Har som privatperson de 5 senaste gångerna jag anlitat hantverkare fått ett timpris exklusive moms utan att dom uppgett detta. Är det inte bara hantverkaren som riskerar att förlora på att inte uppge det eller varför gör man så?
Nu har jag koll på vad som är rimliga priser så jag frågar alltid själv men det har ju inte alla.
Bara undrar…

Ja men precis, det är ju det jag menar. Det måste väl ändå vara bland det första man lär sig när man ska sälja tjänster till privatpersoner…

wildeside wildeside skrev:
Du har rätt att få det timpris som dom uppgett till dej om du är privat kund.
Läs under 2.1
[länk]
Att ge ex moms kan vara för att få fler kunder, det låter billigare än vad dom egentligen vill ha betalt.

Jag är förvånad. Jag har aldrig fått något pris utan moms från hantverkare. Nu anlitar jag inte hantverkare jätteofta. Men jag försöker välja med omsorg.

Kanske jag som lyckats pricka in dom. Dock inga oseriösa, vissa från stora firmor. När man frågar om det så låter det på dom som att ”det är självklart plus moms”

Det har varit över telefon när man frågar ungefär hur lång tid dom tror att det tar och vilket timpris dom tar.
Skriftliga offerter har jag naturligtvis fått med moms.
Men t ex en förfrågan på telefon gällde arbetstid för 60 000 utan att uppge att det är plus moms, utan att jag får fråga om det

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.