Byggahus.se
Hej,

Jag håller på att planera en bastustuga (poolhus med bastu) på max 20 kvm. Har aldrig byggt en bastu förut och kommer ta hjälp av en arkitekt för att rita upp konstruktionen. Det enda jag vet med säkerhet är att jag kommer vilja ha en vedeldad bastu, men det finns säkert mycket saker som är bra att tänka på när man designar en bastu?

Storlek
Oftast är vi bara två som ska basta. Men då och då kommer man ha gäster och kanske vara upp till 6 stycken som bastar. Hur stor bör bastun vara i kvm?

Utformning
Spelar det någon roll om bastun är kvadratisk eller mer rektangulär (avlång).

Aggregat
Något man ska tänka på här utöver att det ska vara dimensionerat för bastuns storlek? Kanske hur man kan placerar det inne i bastun?

Dörr och väggar
Jag tycker det är snyggt med glasdörrar och glasväggar. Finns det några nackdelar med det? Är det mycket dyrare än vanliga väggar t.ex.?

Jag bifogar en inspirationsbild. Inte tanken att mitt ska se ut exakt sådär. Men jag kommer vilja ha en stuga som innefattar både en bastu och en relaxdel som på bilden.

Trästuga vid havet, rök ur skorstenen, däck med stolar, grå stenstrand, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för era erfarna åsikter!
 
Bygger man lavar i L-form kan man ha ugnen i det fjärde hörnet och dörr mellan lav och ugn. Strax över två meter i kvadrat räcker då för att få plats med dubbla lavar.

Vill man ha lite mindre kan man ha raka lavar och ugn och dörr i varsitt hörn. Då kan man kanske komma ner i 150 i djup, men kommer då nära ugnen med nedre laven.

Jag tycker att en kub på 2,20 är idealiskt. Det blir lite stor volym att värma om man är få, men gör det lätt att klara säkerhetsavstånden.

Glas släpper igenom mycket värme. Minns jag rätt räknar man en extra kubikmeter volym per kvadratmeter glas. Väl värt det dock!

Glaslucka är också obligatoriskt! Man vill se elden.

Arkitekt, tja. Det finns många trådar här att söka inspiration i, och ett flertal modeller på färdiga attefallare med bastu. Är du säker på att du behöver mer input än det?
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! @Nötegårdsgubben

När det kommer till ventilation antar jag att självdrag är det vanligaste. Om jag har läst och förstått rätt så ska tillluften komma in vid golvet nära aggregatet och frånluften ska ut högt så långt bort från aggregatet som möjligt. Och det är viktigt att frånluften kommer ut i samma rum som tilluften kommer från. Så i bilden i mitt huvudinlägg får man typ dra en frånluftskanal i taket tillbaks in i relaxrummet?
 
Det där med ventilation till och från samma rum är en inomhusgrej. Jag förordar trätrall i en vedeldad bastu, då behövs ingen utventil. Därtill får man ju ett sug ut ur rummet genom ugnen och skorstenen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där med ventilation till och från samma rum är en inomhusgrej. Jag förordar trätrall i en vedeldad bastu, då behövs ingen utventil. Därtill får man ju ett sug ut ur rummet genom ugnen och skorstenen.
Tack för förklaringen! Av estetiska skäl är jag inställd på att ha klinkersgolv, typ skiffer eller liknande. Samt en golvbrunn så man kan slabba mycket med vatten (har många barn).

Räcker det med en ventil för tilluft då? Eller t.ex. en stor springa under dörren?
 
Om man har en bastu som är 2x4 meter. Kan det bli problem med värmespridningen om man har kaminen vid ena kortsidan?
 
O oddan skrev:
Om man har en bastu som är 2x4 meter. Kan det bli problem med värmespridningen om man har kaminen vid ena kortsidan?
2 x 4 är kanske att ta i, men 2 x 3 är inte dumt alls. Det blir märkbart svalare i andra änden, men det är bara bra eftersom alla kanske inte vill ha det lika varmt. Speciellt kan barn vara känsligare. Jag satt alltid på nedre laven längst bort från aggregatet när jag var liten och bastade hos mina mor- och farföräldrar i Finland.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.