Nu har jag läst en massa inlägg om skruvdragare. Men man blir så jä*la osäker ändå.
Som jag har fattat som är bra(viktigt) i en skruvdragare är dessa:
*snabbshuck
*två växlar
*mins 13mm chuck
*momentsteg minst 10 steg
*variabet varvtal
*två batteriet
*li-jonbatteri
*minst 3.0ah(slippa ladda för ofta)
*motor utan borstar
*växellåda av metall
*utbytbar chuck
Gick till olika butiker i sthlm för att klämma på olika märken. Många som skriver/säger att man ska göra det.
B&D, Ryobi och dewalt kändes ganska billigt gjorda? Vet inte om dom klarar av så mycket?
Dom jag tyckte kändes skönt i handen var Makita, milwaukee, Hitachi och Metabo.
Makita och Milwaukee har otroligt många olika modeller.
Metabo har inte alls lika många.
Vilken av dessa 4(fyra) märkena är bäst?
Vilket av dessa märken är bäst? Läser man på forumet så är Hitachi ds18dsdl populärast här som jag har fattat?
En polare rekommenderade M18 CPD. Men den kändes lite overkill. Som att köpa en Ferrari och aldrig köra fortare än 50km/h
Gör Metabo bra skruvdragare?
Vilken modell/märke skulle ni köpa?
Läst att många klagar på att vissa väskor är av plast eller att man inte får med en. Det skiter jag i. Det är inte väskan som gör jobbet
Kommer att få(ärva) ett hus så det kommer att renoveras otroligt mycket. Om det kommer bli stora eller små skruvar vet jag inte. Huset har inte renoverats sen 20-talet. Huset är byggt 1840.
En slagskruvdragare jag är ute efter. Då den orkar lite mera.
Max 3000kr
Jag har redan en borrhammare. Kommer att använda den när jag ska borra i sten/betong.
Tanken är att jag ska beställa från UK eller tyskland så får jag ner priset lite.
Så jäkla osäker på vilken modell jag ska köpa

Vill köpa en bra än tio dåliga.
Som jag har fattat som är bra(viktigt) i en skruvdragare är dessa:
*snabbshuck
*två växlar
*mins 13mm chuck
*momentsteg minst 10 steg
*variabet varvtal
*två batteriet
*li-jonbatteri
*minst 3.0ah(slippa ladda för ofta)
*motor utan borstar
*växellåda av metall
*utbytbar chuck
Gick till olika butiker i sthlm för att klämma på olika märken. Många som skriver/säger att man ska göra det.
B&D, Ryobi och dewalt kändes ganska billigt gjorda? Vet inte om dom klarar av så mycket?
Dom jag tyckte kändes skönt i handen var Makita, milwaukee, Hitachi och Metabo.
Makita och Milwaukee har otroligt många olika modeller.
Metabo har inte alls lika många.
Vilken av dessa 4(fyra) märkena är bäst?
Vilket av dessa märken är bäst? Läser man på forumet så är Hitachi ds18dsdl populärast här som jag har fattat?
En polare rekommenderade M18 CPD. Men den kändes lite overkill. Som att köpa en Ferrari och aldrig köra fortare än 50km/h
Gör Metabo bra skruvdragare?
Vilken modell/märke skulle ni köpa?
Läst att många klagar på att vissa väskor är av plast eller att man inte får med en. Det skiter jag i. Det är inte väskan som gör jobbet
Kommer att få(ärva) ett hus så det kommer att renoveras otroligt mycket. Om det kommer bli stora eller små skruvar vet jag inte. Huset har inte renoverats sen 20-talet. Huset är byggt 1840.
En slagskruvdragare jag är ute efter. Då den orkar lite mera.
Max 3000kr
Jag har redan en borrhammare. Kommer att använda den när jag ska borra i sten/betong.
Tanken är att jag ska beställa från UK eller tyskland så får jag ner priset lite.
Så jäkla osäker på vilken modell jag ska köpa
Vill köpa en bra än tio dåliga.
