8 777 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Timer för utebelysning (väggdragna kablar)
Hejsan.
Håller på att bygga barnens lekstuga och tänkte lägga till fasadbelysning när man ändå håller på. Elen kommer att komma från garaget till ett uttag i innerväggen vid lekstugans dörr. So far so good. Härifrån tänkte jag dra kablar till fasadbelysningen inne i väggarna. Väggar skall sedan isoleras och råspontas.
Problemet är:
Jag vill att fasadbelysningen skall gå på timer då jag inte kommer att springa ut till lekstugan endast för att tända dessa. Att sätta en vanlig timer i uttaget och sedan utanpåliggande kabel till belysningen är ju ett alternativ men känns inte så snyggt. I huset har jag ett tidur men dessa är rätt dyra.
Finns det några smarta lösningar för detta problem? Bra om det inte kostar mer än 500 kr då budgeten redan är spräckt.
Är förklaringen tillräckligt virrig? :x
mvh J
Håller på att bygga barnens lekstuga och tänkte lägga till fasadbelysning när man ändå håller på. Elen kommer att komma från garaget till ett uttag i innerväggen vid lekstugans dörr. So far so good. Härifrån tänkte jag dra kablar till fasadbelysningen inne i väggarna. Väggar skall sedan isoleras och råspontas.
Problemet är:
Jag vill att fasadbelysningen skall gå på timer då jag inte kommer att springa ut till lekstugan endast för att tända dessa. Att sätta en vanlig timer i uttaget och sedan utanpåliggande kabel till belysningen är ju ett alternativ men känns inte så snyggt. I huset har jag ett tidur men dessa är rätt dyra.
Finns det några smarta lösningar för detta problem? Bra om det inte kostar mer än 500 kr då budgeten redan är spräckt.
Är förklaringen tillräckligt virrig? :x
mvh J
175:- över budget.
http://www.elonline.se/eljo-trend-tidur-mekanisk/275-0
http://www.elonline.se/eljo-trend-tidur-mekanisk/275-0
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad hade du tänkt dra för kabel inne i väggarna, kopplat till en stickpropp? Du kanske menar kopplingsdosa och inte uttag?
@Pierre: Tack för tipset. 175 kr är överkomligt, dock vet jag inte om väntetiden är det. Avser dra vp-rör, sätta dosor och sedan sponta imorgon. 
@Kurtivan: Bra tips, högst intressant. Det stod inget om vart/hur den skall placeras; Måste ett skymningsrelä sitta i något speciellt väderstreck/skuggsida?
@Bo: Njae, jag hade tänkt att dra 3X1.5 mm, först i form av EKLK under marken i rör till lekstugan, därefter som "lösa" trådar. Först till ett dubbel-uttag, sedan till fasadbelysningen. Mest för att kunna ha ett eventuellt element eller bordslampa etc. Eller kan man inte "skarva vidare" från ett uttag direkt utan måste man ha en kopplingsdosa först av allt?
Jag kanske skall påtala att jag avser dra rör, sätta dosor och dra kablar själv. Installationen får en elektriker göra...
@Kurtivan: Bra tips, högst intressant. Det stod inget om vart/hur den skall placeras; Måste ett skymningsrelä sitta i något speciellt väderstreck/skuggsida?
@Bo: Njae, jag hade tänkt att dra 3X1.5 mm, först i form av EKLK under marken i rör till lekstugan, därefter som "lösa" trådar. Först till ett dubbel-uttag, sedan till fasadbelysningen. Mest för att kunna ha ett eventuellt element eller bordslampa etc. Eller kan man inte "skarva vidare" från ett uttag direkt utan måste man ha en kopplingsdosa först av allt?
Jag kanske skall påtala att jag avser dra rör, sätta dosor och dra kablar själv. Installationen får en elektriker göra...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja då förstår jag. Visst får man skarva vidare från ett uttag, i detta fall från utanpåliggande EKLK till infälld FK i rör? En kopplingsdosa som första anslutningspunkt kan kanske ses som mer brukligt, praktiskt och överskådligt. Timer eller skymningsrelä blir då en variant för fast inkoppling.
För ordningens skull: Inget av detta får du göra själv. Så om du vill låta en elektriker sköta inkopplingen så är det bra att tillfråga någon i förväg, för det kan bli betydligt värre att hitta någon i efterhand som vill ta i det.
För ordningens skull: Inget av detta får du göra själv. Så om du vill låta en elektriker sköta inkopplingen så är det bra att tillfråga någon i förväg, för det kan bli betydligt värre att hitta någon i efterhand som vill ta i det.
Hej igen.
valet föll på ett skymningsrelä:
http://www.jula.se/skymningsrela-nightmatic-3000-ip54-400479
Tack för alla tips och hjälp.
Om jag får spinna vidare dock:
Jag kommer att ha två st fasadbelysningar efter relät, skall dessa vara seriekopplade eller skall de ha varsitt vp-rör från relät? Själv har jag för mig att man seriekopplar men vill vara säker, det blir rätt jobbigt att göra om råsponten om jag gör fel.
Det är alltså bara fråga om rörens dragning, inte själva elen...
valet föll på ett skymningsrelä:
http://www.jula.se/skymningsrela-nightmatic-3000-ip54-400479
Tack för alla tips och hjälp.
Om jag får spinna vidare dock:
Jag kommer att ha två st fasadbelysningar efter relät, skall dessa vara seriekopplade eller skall de ha varsitt vp-rör från relät? Själv har jag för mig att man seriekopplar men vill vara säker, det blir rätt jobbigt att göra om råsponten om jag gör fel.
Det är alltså bara fråga om rörens dragning, inte själva elen...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är vilket som. Men av praktiska skäl kan du behöva en dosa eller två ledningar från skymningsreläet för armaturen kanske inte har plats för vidarekoppling.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 167 inlägg
Ja, det är inte helt fri placering. Det värsta problemet man kan få är naturligtvis om belysningen lyser på reläet. Då får du ofta en astabil vippa, dvs belysningen kommer att blinka av och på.Jonbeee skrev:
Sedan så är det ju smart om det inte ser så att det ser en ljus kvällshimmel, eftersom det kan bli svårt att ställa in bra då (egen erfarenhet tyvärr). Så i "skugga" är iaf bra.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Varför inte Nexa?
En http://www.jula.se/infalld-mottagare-408045
Och en
http://www.jula.se/skymningsrela-ip54-408026
Då kan du styra hur mpnga lampor som helst från samma sändare + även ha en handsändare
Även styra från dator med en Tellstick
En http://www.jula.se/infalld-mottagare-408045
Och en
http://www.jula.se/skymningsrela-ip54-408026
Då kan du styra hur mpnga lampor som helst från samma sändare + även ha en handsändare
Även styra från dator med en Tellstick
Klicka här för att svara
