Byggahus.se

Timmrat 1800 tal

1. L
    Medlem · 10 inlägg

LunAnders

Medlem
    Hej
    Finns det intresse, tror ni, av att köpa och plocka ned ett timmrat hus i från 1800 talet? Det är på ca 180 kvm, skiffertak och kakelugn. Huset står på gården bakom huset vi bor i. Har inte råd att göra något med det och det är synd att det bara står. Tipsa gärna och berätta om erfarenheter. Var snäll att bespara mig kommentarer om att låta det stå och vara fint!

2. D
    Medlem · 344 inlägg
    Ja men jag tror inte du kan få mer än 10-20k max för det.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Stockholm · 503 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    Var står det?

4. Ormriauga
    Husägare · Älvsjö · 33 inlägg

Ormriauga

Husägare
    Det finns ju några grupper på Facebook som jag skulle posta i om jag vore du.

Pröva i:
    Jag räddade ett ödehus!
    Timmerhusgruppen

5. J
    Medlem · Kalmar · 1 195 inlägg

johd01

Medlem
    Du kanske bara kunde låta det stå och se fult ut?

6. Gammelnörden
    Medlem · Uppsala län · 975 inlägg

Gammelnörden

Medlem
    Förutom FB-grupper finns ju blocket också. Värt att tänka på att du får söka rivningslovet och att om du får det sålt är väldigt tydlig med vad som förväntas - ska köparen återställa marken det står på, bekosta avgiften för rivningslovet, ta hand om rivningsmaterial mm. Ofta ser man i annonser att säljare vill få timmerstommar nedplockade till ett visst datum i närtid, vilket är i princip omöjligt att hålla om köparen ska leja bort jobbet och hinna ta reda på timmergubbar och få hjälp med att märka upp och plocka ner stommen samt koordinera containrar och torrsugningstjänster. Därtill kanske köparen inte har möjligheter att förvara en timmerstomme med tillbehör fram tills dess de skaffat bygglov mm. Ju mer du kan underlätta för dessa eventualiteter desto attraktivare kommer just ditt hus vara.
    Beroende på var i landet stommen finns, var köpare befinner sig och tillgängliga timmergubbar finns så kan det kanske uppstå problem så här i coronatider om de är ovilliga att resa mellan län? Det beror nog lite på hur mkt jobb dom har just nu och sommartid i vanligtvis högsäsong så en köpare kan nog få problem att hyra kompetent hjälp i närtid.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 10 inlägg

LunAnders

Medlem
    Karlstad kommun

8. L
    Medlem · 10 inlägg

LunAnders

Medlem
    Höhö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.