Håller med Heimlaga. Byt bromsen mot afbestfritt.

//AA
 
Hyfsadt nedplockad nu iaf. Har inte haft jättemkt tid för den lille sågen tyvärr.
Har läst om någon ”cocktail” någonstans på forumet som skulle funka bra mot rosten på de alla delarna men inte hittat vad den innehåller.
 
  • Nedmonterad såg i verkstad med synlig rost och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterade metalldelar av verktyg spridda på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte också ge mig på den här rackaren för en liten uppfräschning. Får dock inte bort sprinten i det undre hjulet. Bakom hjulet finns ju också bromsen som jag också kommit på nya tankar om att byta mot asbestfritt. Hittade asbestfria bromsband på en hemsida. Vill ju inte paja hjulet allt för mkt heller när sprinten ska bort. Är det någon som har något knep? Just nu står står jag med pannan i djupa veck och kommer inte frammåt.
 
  • Gammal elektrisk motor med damm och slitage, kabel och märkplåt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett maskinellt hjul med en synlig sprint och omkringliggande komponenter som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På fråga 1 svarar jag pysslargrogg, Hessa kalkbort (finns på ö&b), blandad med hälften vatten. @Pysslarn eller @Daniel_N är betydligt mer experter än jag på detta.

På fråga 2; jag drog av undre hjulet med en lageravdragare. Finns inget att dra i men skruva i två skruvar i hålen och drog med hjälp av av dessa och tvåarmad avdragare. Tror tom skruvhålen är till för detta ändamål. Du får inte bort svarta kilen med hjulet på plats, det är hjulet som ska av.
 
R Repperda skrev:
Har läst om någon ”cocktail” någonstans på forumet som skulle funka bra mot rosten på de alla delarna men inte hittat vad den innehåller.
För rost är det fosforsyra (Hessa kalkbort aka Pysslargrogg som @Ola C skriver ovan) eller elektrolys som fungerar bäst tycker jag. Vilken metod är det storleken som avgör; små delar är lätta att lägga i elektrolysbad och stora går att pensla med Hessa, ev. blandat med tapetklister och täckt med plastfilm så det inte torkar ut.
 
Förutom Hessa ( som är fantastiskt bra) kan jag även rekomnendera limtvätt som komplement. Har använt den kombon på flera maskinrenoveringar med bra resultat.
 
Lite seg uppdatering här men har haft en hel del att stå i tyvärr.

Köpte mig en flaska Hessa i alla fall. Hade säkert fungerat med limtvätt också men nu råkade jag springa på flaskan på ica av en händelse och köpte den. Otroligt vad den groggen tog!! Trodde inte det skulle gå så snabbt. Gick på några timmar ju!
 
  • Hög av blandade metallbultar och skruvar på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Inte ett uns rost kvar på den högen!
 
Allting fick sig en omgång av Hessaflaskan och sprayades med hammarlack. Fanns inte den kulören på hammarlack som jag ville ha den gången jag var och införskaffade burkarna men det gör inget, tycker det blev fint ändå.

En fröjd att senare samma kväll få avmaskera grejorna. "Skarpa kanter skiljer amatörer från proffs" som min far sa. (y)
 
  • Målade föremål hänger på trådar i en verkstad, nyss sprayade med hammarlack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Objekt målat med svart hammarlack med tydliga kanter på ljust underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsdel målat med hammarlack, svart strukturfärg och skarpa kanter, på en vit bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsdelar målade med svart hammarlack på en bänkskiva, ger ett professionellt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Ville ju ha bort den här rackaren!
Metallhjul på maskin, möjligen en bandsåg, med borttaget hjul och synlig broms samt fjädermekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var man tvungen att springa till Biltema
Bild på ett öppet skruvsortimentslåda från Biltema med olika storlekar på sexkantiga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk att de har "allt"
Så nu ser det ut såhär!
! En rostig och smutsig bromsmekanism på en maskin med trasig fjäder och en bromspinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har vi bromsen som senare skall bytas mot ett asbestfritt band och där sitter också vad jag tror är fjädern som ska hålla upp bromspinnen när den inte används. Just nu är den trasig men den ska också fixas.
En demonterad maskindel med synliga kablar och anslutningar, rost och smuts intill hjulet som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde också när jag fått bort hjulet skruva loss muttrarna som höll denna pjäs på plats.
Gammal elektromotor demonterad och redo för underhåll och målning på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga bilkomponenter och verktyg i tvättbalja inför rengöring och restaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt löst och rostigt ner i tvättbalja för att senare "hessabehandlas"
Bromskomponenter och en varmluftspistol på vit arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbtorkning!
Närbild på rostig och sliten del av ett fordon med hålplåt, före renovering och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätta till lite småbulor.
Demonterade delar av ett fordon inklusive broms och fjäder ligger på en gul handduk för rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar efter torkning och slipning i väntan på målning.

Uppdaterar senare när jag hunnit mer.
Erik
 
  • Demonterade bromskomponenter torkar på handduk, väntar på rengöring och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av bromssystem, inklusive en fjäder, demonterade och rengjorda, ligger på en gul handduk för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Ett tips innan du borrar bort nitarna (som heimlaga sa) så tejpa igen ventilationen på borrmaskinen så asbest inte sugs in och stannar där!
 
@Repperda det blir ju riktigt bra det där, kul att följa dina framsteg. Hur fick du av motorn? Jag lossade (såklart) skruvarna men sen satt motorn som bara den, rörde sig inte ur fläcken trots lite olika varianter på försök att få loss den. Nu är det inte speciellt kritiskt eftersom min renovering sedan länge är färdig, mest nyfiken.
 
Kul att höra att tråden roar iaf. Det är faktiskt också kul att ta tag i maskinen på allvar. Min motor satt också fast en aning men kanske inte som din @Ola C. Tog bort de tre undre skruvarna och lossade den översta så ifall motorn skulle lossna så skulle den fortfarande kunna hänga i något. Sen en träkloss (ville inte slå direkt på motorn) och en hammare och knacka bort den från hjulsidan. Tillslut så hoppade den av. Den var mkt tyngre än jag trodde så det var tur att skruven fortfarande fanns kvar.
 
Långt mellan de ganska små framstegen i processen men hoppas det inte gör nått.
Hålspacklat och slipat maskindel redo för ytbehandling, med grå och brun färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stycke hål igensmetat och slipat redo för ytbehandling.
Motoraxel och komponent med grå metallfinish, rengjord och smord, på gul handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättat och rengjord del av motor redo för smörjning.
Renoverad motor med ny grå metallfinish, rengjord och klar för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad motor målad i grått med en sprayburk, redo för vidare arbete och smörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en gammal sprayburk med någon grå metallfinnish som jag använde på motorn. Blev hyfsat bra ändå. Tyckte inte den gammla gröna färgen var så snygg.
Motor med nymålad grå finish och polerade vred, verktyg och kablar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 303594 Nygråmålad motor med slipad yta och nytt grått elrör, redo för smörjning, mot bakgrund av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte inte kablarna. De såg bra ut. Det gamla elröret sprack bara man tog i det så det fick bli ett nytt. Grått passade ju också bättre med den nya färgen.
Två nyligen polerade svarta vred på en vit yta i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Också passat på att polera upp vreden under tiden sprayfärgen torkade. Ingen tid får gå förlorad när man har inbokade dejt med sågen.
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
R Repperda skrev:
Tyckte inte den gammla gröna färgen var så snygg.
:surprised: :cry:

Det ser ok ut med grått också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.