Hej!

Har ett hus varav halva kommer kallställas under vintern. Funderar på att skaffa en luftavfuktare för att förhindra för hög luftfuktighet under denna period. Avfuktaren avger dessutom lite värme vilket känns bra.
Funderar på en WoodsSW38FW
https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw38fw-made-in-sweden/

Ytan uppskattas till ca 60m2. Denna maskin uppges klara 140m2 så det innebär att den skulle klara hela kåken om behov uppstår.

Någon som har erfarenhet av denna eller andra förslag? Det jag funderar över är ev ljudnivån (låter den mycket?) och om det är krångligt att ställa in fuktnivån då den bara har ett vred och ej förinställd luftfuktighet.

Tacksam för tips!

• Närbild på en Wood's avfuktare modell 38 med reglage för luftfuktighet och påslag, märkt "Made in Sweden".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om huset ska kallställas, dvs ingen värme alls, så är det en s.k. sorbtionsavfuktare du ska ha. De klarar minusgrader men är ganska dyra och drar en hel del el om det är fuktigt.

J Josth skrev:
Om huset ska kallställas, dvs ingen värme alls, så är det en s.k. sorbtionsavfuktare du ska ha. De klarar minusgrader men är ganska dyra och drar en hel del el om det är fuktigt.
Det är iofs sant. Denna ska klara ner till 2°C. Men jag kommer nog se till att temperaturen inte går under det ändå. Så totalt kallställa är inte riktigt sant.

Har en sådan woods. Den frös ihop helt trots att det inte blev under +5 i källaren. Efter reklamation och reparation går den bra men den lär inte fungera neråt nollan. De påstås leverera värme men jag tycker luften tvärtom är kallare som kommer ut efter att ha passerat kylslingan inuti. Fungerar mer som en AC.
Bild på en woods avfuktare som syns isig, vilket tyder på problem med effektivitet vid låg temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

imported_Benno imported_Benno skrev:
Har en sådan woods. Den frös ihop helt trots att det inte blev under +5 i källaren. Efter reklamation och reparation går den bra men den lär inte fungera neråt nollan. De påstås leverera värme men jag tycker luften tvärtom är kallare som kommer ut efter att ha passerat kylslingan inuti. Fungerar mer som en AC.
[bild]
Det var ju inte så lustigt. Det skulle finnas någon automatisk avfrostning på dom, verkar inte som sen kickade in.
Hur är det att ställa in "fuktnivån" på den eftersom det bara är ett vred med nivå och inte ett fukthaltsvärde? Har du en hygrometer intill?
Stannar den helt när nivån är uppnådd och startar igen när fukthalten ökat igen?
Jag menar att även fläkten stannar.

Tack för dina svar:)

Tomture61
Har en luftavfuktare i garaget (Woods MD12) jobbar mest på hösten (när det är som fuktigast ute)
Dock ej så stor som de i föregående inlägg , den bidrar med lite värme .
När den värmen inte räcker till kör jag igång LLVP .
När isig-snöig-blöt ved ska torkas så får den jobba .
Har aldrig frusit ihop , har dock + 18 gr i garaget .

Redigerat:
  • Gilla
Petterzon
  • Laddar…
P Petterzon skrev:
Det var ju inte så lustigt. Det skulle finnas någon automatisk avfrostning på dom, verkar inte som sen kickade in.
Hur är det att ställa in "fuktnivån" på den eftersom det bara är ett vred med nivå och inte ett fukthaltsvärde? Har du en hygrometer intill?
Stannar den helt när nivån är uppnådd och startar igen när fukthalten ökat igen?
Jag menar att även fläkten stannar.

Tack för dina svar:)
Den stänger av helt när den når inställt värde. Men det borde ju varit en skala eller display på avfuktaren som visar inställd relativ fuktnivå i procent. Nu är det bara två lägen på fläkten och ett antal hack på fuktnivåratten. Jag har separat fuktmätare via wifi. De kostar ju bara ett par hundralappar och borde vara inbyggt i avfuktaren. Man får testa sig fram till vilka lägen rattarna ska stå i tills man hamnar på lämplig nivå. Jag ligger på runt 70%, som varierar något efter väderleken. Man önskar också att det gick att fjärrstyra avfuktaren eftersom den står på annan ort. De har utvecklingspotential med andra ord.

• Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Tomture61
Den stänger av helt när den når inställt värde. Men det borde ju varit en skala eller display på avfuktaren som visar inställd relativ fuktnivå i procent. Nu är det bara två lägen på fläkten och ett antal hack på fuktnivåratten. Jag har separat fuktmätare via wifi. De kostar ju bara ett par hundralappar och borde vara inbyggt i avfuktaren. Man får testa sig fram till vilka lägen rattarna ska stå i tills man hamnar på lämplig nivå. Jag ligger på runt 70%, som varierar något efter väderleken. Man önskar också att det gick att fjärrstyra avfuktaren eftersom den står på annan ort. De har utvecklingspotential med andra ord.
Mest optimalt är att mäta RH en bit ifrån avfuktaren .

• Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Jag har någon erfarenhet av avfuktning. Skall man vara helt säker på att ingen somhelst påverkan sker så måste fukthalten ned till 50%. Det kan åstadkommas med antingen en temperaturreglering som ser till att man håller sig på en temperatur 10-12 grader högre än omgivningen. (här yttertemperaturen). Detta är kanske inte det mest ekonomiska i ett hus. Jag har då använt mig av avfuktare. Till stugan har jag en Woods (inte samma som visas) som avfuktar ett rum, där jag även håller plusgrader (5-8 grader) under vintern. Den är inställd på 50% så det blir i praktiken lite mer i rummet. Enda problemet med den lösning jag har med en helt fristående maskin är att jag inte kunnat ordna en automatiskt tömning av kondensvattnet. Tanken måste därför tömmas regelbundet. Men på vintern är det ganska torrt i luften så då bildas inte så mycket kondens. Värsta tiden är snarare på hösten, när det är fuktigt i luften allmänt. Till mitt verktygsförråd (som inte hålls varmt) har jag en sorptionsavfuktare (typ sådan som man har till krypgrund) vilken då behöver ha en anslutning för den varma, fuktiga, luften som bildas när den regenererar torkcylindern. Det är en c:a 4 cm grov slang ut genom väggen. Den är dyr i inköp men "bara går och går" så att säga. Båda mina avfuktare har inbyggd hygrostat. Kan man bara göra av på kondesnvattnet så fungerar säkert en Woods bra.

• Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Eller så köper du en säck med grovsalt, en hink och ett durkslag. Sätt durkslaget i hinken, fyll durkslaget med salt så har du byggt dig en egen avfuktare. Billigt nog att göra flera ifall man vill sprida avfuktningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
- Woods är bra med sina enkla vred. Ingen "smart" elektronik som återgår till grundinställning om strömmen går (vilket är särskilt förargligt i ett fritidshus).
- En avfuktare ger alltid ett visst värmetillskott utöver den energi den tar i drift, och det är ångbildningsentalpin. D v s man får tillbaka 2260 kJ/kg vatten som kondenseras.
- Det är på hösten den gör mest nytta. På vintern och våren är luften ganska torr ändå, så man kan gott stänga av helt för att spara el och slippa frysrisk i slingorna.

• Gilla
Petterzon
  • Laddar…
Woodsarna har slanganslutning Finns det golvbrunn så blir man av med kondensvattnet.

• Gilla
aner43 och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Eller så köper du en säck med grovsalt, en hink och ett durkslag. Sätt durkslaget i hinken, fyll durkslaget med salt så har du byggt dig en egen avfuktare. Billigt nog att göra flera ifall man vill sprida avfuktningen.
Detta har också varit i mina funderingar.

P Petterzon skrev:
Detta har också varit i mina funderingar.
Riskerar man inte att dra till sig mer fukt med torrbollen och liknande varianter. Man vill ju bli av med vattnet.

Riskerar man inte att dra till sig mer fukt med torrbollen och liknande varianter. Man vill ju bli av med vattnet.
. Nej då ingen fara, det sugs inte in någon fukt utifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.