Det här blev kanske fel kategori men provar. Systra mi vill ha en bänk till trädgården och skickade en bild på vad hon tänkt sig. Lecablock, lite bruk och några brädor - check. Men hur fäster jag lämpligen brädorna på lecablocken? Tänker främst på den övre "avställningsdelen". Något lodrätt trä får hon inte, då hade jag ju behövt kexa och greja för att få det snyggt och det ligger klart utanför kunskapsnivån.
Behöver lecablocken sitta fast i varandra också kanske?
Bifogar bild och ber om ursäkt för vissa synliga delar, jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig själv.
Behöver lecablocken sitta fast i varandra också kanske?
Bifogar bild och ber om ursäkt för vissa synliga delar, jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig själv.
Om du använder de lodräta bitarna kan du ju bara gera 45* och sedan skruva. Jag såg t.o.m. detta programmet och jag är rätt säker på att det bara är skruvat med synliga skallar och inte mer avancerat än så. Jag antar att den ska stå utomhus så det gör väl ingenting? Om du då sätter ihop samtliga trädetaljer så behöver du inte fästa "armstöden" i leca-blocken utan de kan vila på.
Aha. Tycker skissen och den verkliga bilden ser ut att skilja sig, på skissen finns inga lodräta bitar och det ser ut som två jätteskruvar/bultar/valfritt fästelement håller fast både sittbräda och avställningsytan.
Det har du alldeles rätt i. 
Blir nog att jag gör en u-form ändå. Synliga skruvar gör inget alls, nästa huvudbry blir vad jag skall ta för nåt istället för bänkskivan som det ser ut som Ernst har använt.
"Något enkelt och rått, typ råspont" ville syrran ha men råspånt kommer ju slå sig är jag rädd. Samt svårt att få de olika brädorna att hålla ihop. En tvärregel under sitsen går ju men är tveksam till att det sitter ihop upptill med bara den.
Kunde hon inte velat ha en sittgrupp av huggkubbar istället?
Blir nog att jag gör en u-form ändå. Synliga skruvar gör inget alls, nästa huvudbry blir vad jag skall ta för nåt istället för bänkskivan som det ser ut som Ernst har använt.
"Något enkelt och rått, typ råspont" ville syrran ha men råspånt kommer ju slå sig är jag rädd. Samt svårt att få de olika brädorna att hålla ihop. En tvärregel under sitsen går ju men är tveksam till att det sitter ihop upptill med bara den.
Kunde hon inte velat ha en sittgrupp av huggkubbar istället?
Återigen använde han inte någon bänkskiva utan typ 45x190 regel. Huruvida dessa satt ihop med varandra i längsled eller ej vet jag inte, men man skulle ju kunna använda någon liten spikplåt undertill för att fästa dem. Det ska ju bara vara nog för att de inte skall glida isär.
Ernst har ju lagt sittbrädorna ner. Jag hade valt fler och stående reglar att sitta på istället, hade gjort att bänken fått lite annat och eget utseende samt att den nästan kommer hålla för evigt.
Klicka här för att svara

