160 386 läst ·
500 svar
160k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Man blir jo lite inspirerad av ni som bygger och donar så jag må vel göra et forsök jag också förny panna beställas, så hvad tänkas om det här. Ta luften gjennom primären och föra den gjennom to rör på vardera sider oppå risten. Bokka rören uppåt vid bakveggen och föra dom framåt under tubarne. Plugga röret och borra hål som fordelar luften. Luften borde bli riktig varm när rören ligger i glöden. För varm? Inte så mycket arbete och det snor inte såmycket vedplass i pannan.
Tore
Tore
Ganska precis som jag hade tänkt, jag hade dock tänkt ta hål i luckan just ovanför primärluftspjället och göra ett eget spjäll. Man kanske behöver en liten fläkt för att få nog fart på luften. Bygg gärna det där, det blir oerhört intressant!
Byggde ihop isolering för pannrumsväggarna med eldfast tegel igår, ska (förhoppningsvis) lägga upp bilder på det ikväll. Fick upp förbränningstempen rejält, askan blir totalt vit
. Ska bara passa till lite bättre, hållarna för stenarna blev nåra centimeter för långa. Man verkar iallafall inte behöva isolera rostret för att få hög temperatur, skönt.
Byggde ihop isolering för pannrumsväggarna med eldfast tegel igår, ska (förhoppningsvis) lägga upp bilder på det ikväll. Fick upp förbränningstempen rejält, askan blir totalt vit
Redigerat:
Ska bare få tak i några kloke rör, lite tid og pågangsmod så ska jag prova.
Tänkte jag skulle isolera upp mot tubarna också. Hur långt fram har du stenar i din panna Ante?
Tore
Tore
Det låter bra!toresnekker skrev:
Vad roligt att det blir flera och flera som bygger om sina pannor.
Jag har varit inne i en lat period nu har nöjt mig med att bara elda i pannan hur konstigt det än kan låta
.
Men jag har fått lite nya ideer på om byggnationer.
Jag läste att någon skulle göra ett sådant rör som jag svetsade fast på insidan av ved luckan.
Då är det väldigt viktigt att inte öka diam förmycket på sekundären för då kyler den förmycket det är lätt att lura sig själv för det verkar som en bättre förbränning när alla lågor blir blåare men effektiviteten ökar inte.
Ett väldigt bra tips är att köpa en termometer som klarar minst 1100°C för att kunna se var olika ändringar har för effekt på förbränningen.
Det är svårt att bibehålla rätt temperatur i glödbädden men när man lyckas så går det att uppnå väldigt bra resultat.
En sak man blir less på när man skaffar termometer är att man ser hur svårt det är att hålla en bra förbränning väldigt små justeringar gör stora skillnader.
Jag har varit inne i en lat period nu har nöjt mig med att bara elda i pannan hur konstigt det än kan låta
Men jag har fått lite nya ideer på om byggnationer.
Jag läste att någon skulle göra ett sådant rör som jag svetsade fast på insidan av ved luckan.
Då är det väldigt viktigt att inte öka diam förmycket på sekundären för då kyler den förmycket det är lätt att lura sig själv för det verkar som en bättre förbränning när alla lågor blir blåare men effektiviteten ökar inte.
Ett väldigt bra tips är att köpa en termometer som klarar minst 1100°C för att kunna se var olika ändringar har för effekt på förbränningen.
Det är svårt att bibehålla rätt temperatur i glödbädden men när man lyckas så går det att uppnå väldigt bra resultat.
En sak man blir less på när man skaffar termometer är att man ser hur svårt det är att hålla en bra förbränning väldigt små justeringar gör stora skillnader.
En icke miljögodkänd Viadrus med lambdasond det skulle va nåt!kricken_ skrev:
Det här var en riktigt bra tråd!!!
Har just köpt en Viadrus 35kW, men int hunnit få den installerad. kommer att ha 1500l acc och laddomat 21. Verkar vara ett bra köp jag gjort
Men det visste jag ju redan iom att man har gratis ved. hehe 
Kommer att följa detta med stor spänning och önskar gärna mer bilder på era modifieringar.
Mvh Per
Har just köpt en Viadrus 35kW, men int hunnit få den installerad. kommer att ha 1500l acc och laddomat 21. Verkar vara ett bra köp jag gjort
Kommer att följa detta med stor spänning och önskar gärna mer bilder på era modifieringar.
Mvh Per
Tyvärr kan jag inte delge alla bilder på mina modifieringar än pga att uppfinnaren av tekniken jag använder mig av inte vill att det skall bli publik än.pellepite skrev:Det här var en riktigt bra tråd!!!
Har just köpt en Viadrus 35kW, men int hunnit få den installerad. kommer att ha 1500l acc och laddomat 21. Verkar vara ett bra köp jag gjortMen det visste jag ju redan iom att man har gratis ved. hehe
Mvh Per
Men bara jag får klar tecken av honom så skall jag posta som en galning här.
Det är bra mycket högre potential i en viadrus än de flesta tror.
Men om du börjar med de modifikationer som redanstår i denna tråd så ökar du verkningsgraden markant.
Kapa bara inte sönder ved inskat luckan som jag gjort om du inte är säker med svetsen (rätt svårt att svetsa gjutjärn så att det håller).
Mitt sekundärlufts rör lan du se som en överkurs tills att du nått max på pannan med alla övriga ombyggnationer.
Kan inte annat än hålla med ante_b att hans insolerings projekt utför under för en viadrus.
De resultaten man kan uppå med en isolerad och rätt inställd viadrus är väldig bra.
Det blev lördag och jag har äntligen fått tid att färdigställa isoleringen. Lägger därför upp lite bilder då den sitter monterad. Just nu brinner det så jag kanske tar en bild ikväll när det brunnit färdigt. Har använt eldfast tegel som vanligt och profilrör 30x60x2 som kapades itu och användes till hållare åt teglet. Få se hur länge stålet håller, det kan iallafall inte ändra formen speciellt p.g.a. att det är uppstagat med stenarna. Kostnad: stål - 150:-, Eldfast tegel - 300:-, en rondellskiva. Tidsåtgång för dagens arbete, 3 timmar. Notera hur pannan ser ut i beläggningarna på bilderna, hade eldat utan keramik en hel del.
Rökgastempen går upp i 300gr om man kör full gas på primären, annars runt 240-250gr. Man får ut lite lägre effekt (och lite lägre rökgastemp) p.g.a. att det blir mindre ved som brinner samtidigt. Varje ilägg brinner längre, kanske 20-30min. Det finns som synes endel oisolerade ytor kvar, ska testa lite att ställa in sten där oxå, antar att det gör rätt mycket. Det verkar funka bättre med takkeramiken nu när den är "formad" efter taket, det blir iallafall enklare att lägga i ved.
Hehe, körde med lätt sotig panna igår, idag är det sotad och det verkar inte vara några problem att minska primären rejält. Har eldat med rökgastemp på 180-200gr idag och det lägger inte nåt sot på turbulatorerna.