J
Hej! Jag är en helt oerfaren tjej som har en liten timmring i byn som jag har tänkt göra till en beboelig stuga. Har haft snickare som hjälpt med fönster och golvet. Har dragit bort väggpanelen för att jag vill att timmret ska synas och ska täta på nytt, men det visade det sig att det var ruttet på ett ställe rakt igenom timmret! Hur ska jag ordna detta på bästa sätt?
Jag har ingen lust att lägga ut några jättesummor eftersom jag bara tänkt vistas i stugan några gånger per år.
Någon som har erfarenhet eller något bra tips?

Ruttet träparti i en timrad vägg med synliga sprickor och isoleringsmaterial, nära en elektrisk kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rutten timmervägg med synligt hål och isoleringsmaterial i en stuga under renovering.
Skapa konto

Ruttet trä i timmervägg där skadat område synligt går rakt igenom timret.
Skapa konto

Först och främst skall bergullen bort ur alla nåt. Den samlar fukt och får virket att ruttna. Mossa och linblånor är de traditionella tätningsmaterialen och de drar inte till sig röta på samma vis.

Jag tycker att stockarna under skadan ser ut att vara bytta. Arbetet tycks vara gjort av någon vars kunskaper eller tålamod inte har räckt till ett fullgott utförande. Man ser ju stora glipor mellan stockarna. Antagligen har den där stocken blivit kvarlämnad fastän den var rutten redan då.

Vill man ha ett fullgott och dragfritt resultat finns det ingen annan råd än att göra om och göra rätt. Sätta in högre stockar som går att passa mot varandra med ett fullgott drag och byta den ruttna stocken.

En halvprovisorisk lågbudgetnödlösning kunde vara att kapa bort rötan och passa in nytt virke som fyllning och dreva så gott det går och leva med litet golvdrag. Göra en fullgod reparation någon gång i framtiden då det finns kapital eller yrkeskunnande i gården.

R
J Johanna Mangi Sundgren skrev:
Hej! Jag är en helt oerfaren tjej som har en liten timmring i byn som jag har tänkt göra till en beboelig stuga. Har haft snickare som hjälpt med fönster och golvet. Har dragit bort väggpanelen för att jag vill att timmret ska synas och ska täta på nytt, men det visade det sig att det var ruttet på ett ställe rakt igenom timmret! Hur ska jag ordna detta på bästa sätt?
Jag har ingen lust att lägga ut några jättesummor eftersom jag bara tänkt vistas i stugan några gånger per år.
Någon som har erfarenhet eller något bra tips?

[bild]

[bild]

[bild]
Är det målat på utsidan md rödfärg typ slamfärg? om så borde ni inte fått den typen av förmutelse. såvida inte det är något allvarligt problem

Hur ser det ut på utsidan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.