hej!

Jag köpte hus förra året och då det var gammal och hade källare började vi med att dränera runt hela. Det blev bra och nu har det till sommaren blivit dags att återställa runt huset. Huset hade tidigare stenläggning på framsidan och stor altan i trä på baksidan.

Vi är nu i valet och kvalet vad vi ska välja när vi gör om och skulle gärna vilja ha tips och höra era erfarenheter kring de frågor vi just nu har

1. Ta in en trädgårdsplanerare som tänker till kring helheten och planerar upp hela tomten vad gäller stenläggningar, uteplats, planteringar. Någon som gjort det och tycker det är värt pengarna? (De jag hittat på nätet kostar +10K)

2. Uteplats med stenläggning eller träaltan, vad är att föredra? (Underhåll, halkrisk på vinter eller när det är blött, vad tycker ni är snyggast?)

3. Vad kostar det med stenläggning respektive altanbygge? (Material, arbetskostnad etc)

Jag är en rookie inom området och vill gärna höra era erfarenheter.
Tack!

Ett trädäck är billigare än en plattyta. Plattytan är däremot lättare att underhålla tycker jag då man inte behöver hålla på med nån olja eller altantvätt.

Allt du behöver göra med plattorna är att få bort ogräset vilket görs med antingen bekämpningmedel alá roundup eller lite snällare lösningar med ättika eller salt. Fogarna kan behövas fyllas på en gång om året men en skyffel stenmjöl räcker till 5m².

Halkrisken vid snö/is är stenen också överlägsen på(då man bara saltar bort det eller grusar vid nordligare breddgrader), framförallt om du skulle välja sten med struktur i ytan samt att stenen inte blir hal av bara vatten som trall kan bli.

• Gilla
PM7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.