Så summa sumarum är att hyra en åkare helt enkelt som tar allt i ett lass. Annars blir det ett par vändor med släpet och manskraft.
Får hålla utkik i närområdet helt enkelt när det gäller större sten för enkelhetens skull och kostnad.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ett sätt är att få upp en pall på ett släp är med en motorlyft. Det har jag använt mig av vid tunga saker och fungerar fint.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det brukar väl ändå finnas släp att hyra som lastar ett ton? Då räcker det ju med två vändor och är man två pers så handlastar man det fort och lätt.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Har hämtat mycket mursten på pall med släpet. Har alltid funnit det rimligast att handlasta. Har man normal fysik är det inte så besvärligt. 115 benders megawall murblock blev det som mest, det var ungefär tio för många på mitt släp men ändå nästan inom felmarginalen. Ska man ha med sig något som orkar lyfta en helpall sten så är det mycket lastvikt som försvinner.

Stickan56
MathiasS MathiasS skrev:
rimligast att handlasta
Instämmer, sen gäller det att ha kompetensen att lasta ett släp och att lastsäkra så man inte åker i diket.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Instämmer, sen gäller det att ha kompetensen att lasta ett släp och att lastsäkra så man inte åker i diket.

Stickan
Ja, den kunskapen har jag ej heller ;-)
En pall över axeln vore ju rimligt men två? Sen har jag bara B kort så släpet kan ej lasta så mycket.

Ett släp är rätt lastat när det är ca 100kg på dragkulan, kan variera lite beroende på släp och bil, men 100kg är bra tumregel.

Tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt, det är bättre med ett lager över hela ytan än en pall över axeln.

Att lastsäkra lösa plattor så kan man lägga en plyfaskiva över hela ytan och använda kraftiga spännband.

Stickan56
Titta på
Demmpa Demmpa skrev:
Ett släp är rätt lastat när det är ca 100kg på dragkulan, kan variera lite beroende på släp och bil, men 100kg är bra tumregel.

Tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt, det är bättre med ett lager över hela ytan än en pall över axeln.

Att lastsäkra lösa plattor så kan man lägga en plyfaskiva över hela ytan och använda kraftiga spännband.
100kg är högt. Max kultryck står i bilens fordonsuppgifter. Exempel Volvo V70 som får dra mycket ligger maxvärdet på 90kg. En VW Caddy 80kg.

Stickan

Stickan56
Instruktionsfilm hur man lastar av ett släp

Vad säger polisen

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Jösses! Vad hade dom där, typ 300 kg negativt kultryck? Tur inte handsken for av kulan och träffade tanten som puttade på bilen....

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ajjj, det gör ont i min kula att se...

De va den kopplingen de!

Det hade gått fortare att bara skotta av det där för hand.....

• Gilla
altaxis och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Titta på

100kg är högt. Max kultryck står i bilens fordonsuppgifter. Exempel Volvo V70 som får dra mycket ligger maxvärdet på 90kg. En VW Caddy 80kg.

Stickan
Ja det är något märkligt med kultryck. Speciellt husvagnsägare verkar vara av uppfattningen att det ska vara mycket mer än vad biltillverkaren tycker. Och som du säger, rätt tryck varierar från bil till bil. Jeepen jag har vill ha uppåt 140kg. Tycker man sig ha ett behov av så mycket mer tryck än vad tillverkaren anser är rätt undrar jag om man inte försöker kompensera för något annat istället. dvs, man har en för stor vagn eller för tungt lastad....

mexitegel mexitegel skrev:
Jösses! Vad hade dom där, typ 300 kg negativt kultryck? Tur inte handsken for av kulan och träffade tanten som puttade på bilen....
På bilprovningen lyfter dom ju i princip bilen med hjälp av släpet, så den ska inte lossna på grund av det där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.