Utbytbar chuck vet jag inte men jag skulle lägga till:champion skrev:
*Lätt
*Passa ditt grepp, kännas bra och välbalanserad
Jag tycker också det låter som ett bra val. Jag har paketet i länken och är helt nöjd med detta. Att ha en maskin att borra med och en att skruva med tycker jag är guld värt i många situationer, speciellt när det behöver förborras. Att hålla på att byta mellan borr och bits tröttnar man på ganska fort.Remne skrev:
Nackdelen som jag kan se med detta paket är väl att borrskruvdragaren är lite onödigt stor vilket antagligen beror på att den även har slagborrsfunktion vilket jag inte har något behov av. Men trots detta så ligger bägge maskinerna perfekt i min hand och känns sköna att jobba med. Jag hade troligen köpt samma paket igen.
Jag har även Makitas 10V maskiner som är de jag använder mest p.g.a. smidigheten:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lc...-cordless-kit-2-x-1.3ah-batteries-white-p6565
Men jag tycker nog egentligen att 18V maskinerna är skönare att hålla i. Maskiner med batteriet i handtaget blir alltid lite för tjocka för mina händer för att de skall ligga helt perfekt. Den lilla dragaren orkar förvånansvärt mycket men är det många stora skruvar så tar batteriet slut alldeles för fort vilket var skälet till att jag även köpte 18V kitet.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Jag tycker du skall ha den här:
http://www.axminster.co.uk/makita-dhp456rmwx-combi-drill-18v-4-0ah-24933
4 eller 3 Ah spelar ingen roll men 4 är mer än 3 så ta den. Fler batterier än två använder en amatör ändå inte så det blir bara att ett bateri ligger och samlar damm.
Makitas fläktkylda snabbladdare gör att det inte spelar så stor roll. Och är du proffs och drar trall hela dagarna så har du en nätriven maskin med djupanslag ändå. Makitan ovan räcker till för alla upptänkliga arbeten som en amatör gör. Kär den dock inte som betongvisp. När jag reglade upp mitt golv i gillestugan med 28x70 24 kvm så var det ingen begränsning med bara ett 3.0 Ah batteri. Och tog det slut var det ändå läge för en kaffepaus medans jag laddade upp batteriet.
Makitan tycker jag har fördelen att greppet är smidigt. OBS om du köper på Axminster att det är Engelsk stickpropp men Kjell hara adaptrar för 39 kr.
Ett batteri räcker länge, mer exakt än så ör omöjligt att säga men som sagt ovan, efter ett batteri tar man gärna en kaffe om du inte är elitarbetare och reglar en husstomme i lösvirke på en dag. Vid slagborrning gäller inte detta men då är du en id*ot om du kör en batterimaskin för mer än enstaka hål. Köp en nätdriven borrhammare om du skall borra mycket i betong.
Enda realistiska tillämpningarna när 3 Ah inte räcker till som jag kan tänka mig är att dra massor av franska skruv, skruva ihop slipers i trädgården eller regla en husstomme och dra massor med 6x120.
http://www.axminster.co.uk/makita-dhp456rmwx-combi-drill-18v-4-0ah-24933
4 eller 3 Ah spelar ingen roll men 4 är mer än 3 så ta den. Fler batterier än två använder en amatör ändå inte så det blir bara att ett bateri ligger och samlar damm.
Makitas fläktkylda snabbladdare gör att det inte spelar så stor roll. Och är du proffs och drar trall hela dagarna så har du en nätriven maskin med djupanslag ändå. Makitan ovan räcker till för alla upptänkliga arbeten som en amatör gör. Kär den dock inte som betongvisp. När jag reglade upp mitt golv i gillestugan med 28x70 24 kvm så var det ingen begränsning med bara ett 3.0 Ah batteri. Och tog det slut var det ändå läge för en kaffepaus medans jag laddade upp batteriet.
Makitan tycker jag har fördelen att greppet är smidigt. OBS om du köper på Axminster att det är Engelsk stickpropp men Kjell hara adaptrar för 39 kr.
Ett batteri räcker länge, mer exakt än så ör omöjligt att säga men som sagt ovan, efter ett batteri tar man gärna en kaffe om du inte är elitarbetare och reglar en husstomme i lösvirke på en dag. Vid slagborrning gäller inte detta men då är du en id*ot om du kör en batterimaskin för mer än enstaka hål. Köp en nätdriven borrhammare om du skall borra mycket i betong.
