Hej,
Vi har idag ett Tibrokök, oljad Ek som jag är så trött på. Ville måla luckorna för ett par år sedan och kontaktade en butik som säljer nya kök och luckor men säljaren i butiken sa Nej gör inte det! Det är modernt igen och du ska/bör låta det vara... Nu när det på nytt är 6 månader av mörker så slås jag av samma idé igen. Måla luckorna, byta bänkskiva och fixa bättre belysning. Önskar tips och bilder, om någon gjort om ett liknande kök! Både hur man går till väga (måla oljad Ek) men också bilder på resultatet som inspiration. (Nu något mindre dålig bild)

• Granitmönstrad köksbänkskiva i beige och bruna nyanser, delvis belyst, med vit kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med Tibrokök skåpluckor i oljad ek, diskbänk med kopparkastruller och keramiska dekorplattor, samt belysning under skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En stor del av orsaken till att luckorna ser mörka ut är att ni har vitt kakel men stark belysning.

Lösningen är mera belysning i rummet! Tillräckligt mycket så att inte bänkbelysningen dominerar så extremt mycket.

• Gilla
BOJANZIVKOVIC
  • Laddar…
Har väl inga direkta råd att ge annat än att du inte ska bry dig om vad som är trendigt just nu (om du nu inte tänkt sälja huset snart möjligen). Det är ju du som bor där som ska trivas!

Och ja, för min del känns det väldigt murrigt. Skulle även överväga ett annat golv om luckorna skulle målas ljusa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
En stor del av orsaken till att luckorna ser mörka ut är att ni har vitt kakel men stark belysning.

Lösningen är mera belysning i rummet! Tillräckligt mycket så att inte bänkbelysningen dominerar så extremt mycket.
Jag är urusel på att ta bilder och mörkret i köket är inte så illa som bilden "ger sken av" men visst! Jag planerar ny belysning som akutåtgärd nr 1. Kaklet var tidigare Terrakotta men som jag för något år sedan först fick nog av och målade vitt! Huset är byggt -99 och antingen är det parkett (gillar) eller Terrakotta klinkers... Överallt så ja, nytt golv har jag i bakhuvudet men har inte tänkt mig en stor o dyr köksrenovering utan en mindre dvs luckor, stommar och bänkskiva är Nr 1. Nr 2 är en ny disk- Ho/bänk samt belysning anpassad för det nya. Golvet får av kostnadsskäl helst bli kvar så tips dvs om det går att kombinera det golvet med ljusare kök och helt annan bänkskiva?

Redigerat:
B BOJANZIVKOVIC skrev:
Jag är urusel på att ta bilder och mörkret i köket är inte så illa som bilden "ger sken av"
Ante mig. Men kameran ljuger inte. Att det inte känns lika mörkt är för att ögon och hjärna anpassar sig.
B BOJANZIVKOVIC skrev:
men visst! Jag planerar ny belysning som akutåtgärd nr 1.
Låter vettigt! Jag skulle testa ett antal spottar mitt i rummet som lyser upp luckorna. Det är snabbt att få till för att få lite känsla. Sedan kan man ersätta med LEDlister i taket en bit framför luckorna för att inte behöva bli bländad.
B BOJANZIVKOVIC skrev:
Kaklet var tidigare Terrakotta men som jag för något år sedan först fick nog av och målade vitt!
Aha. Man kan testa en "mörkvit nyans" dvs ljus grå eller ljusbrun eller vad som passar. Ljust (😂) rent vit färg brukar sällan bli bra.
B BOJANZIVKOVIC skrev:
Huset är byggt -99 och antingen är det parkett (gillar) eller Terrakotta klinkers... Överallt så ja, nytt golv har jag i bakhuvudet men har inte tänkt mig en stor o dyr köksrenovering utan en mindre dvs luckor, stommar och bänkskiva är Nr 1. Nr 2 är en ny disk- Ho/bänk samt belysning anpassad för det nya.
Det kan göra väldig skillnad.
B BOJANZIVKOVIC skrev:
Golvet får av kostnadsskäl helst bli kvar så tips dvs om det går att kombinera det golvet med ljusare kök och helt annan bänkskiva?
Mörkt golv behöver inte alls vara fel. Speciellt inte om resten blir ljusare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.