8 118 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Tips fräsa in LED list kök mm
Alldeles ny på denna sidan.
Nytt kök är beställt och jag kommer göra en del själv men snickare kommer hjälpa mig att sätta upp alla skåpsstummar. Jag har nu kommit fram till att jag vill ha LED list under alla skåp men vill inte ha någon täcksida under skåpen, då vi ska ha en lucka med integrerade handtag tycker jag inte det blir lika snyggt med täcksida under Epoqköket ha dessutom inga synliga skruvar undertill. Har sett att det finns aluminiumprofiler som endast är 6 mm djupa. Vill alltså fräsa in spår i underkanten av själva köksskåpen och vill gärna ha tips på detta. Hur gör man?
- Skall man fräsa detta innan man skruvar upp skåpen eller efter de sitter på plats?
- Hur svårt är det att göra detta? Är det något man borde klara själv?
- Finns det någon här som gjort det och kan ge några tips på vad man bör tänka på?
- Köket är i L-form och det kommer en FTX fläkt emellan, hur drar man kabeln där då?
Kommer ha elektriker som kopplar in detta men vill själv förbereda så mycket som möjligt själv.
Skulle vara så tacksam om någon som kan det här vill ge mig lite tips.
Tack på förhand!
Nytt kök är beställt och jag kommer göra en del själv men snickare kommer hjälpa mig att sätta upp alla skåpsstummar. Jag har nu kommit fram till att jag vill ha LED list under alla skåp men vill inte ha någon täcksida under skåpen, då vi ska ha en lucka med integrerade handtag tycker jag inte det blir lika snyggt med täcksida under Epoqköket ha dessutom inga synliga skruvar undertill. Har sett att det finns aluminiumprofiler som endast är 6 mm djupa. Vill alltså fräsa in spår i underkanten av själva köksskåpen och vill gärna ha tips på detta. Hur gör man?
- Skall man fräsa detta innan man skruvar upp skåpen eller efter de sitter på plats?
- Hur svårt är det att göra detta? Är det något man borde klara själv?
- Finns det någon här som gjort det och kan ge några tips på vad man bör tänka på?
- Köket är i L-form och det kommer en FTX fläkt emellan, hur drar man kabeln där då?
Kommer ha elektriker som kopplar in detta men vill själv förbereda så mycket som möjligt själv.
Skulle vara så tacksam om någon som kan det här vill ge mig lite tips.
Tack på förhand!
Det går nog, men tänk på att elkablarna (svagström) måste gå in i aluskenan och kopplas till led-strippen. Kanske kan du dra detta via en gavel på ett snyggt sätt?Flinis skrev:
Alldeles ny på denna sidan.
Täcksidor brukar skruvas från insidan så skruvhål behöver inte synas. Med en täcksida i botten finns fler alternativ för eldragningen.
Enklare innan skåpen är monterade på väggen.Flinis skrev:
Om du har vana att hantera en fräs borde du klara det utan missöden. Tycker inte att det är ett bra nybörjarprojekt. Det är ganska lätt att frässtålet hugger om du inte har full koll på vad du gör och då blir det fula hack. Skåpens gavlar sticker ut någon millimeter vilket kan ställa till det om du inte har tänkt genom de olika momenten.Flinis skrev:
Kan inte snickaren fräsa spåren och montera skenorna? Ju färre som blandas in i montaget desto mindre risk för misstag.
Du får göra svagströmsdelen själv, men inkoppling av växelström till drivaren kanske en elektriker skall göra.
Jag har fräst in i IKEA:s stommar utan täcksida. Gjorde det innan jag monterade ihop stommarna (enklast då). Använde en profil från Hide-A-Lite som byggde 8-9. Sedan LED-strip i och täckglas på. Kolla min tråd om lägenhetsrenovering så hittar du nog ett inlägg om det med bilder.
Tack för det! Jättefint blev det och jösses vilken snygg lägenhet!!!F falkn skrev:
Flisade sig materialet mycket när du fräste?
Tack! Dock såld nu, nytt projekt pågår.Flinis skrev:
Nej, inget alls. Köpte dock ett nytt stål för ändamålet sen täckte ju den profilen kanterna ändå. Tror det var 19 mm brett eller liknande.
Klicka här för att svara