12 361 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Tips att Få på Och av Pall från släp?
Så summa sumarum är att hyra en åkare helt enkelt som tar allt i ett lass. Annars blir det ett par vändor med släpet och manskraft.
Får hålla utkik i närområdet helt enkelt när det gäller större sten för enkelhetens skull och kostnad.
Får hålla utkik i närområdet helt enkelt när det gäller större sten för enkelhetens skull och kostnad.
Har hämtat mycket mursten på pall med släpet. Har alltid funnit det rimligast att handlasta. Har man normal fysik är det inte så besvärligt. 115 benders megawall murblock blev det som mest, det var ungefär tio för många på mitt släp men ändå nästan inom felmarginalen. Ska man ha med sig något som orkar lyfta en helpall sten så är det mycket lastvikt som försvinner.
Ett släp är rätt lastat när det är ca 100kg på dragkulan, kan variera lite beroende på släp och bil, men 100kg är bra tumregel.
Tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt, det är bättre med ett lager över hela ytan än en pall över axeln.
Att lastsäkra lösa plattor så kan man lägga en plyfaskiva över hela ytan och använda kraftiga spännband.
Tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt, det är bättre med ett lager över hela ytan än en pall över axeln.
Att lastsäkra lösa plattor så kan man lägga en plyfaskiva över hela ytan och använda kraftiga spännband.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Titta på
Stickan
100kg är högt. Max kultryck står i bilens fordonsuppgifter. Exempel Volvo V70 som får dra mycket ligger maxvärdet på 90kg. En VW Caddy 80kg.Demmpa skrev:
Ett släp är rätt lastat när det är ca 100kg på dragkulan, kan variera lite beroende på släp och bil, men 100kg är bra tumregel.
Stickan
Ajjj, det gör ont i min kula att se...
Ja det är något märkligt med kultryck. Speciellt husvagnsägare verkar vara av uppfattningen att det ska vara mycket mer än vad biltillverkaren tycker. Och som du säger, rätt tryck varierar från bil till bil. Jeepen jag har vill ha uppåt 140kg. Tycker man sig ha ett behov av så mycket mer tryck än vad tillverkaren anser är rätt undrar jag om man inte försöker kompensera för något annat istället. dvs, man har en för stor vagn eller för tungt lastad....Stickan56 skrev: