Hej behöver råd och tips angående badrum i källare. Förutsättningar 2 ytter väggar med målad puts på lättbetong (ytong) en innervägg målad puts, samt en innervägg reglad med gips på. Huset är byggt 1978 och är ej om dränerad eller isolering under plattan. Har för avsikt att ställa in ett bubbelbadkar eller en kombinerade bubbelbadkar men ångdusch.
Så här hade jag tänkt göra riva gipsväggen regla cc30 med ny våtrumsskiva samt fuktspärr. Den andra innerväggen med putsad lättbetong lägga fuktspärr. Lämna de andra ytterväggarna fria från fuktspärr förutom där bubbelbadet skall stå samt fuktspärr på golvet runt brunnen samt under bubbelbadkaret
Har också för avsikt att byta golvbrunn samt att lägga klinkers på golvet samt kakel på väggarna.
De frågor som jag har är förarbete på målad puts innan fuktspärr och kakel ?
Vilka ytor skall jag ha fuktspärr på ?

Eller finns det något annat alternativ till kakel på väggarna typ målade väggar i stället.

Kom gärna med tips eller idéer.

Redigerat:
Ur BBV
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf

5.2 Befintliga ytskikt vid renovering
Grundregeln är att befintliga ytskikt skall
avlägsnas.
För ytskikt som applicerats på sandspackel
gäller att både det befintliga ytskiktet och
sandspackelskiktet först skall avlägsnas.
Befintliga ytskikt i form av asfaltprodukter,
plastmattor, våtrumstapeter, lim eller målningsbehandlingar
inklusive väv och
liknande, skall avlägnas.

Jag hade tagit bort gipsväggen och murat upp en ny med lättbetong.
Ingen fuktspärr någonstans då det inte är fuktkänsligt material.

Alternatiivt använt en fuktspärr är vattentät men som andas och släpper igenom ånga - ex Mapei Mapelastic Smart.

Du ska INTE ha produkter som är godkända av BKR för nya badrum, det blir tokfel. De nya sytemen är till för att skydda fuktkänsliga material, på dina väggar kommer det ställa till problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.