Jag har precis flyttat in i en bostadsrätt. Köksluckorna hade sett sina bästa dagar och sambon och jag bestämde oss därför ganska snabbt för att byta ut dessa.
Nu till mitt problem. Som ni ser på skissen jag lade upp här består kökets övre del av en 80 cm-stomme samt en 70 cm-stomme.
Självklart mätte jag bara de yttersta över- och nederskåpet och lade inte märke till att den ena stommen endast mätte 70 cm. Så nu står jag här en smula snopen med ett gäng köksluckor som inte passar.
Vi har valt Ikea Lidingö. Vad jag kan se verkar det inte finnas några luckor som passar i en 70-stomme.
Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska göra? Jag har funderat på om man ska byta ut stommen mot en 60 cm-stomme, då det finns 30 cm dörrar. Frågan är vad jag ska ta mig till med de 10 cm som blir över mitt emellan luckorna?
Min första tanke var att montera dit någon täckskiva eller montera hyllor/vinhållare (se skiss 2). Men jag är dessvärre ingen jättevan hemmasnickrare och har inte alltför mycket verktyg.
Nu blev det väldigt mycket text, hoppas att ni förstår vad jag menar och har lite kreativa förslag.
Nu till mitt problem. Som ni ser på skissen jag lade upp här består kökets övre del av en 80 cm-stomme samt en 70 cm-stomme.
Självklart mätte jag bara de yttersta över- och nederskåpet och lade inte märke till att den ena stommen endast mätte 70 cm. Så nu står jag här en smula snopen med ett gäng köksluckor som inte passar.
Vi har valt Ikea Lidingö. Vad jag kan se verkar det inte finnas några luckor som passar i en 70-stomme.
Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska göra? Jag har funderat på om man ska byta ut stommen mot en 60 cm-stomme, då det finns 30 cm dörrar. Frågan är vad jag ska ta mig till med de 10 cm som blir över mitt emellan luckorna?
Min första tanke var att montera dit någon täckskiva eller montera hyllor/vinhållare (se skiss 2). Men jag är dessvärre ingen jättevan hemmasnickrare och har inte alltför mycket verktyg.
Nu blev det väldigt mycket text, hoppas att ni förstår vad jag menar och har lite kreativa förslag.
Kan ni inte hoppa över luckor här och ha öppna hyllplan 70 cm? Snygga till det som syns.
Det kan inte vara skjutdörrar, kolla med en glasmästare, lite mer pengar, men lite fräckare än ikeas alternativ, kanske de kan fixa luckorna billgare. ca 800/m2 kostar härdat glas .kekkee skrev:
Ehum va?
30-lucka + 40-lucka = 70 cm, eller har jag missat nåt?
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy11/produktguider/KOK/FAKTUM_Kitch_doors.pdf
30-lucka + 40-lucka = 70 cm, eller har jag missat nåt?
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy11/produktguider/KOK/FAKTUM_Kitch_doors.pdf
TACK! Hur kunde jag vara så urbota dum att jag inte kom på den tanken. Ska åka ut till Ikea så fort de öppnar och köpa en 30-lucka och se hur det ser ut.7310070025302 skrev:
Problemet som uppstår om man gör så är att Ikea inte har glashyllplan som är 70 cm.
De har ju 30+40 hyllplan, men frågan är om det går att få ihop på något vis. Att försöka kapa i en 80-skiva är väl kanske ingen höjdare då det är härdat glas?
Redigerat:
Klicka här för att svara