Enda realistiska tillämpningarna när 3 Ah inte räcker till som jag kan tänka mig är att dra massor av franska skruv, skruva ihop slipers i trädgården eller regla en husstomme och dra massor med 6x120.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 842 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 842 inlägg
Jag har suttit och velat några veckor, slutade med att jag beställde följande som bör dyka upp inom någon dag.
http://www.toolstop.co.uk/makita-dl...drill-impact-driver-cordless-kit-2-x-3-p68054
Tycker att Boschs verktyg ligger lite bättre i min hand men valet föll på Makita då det finns ett större utbud av nakna maskiner.
http://www.toolstop.co.uk/makita-dl...drill-impact-driver-cordless-kit-2-x-3-p68054
Tycker att Boschs verktyg ligger lite bättre i min hand men valet föll på Makita då det finns ett större utbud av nakna maskiner.
Har velat många dagar/veckor.
Tänkte beställa: Makita DHP458 + DTD146 Kit
Sen såg jag detta: DHP456+DTD146 Kit
Vad är skillnaden på DHP456 och DHP458?
Tänkte beställa: Makita DHP458 + DTD146 Kit
Sen såg jag detta: DHP456+DTD146 Kit
Vad är skillnaden på DHP456 och DHP458?
Jag sitter i samma sits, vill köpa nya maskiner -har kört DeWalt skruvdragare, en kraftigare och en mindre. De har nu gjort sitt efter ca 7 års renovering. Jag kan bara varmt rekommendera att köpa 2 maskiner med samma batterier, en laddstation och 3 batterier. I helgen blir det besök hos Bauhaus, högst troligen DHP456/DTD146 men kommer även att kolla på detta paket där:
http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html
Men då är det bara 2 st 1,5 Ah batterier, vill man köpa till ett 3:E 3 Ah så blir det ytterligare 1200:-, så jag tror mer på Makitan, känslan och tyngden får dock avgöra mitt val.
http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html
Men då är det bara 2 st 1,5 Ah batterier, vill man köpa till ett 3:E 3 Ah så blir det ytterligare 1200:-, så jag tror mer på Makitan, känslan och tyngden får dock avgöra mitt val.
champion skrev:
Det är ett bra pris Bauhaus har på kitet, bättre än toolstop.
Undra om man ångrar sig om man köper detta att man inte tog BL-motorerna istället. Fast de är dyrare.
Hade jag "köpt om" så hade jag övervägt att skaffa ett större blå bosch 10.8v kit. För 3000-4000 brukar man kunna få ett paket med någon mix av borrskruvdragare/slagskruvdragare/vinkelskruvdragare/multicutter/tigersåg mm. Typ detta (finns liknande på tyska ebay. Jag skulle tro att dessa verktyg klarar de allra flesta arbetsuppgifter som en normal husägare tar sig för och lätta verktyg är bekväma att jobba med.
För de fåtaliga grövre/tyngre borrjobben borde din borrhammare funka utmärkt, och är det riktigt tung skruvning kan du köra med ett vanligt spärrskaft.
För de fåtaliga grövre/tyngre borrjobben borde din borrhammare funka utmärkt, och är det riktigt tung skruvning kan du köra med ett vanligt spärrskaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
magda136 skrev:
Nackdelarna med detta kit som jag ser att man skulle klara sig utan slagfunktionen hos 456 vilket gör maskinen mindre och att den saknar batteriindikator. Denna kom 2011.
Både 456 & 146 saknar BL-motorer men 146 har batteriindikator(tummen upp).
Dessa kommer med 3,0 ah.
Makita DDF480 som är nyhet för i år har BL-motor, batteriindikator, 4,0 ah batteri och utan slag men dyrare.
Jag skulle vilja se ett kit med 480 & 147 (eller 146 med batterindikator + BL-motor) med 4,0 ah.
DTD 129 saknar batteriindikaror.
Men pga av priset för kitet så kanske man får bortse att 456 har slag och ingen batteriindikator och köpa en låda.