Byggahus.se

Tips / konstruktionsritning "pall"

1. K
    Medlem · 12 inlägg

Kissapan

Medlem
    Hej,

Vi kommer få ett swimspa levererat nu i veckan och det kommer dröja ett par månader innan vi får taket (covana cover) levererat. Först när det är på plats kommer snickarna att bygga trallen som täcker serviceutrymmet runt swimspat.

Jag tänkte bygga en temporär lösning så att man kan kliva in och ur utan att behöva kliva ner i service-utrymmet. Inte runt hela vägen såklart utan kanske bara 2 meter så att barnen enkelt kan kliva i och ur.

Om det inte framgår av bilden så har vi alltså grävt ur och gjutit en platta som spat kommer stå på, ca 1m djupt från markhöjd. Tåls att tilläggas att det numera fyllts på med fyllnadsmassor runt konstruktionen :)

Någon som kan tipsa på enklare form av ritning till en "pall" som skulle vara tillräcklig? Tänkte åtminstone fråga innan jag improviserar ihop något, den ska ändå hålla i ett par månader.

Länk till album med progress om det är av intresse :) https://photos.app.goo.gl/RsBazzP8qUptN5ca7

Redigerat 14 feb 23:20
    • Laddar…
  2. J
    Medlem · 4 inlägg

Joroba

Medlem

Hejsan!

Detta ser ut som ett hydropool swimspa, största varianten inte sant? Går själv i planer att köpa ett swimspa, men lutar nog mer åt ett 17AX pga platsbrist. Håller på att ta in offerter på grävarbetet då jag också tänker ha det nedsänkt till strax under trallnivå (kommer köra på standardlocket som då skall liga i nivå med trallen).

Själva altanbygget tänker jag göra själv. Kommer sätta stolpskor och stolpar i murstenen som blir runt spat, och plintar för bärlinorna därrunt. Detta skulle väl även du kunna göra? I alla fall på en sida av spat där trappan är, så ni kommer i enkelt?

3. K
    Medlem · 12 inlägg

Kissapan

Medlem
    Ah hade nästan glömt bort att jag postat här :) Ja, det stämmer det är en 19dtfx som vi har till låns till vi får vår 19dtax (aqua trainer). Vi beställde för snart 1 år sedan och det har blivit förseningar på förseningar pga covid, men nu fick vi låna denna tills vi får vår så sommaren är säkrad. Riktigt schysst av hydropool faktiskt.

17ax är säkert ett bra val, blir lite större simdel på den vilket är bra, men vi uppoffrade det mot att kunna ha olika temperaturer i de olika delarna (även om vi kör 39 respektive 36 grader nu när det är kallt :)). Storleksmässigt är det nätt och jämnt att man kan simma i den, inte mycket marginal att simma för snabbt/långsamt.

Denna som vi lånar är en sport, skulle vilja säga att det är ganska enkelt att simma för snabbt, så har man råd skulle jag rekommendera att man går på trainern. Jag är inte en duktig simmare på något sätt, vet att säljaren i affären insinuerade att trainer är till för elitmotionärer, skulle vilja dementera det, ångrar inte att vi beställde en med dubbla jetströmmar.

Skulle vilja slå ett slag för att det är ganska skönt att den inte är i marknivå när man kliver i, men smaken är som baken :) Passade heller inte att ha den helt nedgrävt med covana-taket som bara går att höja 3m, om stolparna står för långt under mark då så slår man i huvudet i taket ovan mark när man kliver i.

Låter som att du kommer bygga ungefär vad vi fått offererat från snickarna:

-Montering 8st stolpskor för trallstomme.
    -Montering stolpar imp. 95x95 8st.
    -Byggnation av stomme för trall 45x195mm.
    -Läggning av gröntrall 28x120mm. <- kommer ta annat än gröntrall :)
    -Tillverkning av 2st serviceluckor med rostfritt infräst handtag.

Jag har tummen mitt i handen så låter dem som kan fixa det där :), kommer dock byggas först när vi får vårt swimspa och monterat elektriska taket.

Ganska bökigt att lyfta dän och på taket som är i tre delar just nu, så ser faktiskt fram emot ett som kan höjas och sänkas elektriskt, däremot så får vi se hur det känns med att man går miste om fria luften över huvudet.

Lyckades hur som helst snickra ihop följande ställning som vi använder för att kliva i och ur tills allt annat är på plats :) Den funkar, men nu kanske du ser varför jag låter snickarna fixa den riktiga trallen runt om :-D Sen kommer det läggas sten hela vägen fram till nedsänkta muren, på muren kommer det vara en ram som man fäster in själva trallställningen i också från vad jag förstått.

Men tanken är att det är marknivå (sten följt av trall) ända fram till själva swimspat som man sedan kliver i (50cm upphöjt).

4. J
    Medlem · 4 inlägg

Joroba

Medlem
    Intressant att få ta del av ditt projekt, inspirerande!

Det är nog definitivt en smaksak med hur långt ned karet skall ligga. Vi är ute efter ett lite mer "poolintryck", så därmed helt nedsänkt. Passar nog dottern bättre också för lek och stoj.

Locket är ju rätt klumpigt, men precis som du är inne på så tror jag att covana-taket ej är optimalt om jag skall ha karet helt nedsänkt. Har sätt smidiga lösningar på rull-lock att köpa, som det kanske blir i framtiden.

Jag har ju faktiskt bara provsimmat i ett aquatrainer kar i butiken. Där menade dom på att läge 6 på den skulle motsvara full kräm på en aquasport. Med det måttet mätt tänkte jag att detta duger för mig, som ej heller på något sätt är en särskilt duktig simmare, i alla fall inte en uttålig en. Vad är din känsla av detta, om du har erfarenhet att simma i båda karen? Det är ju ändå 80 000 kr i prisskillnad.

Dimensionerna på bygget är precis vad jag tänkt mig, fast altanen blir 100 kvm :) Tittat på sibirisk lärk 28x120 mm, som jag tänker mig få i en härlig grå nyans efter lite järnvitriol och silvertjära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.