10 483 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Tips inför uppfräschning av bandsåg?
Hyfsadt nedplockad nu iaf. Har inte haft jättemkt tid för den lille sågen tyvärr.
Har läst om någon ”cocktail” någonstans på forumet som skulle funka bra mot rosten på de alla delarna men inte hittat vad den innehåller.
Har läst om någon ”cocktail” någonstans på forumet som skulle funka bra mot rosten på de alla delarna men inte hittat vad den innehåller.
Tänkte också ge mig på den här rackaren för en liten uppfräschning. Får dock inte bort sprinten i det undre hjulet. Bakom hjulet finns ju också bromsen som jag också kommit på nya tankar om att byta mot asbestfritt. Hittade asbestfria bromsband på en hemsida. Vill ju inte paja hjulet allt för mkt heller när sprinten ska bort. Är det någon som har något knep? Just nu står står jag med pannan i djupa veck och kommer inte frammåt.
På fråga 1 svarar jag pysslargrogg, Hessa kalkbort (finns på ö&b), blandad med hälften vatten. @Pysslarn eller @Daniel_N är betydligt mer experter än jag på detta.
På fråga 2; jag drog av undre hjulet med en lageravdragare. Finns inget att dra i men skruva i två skruvar i hålen och drog med hjälp av av dessa och tvåarmad avdragare. Tror tom skruvhålen är till för detta ändamål. Du får inte bort svarta kilen med hjulet på plats, det är hjulet som ska av.
På fråga 2; jag drog av undre hjulet med en lageravdragare. Finns inget att dra i men skruva i två skruvar i hålen och drog med hjälp av av dessa och tvåarmad avdragare. Tror tom skruvhålen är till för detta ändamål. Du får inte bort svarta kilen med hjulet på plats, det är hjulet som ska av.
För rost är det fosforsyra (Hessa kalkbort aka Pysslargrogg som @Ola C skriver ovan) eller elektrolys som fungerar bäst tycker jag. Vilken metod är det storleken som avgör; små delar är lätta att lägga i elektrolysbad och stora går att pensla med Hessa, ev. blandat med tapetklister och täckt med plastfilm så det inte torkar ut.R Repperda skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Förutom Hessa ( som är fantastiskt bra) kan jag även rekomnendera limtvätt som komplement. Har använt den kombon på flera maskinrenoveringar med bra resultat.
Lite seg uppdatering här men har haft en hel del att stå i tyvärr.
Köpte mig en flaska Hessa i alla fall. Hade säkert fungerat med limtvätt också men nu råkade jag springa på flaskan på ica av en händelse och köpte den. Otroligt vad den groggen tog!! Trodde inte det skulle gå så snabbt. Gick på några timmar ju!
Köpte mig en flaska Hessa i alla fall. Hade säkert fungerat med limtvätt också men nu råkade jag springa på flaskan på ica av en händelse och köpte den. Otroligt vad den groggen tog!! Trodde inte det skulle gå så snabbt. Gick på några timmar ju!
Allting fick sig en omgång av Hessaflaskan och sprayades med hammarlack. Fanns inte den kulören på hammarlack som jag ville ha den gången jag var och införskaffade burkarna men det gör inget, tycker det blev fint ändå.
En fröjd att senare samma kväll få avmaskera grejorna. "Skarpa kanter skiljer amatörer från proffs" som min far sa.
En fröjd att senare samma kväll få avmaskera grejorna. "Skarpa kanter skiljer amatörer från proffs" som min far sa.
Ville ju ha bort den här rackaren!
Då var man tvungen att springa till Biltema
Tänk att de har "allt"
Så nu ser det ut såhär!
!
Där har vi bromsen som senare skall bytas mot ett asbestfritt band och där sitter också vad jag tror är fjädern som ska hålla upp bromspinnen när den inte används. Just nu är den trasig men den ska också fixas.
Kunde också när jag fått bort hjulet skruva loss muttrarna som höll denna pjäs på plats.
Allt löst och rostigt ner i tvättbalja för att senare "hessabehandlas"
Snabbtorkning!
Rätta till lite småbulor.
Delar efter torkning och slipning i väntan på målning.
Uppdaterar senare när jag hunnit mer.
Erik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var man tvungen att springa till Biltema
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk att de har "allt"
Så nu ser det ut såhär!
!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har vi bromsen som senare skall bytas mot ett asbestfritt band och där sitter också vad jag tror är fjädern som ska hålla upp bromspinnen när den inte används. Just nu är den trasig men den ska också fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde också när jag fått bort hjulet skruva loss muttrarna som höll denna pjäs på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt löst och rostigt ner i tvättbalja för att senare "hessabehandlas"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbtorkning!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätta till lite småbulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar efter torkning och slipning i väntan på målning.
Uppdaterar senare när jag hunnit mer.
Erik
Ett tips innan du borrar bort nitarna (som heimlaga sa) så tejpa igen ventilationen på borrmaskinen så asbest inte sugs in och stannar där!
@Repperda det blir ju riktigt bra det där, kul att följa dina framsteg. Hur fick du av motorn? Jag lossade (såklart) skruvarna men sen satt motorn som bara den, rörde sig inte ur fläcken trots lite olika varianter på försök att få loss den. Nu är det inte speciellt kritiskt eftersom min renovering sedan länge är färdig, mest nyfiken.
Kul att höra att tråden roar iaf. Det är faktiskt också kul att ta tag i maskinen på allvar. Min motor satt också fast en aning men kanske inte som din @Ola C. Tog bort de tre undre skruvarna och lossade den översta så ifall motorn skulle lossna så skulle den fortfarande kunna hänga i något. Sen en träkloss (ville inte slå direkt på motorn) och en hammare och knacka bort den från hjulsidan. Tillslut så hoppade den av. Den var mkt tyngre än jag trodde så det var tur att skruven fortfarande fanns kvar.
Långt mellan de ganska små framstegen i processen men hoppas det inte gör nått.
Ett stycke hål igensmetat och slipat redo för ytbehandling.
Tvättat och rengjord del av motor redo för smörjning.
Hittade en gammal sprayburk med någon grå metallfinnish som jag använde på motorn. Blev hyfsat bra ändå. Tyckte inte den gammla gröna färgen var så snygg.
Visa bilaga 303594
Bytte inte kablarna. De såg bra ut. Det gamla elröret sprack bara man tog i det så det fick bli ett nytt. Grått passade ju också bättre med den nya färgen.
Också passat på att polera upp vreden under tiden sprayfärgen torkade. Ingen tid får gå förlorad när man har inbokade dejt med sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en gammal sprayburk med någon grå metallfinnish som jag använde på motorn. Blev hyfsat bra ändå. Tyckte inte den gammla gröna färgen var så snygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder










