900 talet.
- När allt är bortplockat ska de gamla takstolarna förstärkas och riktas innan råspont, duk, läkt och plåt ska på.
- Ungefär hälften kommer man åt underifrån då det är ett kombinerat bostadshus som sen går över i lada vidare till häststall.

Mina funderingar blir hur jag egentligen ska göra för att kunna plocka bort allt. Det gamla underlaget i trä vågar man inte gå på utan att (förmodligen) trilla igenom. Första tanken var att börja riva nerifrån ställningen. Säg en meter upp och sen börja sätta spont, riva nästa meter, sätt spont osv. Problemet är ju att jag då inte får förstärkt och riktat takstolarna. Det är ett brant tak med sex meter från fot till nock.

- Hyra en lift att riva ifrån och förstärka/rikta takstolarna?
- Lägga stegar från ställning vid takfot till nock att gå på?
- Andra lösningar?

Har jag bara fått ditt förstärkningarna så är det så att säga inga problem att sen börja med sponten och fortsätta därifrån.

Tacksam för tankar och idéer!

Rickard

Kan du inte riva från sida till sida ist? Och så har du en rullställning inne som du förstärker takstolarna ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.