Jag satt och funderade häromdagen inför att jag ska köpa in hantverkartjänster och som så många andra vill jag ju gärna se till att maximera ROT-avdraget. Det har ju tagits upp genom åren att det blir problematiskt ibland för att avdrag bara ges på arbetskostnaden. Då slog det mig, och jag kontaktade skatteverket för att få bekräftat: När man begärt in offert och ska förhandla om priset, så är det innan offerten godkänns helt fritt för mig som köper in tjänsten att förhandla separat om varje "rad".
Alltså kan jag förhandla (och har nu också gjort så) strategiskt så att jag bara "förhandlar" om materialkostnaden, vilket innebär att det bara kostar hantverkaren precis så mycket som du får i sänkt kostnad. Förhandlar man om totalsumman kostar det hantverkaren mer per krona än du får i sänkt kostnad
Räkneexempel:
Detta kanske var självklart för alla, men eftersom det var nytt för mig tänkte jag att jag delar med mig av min insikt...