Häpp, här kommer då ytterligare en som vill ha lite råd innan man börjar riktigt med sitt badrum.

Jag har köpt en villa byggd 1956 som har ett litet badrum, vägg i vägg med en klädkammare. Jag har rivit bort all masonit, kakel och delvis väggen mellan de två rummen. Det jag hittade var väldigt stabil och fin råspåntvägg.

Nu till mina funderingar.

Den f.d klädkammaren är knappt 3m lång och 80cm bred. Den initiala tanken var att inhysa dushen där, en dusch som skulle bli ungefär 1.5 x 0.8m, med någon form av glasdörr där den befintliga halva mellanväggen slutar. Efter lite diskussioner börjar jag fundera om man kanske istället skulle riva bort den väggen helt, och sätta ett duschhörn istället? Men å andra sidan skulle det inte vara synd på den fina väggen som redan existerar?

I ena korta väggen sitter det ett gammalt fönster, som är helt och rätt charmigt. Kommer jag ångra om jag inte byter det till ett modernt fönster nu medans jag håller på?

Vad är själva arbetsgången i en badrumsrenovering? Golvet först, följt av taket och sist väggarna?

Idag går allt varmvatten i väggen i gamla järnrör, medans det kalla vattnet går i en ny installation med kopparrör som blivit uppstuckna från källaren, så de går igenom golvet och direkt upp i wc och tvättfat. Vad får man ha kvar, och vad ska bort?

Hur besvärligt är det att koppla på ett nytt plastavloppsystem till det befintliga ljutna?

Och sist, tips för renovering av det enda badrummet när man är en tvåbarnsfamilj med två vuxna? :o Lyckades slå sönder vattentanken på den befintliga wc:n när jag skulle få bort allt det turkosa kaklet bakom den igår, och bara en sådan pitetess skapade problem i familjen.. :rolleyes:

Vad jag förstår det som så får man inte ha råspont bakom våtrumsskivorna och tätskiktet... Men jag är ingen expert! :)

JAg sitter i ungefär samma situation som du, fast jag har kommit lite längre.... Har rivit allt som går att riva utom bjälkarna i golvet och taket....

Jag kommer att snickra upp mina väggar först, iaf reglarna... Sen lägger jag ner lite fler bjälkar i golvet, kortlar mellan dessa och byggar upp för badkaret (en liten upphöjning den ska stå på) samt för golvbrunnarna... Kommer även att dra avloppet, lägga isolering och vattenrör innan jag lägger på golvspånet... Efter golvspånet kommer jag att börja isolera och sen sätta skivor på väggarna... Efter det är det bara att sätta igång med tätskiktet... Ja, å sen fix, kakel och fog, taket, badrumsmöbler och allt annat som man vill trycka in där....

Jag hade själv ett gammalt gjutjärnsavlopp som gick genom badrummet upp genom taket och ut i verkligheten... Jag har knackat ner allt och bytt ut allt till plast... Som tur va har någon bytt det som varit nergjutet i golvet i källaren, för där stack det upp plaströr, så det var bara att börja bygga sitt rörlego när allt väl var nere... Jag som då har källare + 1,5 plan till ovanför det fick spendera runt omkring två långa dagar på att ta bort det gamla och sen pussla ihop det nya.... Det är väldigt svårt att koppla på plaströr på det befintliga gjutjärnet då det lätt spricker om man försöker göra något... Mina rörskarvar var gjutna, så en stor huggmejsel och en handslägga så gick det rätt fort att riva ner....

Angående vattenrören så vet jag inte riktigt vad som gäller... Jag hade tänkt att dra allt helt nytt då det befintliga kommer upp mitt i golvet och jag skulle vilja ha det infällt i väggen istället vid dusch, badkar, handfat och wc....

Jag håller med om att såna där småsaker ställer till det en del... Vi var utan toalett i 2 dagar udner tiden jag satta ihop alla rör igen.... Som tur är så har vi en toalett precis ovanför det blivande badrummet, så därför har jag kunnat riva allt.... Men det var trädgården som gällde för det lilla behovet och svärmor som gällde för number 2 :)

Tack för ditt svar!

Det gör absolut ingenting att du inte är expert. Du är ju en som är mitt i alltihop och kan ge en realistisk bild av arbetet man har framför sig. :)

Jag har som du en källare under, där jag i taket kan se mitt avlopp och dess förgreningar, liksom vattenrören. Antar att man gör som du med vattenrören, river allt och gör det om från början för att få alltihop precis där man vill ha det, då jag har nån form av minne att jag inte får ha rören som de är idag (de nyare fräscha dvs).

Råspånten åker med andra ord bort.. synd det, den som är väldigt fint byggd. Kunde lika gärna ha varit ditspikad igår. Fördelen är ju förstås att man då har reglar kvar att dra el och vatten i, enkelt och bekvämt. Hur är reglerna för säkert vatten i vägg för ögonblicket? Rör i slang?

Måste tillägga ang duschen att man vill ju ha plats för två däri, för diverse mysiga stunder. ;)

Man får inte ha rörkopplingar inbyggda i väggen, det är iaf så som jag har lärt mig... Så alla mina rörkopplingar blir antingen utanför väggen, i anslutning till väggen eller i källaren... Vill inte ha några utanpåliggande rör i badrummet, förutom i tvättställsskåpet där jag är "tvungen"....

Men jag hör att du tänker som jag! En dusch för två slår ju allt!! Dock så är våran bara 90 x 90 men om man sätter ett duschdrapperi tvärs över hela badrummet så borde det också funka :D

Jag är nybörjare i VVS, men full av tillförsikt att kunskap finns på nätet och att inget är omöjligt.. ;)

Så det man gör med vattenmatningen är att man skarvar på flexibla vattenrör/slangar på det befintliga stamnätet i källaren, petar upp dom bland reglarna, förlägger dom ut till väggen och sen böjer upp dom, för att till slut böja ut dom från väggen. Där petar man på de här manchetterna när det är dags för tätskikt i väggarna?

Jag antar att man inte heller får ha rörkopplingar i golvet/källartaket?

Ursäkta min löjliga fråga, men man är utan tvekan novis.. :rolleyes:

Oj, tack! Det var nu väldigt intressant läsning!

Rör får inte komma upp ur golvet om det ska vara godkänt, men jag tycker det beror på var det kommer upp också. Hamnar det mitt i duschen är det inte så lämpligt kanske men hamnar det där det inte vattenbegjuts så tycker inte jag att det är nån fara.
Fönstret tycker jag ungefär detsamma, är det långt ifrån dusch så behåll det om det är fint, men är det nära duschen så mycket stänk hamnar på den så byt kanske till ett plastfönster.

Sen ser jag inte om du ska ha kakel/klinker eller våtrumsmatta, ska du ha kakel så finns byggkeramiskarådet och deras branschregler hittar du här:
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Godkända tätskikt här:
http://www.bkr.se/lista_godkanda_system.asp
Godkända skivor att ha istället för gips finns lista här:
http://www.bkr.se/upload/Listor/Alternativa_skivor_2009-02-03.pdf

Ett enkelt rumsdesignverktyg finns att ladda ner här;
http://www.room328.se/
Underlättar så man kan prova sig fram vilken design som blir bäst, t.ex. vikvägg eller duschnisch.
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.