Vad är er analys av vad som skett med detta relativt nybyggda timmerhus (uppfört 2021)?
Vad tänker ni om det här bygget?

Det finns en rad brister i huset, och på flera ställen har timret vridit sig efter att huset färdigställts.

Vi har fått höra att det kan bero på att timret varit för fuktigt och att dymlingar inte använts tillräckligt eller på rätt sätt. Men vi skulle verkligen vilja höra era egna bedömningar utifrån bilderna: vad ser ni, vad tror ni har hänt och hur allvarligt bedömer ni att det är?

• Timmerhusvägg med vridet och delat timmer där isolering syns genom sprickan, indikerande fukt- eller konstruktionsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg i ett timmerhus där timret har vridit sig och skapat en glipa vid hörnet nära ett fönster.
    Skapa konto
  • Timmerhusvägg med vridna plankor och synliga springor.
    Skapa konto
  • Vridet timmer i ett tak i ett nybyggt timmerhus, med en synlig spricka och brister, potentiellt orsakade av fuktigt virke eller felplacerade dymlingar.
    Skapa konto
  • Skadat timmer i ett relativt nybyggt hus visar vridning och sprickor, potentiellt orsakat av fuktigt trä och felaktig användning av dymlingar.
    Skapa konto
  • Timmerstomme i nybyggt hus där en stock har vridit sig, visar sprickor och möjliga monteringsbrister, med närbild av stockens ända och intilliggande plankor.
    Skapa konto
  • Sprickor och vridning i timmer på nybyggt hus.
    Skapa konto
  • Närbild av timmer i ett nybyggt hus där vissa stockar är skeva och det finns synliga mellanrum.
    Skapa konto
  • Närbild på vridet och sprucket timmer i ett nybyggt hus, synligt mellanrum mellan plankorna.
    Skapa konto
  • Närbild av timmerhus där träet har vridit sig, med tydliga mellanrum mellan timmerstockarna, eventuellt på grund av fuktighet eller felaktig användning av dymlingar.
    Skapa konto
  • Timmerhus med synliga sprickor och vridningar i träet, potentiellt orsakade av fuktighet eller felaktigt använda dymlingar.
    Skapa konto
  • Sprucket och vridet timmer i vägg på relativt nybyggt hus, uppvisar tecken på fuktproblem och bristande konstruktionsteknik.
    Skapa konto
  • Närbild på vridet timmer i ett hus från 2021, med en tumstock som mäter glipan mellan skarvarna.
    Skapa konto
  • Måttband visar spricka och vridning i timmer i nybyggt hus.
    Skapa konto
  • Sprucket och vridet timmer på nybyggt hus från 2021, med synliga fuktfläckar och otillräcklig tätningsmassa mellan stockarna.
    Skapa konto
  • Närbild av träpanel med glipa och synlig isolering. Ett måttband visar avståndet mellan brädorna, vilket indikerar en konstruktionsbrist.
    Skapa konto
  • Närbild på timmerhusvägg med synliga sprickor och vridna stockar, troligtvis på grund av fuktigt timmer och bristfälliga dymlingar.
    Skapa konto
  • Spricka mellan två timmerstockar i ett nybyggt hus, där isolering syns, eventuellt till följd av felaktig byggteknik eller fuktproblem.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Vad ska huset användas till?

Vad är syftet med tråden? Reklamera arbete? Göra om och göra rätt?

Det är inzoomade bilder men man får ingen helhetsbil

Men ser ut som ett haffsjobb med ej torrt virke. Då blir det sådär. Stockar måste ligga längre än man tror

• Gilla
LsgAhs och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vad ska huset användas till?

Vad är syftet med tråden? Reklamera arbete? Göra om och göra rätt?

Det är inzoomade bilder men man får ingen helhetsbil

Men ser ut som ett haffsjobb med ej torrt virke. Då blir det sådär. Stockar måste ligga längre än man tror
Timmerhus byggs av "färskt" virke, inte torkat...

• Gilla
I5LIRI och 1 till
  • Laddar…
Jag arbetar med timring yrkesmässigt.

Jag tycker det ser litet misstänkt ut som byggaren kanske har tagit genvägar. Men jag kan inte uttala mig bestämt utan att ha sett huset i verkligheten.

När man timrar av färskt virke och råkar ha riktig otur kan någon enstaka stock i ett hus göra på det där viset när den drar sig i torkningen. Finns det många sådana stockar i ett hus då har man haft otur för ofta och då tyder det på någon grad av slarv.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Håller med om att det är svårt att få en helhetsbild.
Om det är för få dymnligar eller ej beror väl också på vilket typ av timring det är ?

Timmer kan ju vrida sig, är det hyvlat/farbikstillverkat timmer så brukar man väl fräsa en not och en motsvarande fjäder (eller 2-3 st) för att dom inte skall glipa, så då borde man inte behöva dymlingar om man slår ihop det ordentligt?

Men mig erfarenhet är begränsad till underhåll av ett isolertimmerhus från 70 talet (1970 då) och byggade av en mindre modern timmerstuga - ingen av dessa glipar så mycket som några av bilderna ovan visar; men om det endast är dessa glipor och allt annat i ett hus ser bra ut så är det kanske inte katastrofalt ?

• Gilla
Ystadiskåne
  • Laddar…
Som några är inne på ser det ju ut som att detär byggt med färskt timmer och sen dragit sig, kanske i kombination med för få dymlingar. Men skulle även kunna vara sättningar om man bara tittar på bilderna. Jag hade väl kanske kollat mer med vattenpass och hur det ser ut i dörrhål osv. Har det bara torkat ihop och man kan leva med det, är det troligen görbart att åtgärda även om det inte blir lika vackert.

Newgirl84
Det ser ju onekligen ut som ett hafsjobb. Lite amatörmässigt. Som om jag skulle byggt det kanske 😂

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Det ser ju onekligen ut som ett hafsjobb. Lite amatörmässigt. Som om jag skulle byggt det kanske 😂
Eller jag! 🤪😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.