Vi skall inom kort installera ångugnen i mitt nya kök och denna kommer att ha en fast anslutning till vatten och avlopp (jag vet att det är en superlyx, men efter att tidigare ha haft en likadan, men utan fast anslutning så man istället får fylla på och tömma vatten hela tiden, så känns det värt det).

Har ni några bra tips om vad vi bör tänka på (t ex har jag fått tipset att ha en typ av vattenlås som inte torkar ut så att det inte börjar lukta apa om man är bortrest och inte använder ugnen på ett tag - detta har tydligen hänt)?

framgår inte det av installationsanvisningarna vad det krävs för typer av anslutningar?

Stefan1972 skrev:
framgår inte det av installationsanvisningarna vad det krävs för typer av anslutningar?
Det står såklart vilka dimensioner som det är på kopplingar och max höjd på vattenlåset (pumpen orkar ju inte pumpa vatten jättehögt upp), men det jag är ute efter är lite smarta tips av typen att man bör ha ett vattenlås som inte kan torka ut.
Jag antar att vattenlåset också gärna skall vara hyfsat lätt åtkomligt för rengöring.

Finns det kanske något speciellt filter som kan fånga upp skräp utan att röret sätts igen, som man kan koppla på innan man kopplar till vattenlåset? Osv

Hur blev er installation, några tips att tänka på?

Kollar på en Miele DGC 7865 HCX, den levereras med en 3 m avloppsslang, som inte får kortas ner, som kopplas 2.5 cm från underkant på ugnen, anslutningen till vattenlås får vara max 500 mm ovanför anslutningen på ugnen. Anslutningen får inte loopas vad jag läst, och ska väl egentligen helst ligga med fall hela vägen?

Känns lurigt..underkant på ugnen i vårt fall blir troligen 45 cm från golvet, så egentligen hade man väl velat fixa en extra anslutning riktigt långt ner istället för direkt under vasken :thinking:

Jag skulle i teorin kanske kunna låta den löpa rakt ner i källaren under och där på något sätt koppla in ett extra vattenlås direkt på avloppsstammen? (som hänger synligt i taket)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.