Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden så jag chansar på badrum. Jon, du kan väl lägga den där du tycker den passar bäst.

Min "besserwissrande" granne började prata om de hemska skadorna orsakade av Timelleffekten och att det är av största vikt att hantverkare gör våtrumsjobben så att det blir, jag citerar: "ordentligt gjort".
Då kom jag och tänka på att jag i detta eller ett annat liv hört om någon statistisk undersökning angående antal felaktigheter hos hempulare kontra hantverkare vad gäller våtrumsarbeten och där det stod helt klart att det är hantverkarna som står för de flesta felen procentuellt sett. De flesta Timellimitatörerna sköter sig alltså i det stora hela bättre vad gäller felaktigheter/slarv än vad hantverkarna gör. Har jag drömt detta eller finns denna undersökning?

Den finns nog, för jag har hört talas om den. Sedan tror jag att staistiken i sig är fel eftersom Timellinspirerade hemmasnickare rättar till skadorna själva utan att anlita hantverkare eller kontakta försäkringsbolaget. Det brukar gå snabbast och bli billigast så.

Jeppe, jag har hört precis samma sak sägas på en utbildning hos Byggkeramikrådet. Vet inte vad det är för källa, men jag tror på det, tveklöst.

Tråden ligger bra här. :)

Jo iofs men det gäller då antagligen små skador. Får du en större vattenskada så tror jag nog de flesta vänder sig till sitt försäkringsbolag. Men som du är inne på, statistiken visar inte hela sanningen.

Som hemmapulare är iaf jag supernoga och står med instruktionsboken i vänster hand och penseln i högern. Man vill ju inte riskera att bygga bristfälligt så man väljer istället att "bygga för elefanter".
Hellre en rollning för mycket än en rollning för lite.

jeppeknaster skrev:
Min "besserwissrande" granne började prata om de hemska skadorna orsakade av Timelleffekten och att det är av största vikt att hantverkare gör våtrumsjobben så att det blir, jag citerar: "ordentligt gjort".
Hittade inget om det i Vattenskadeutredningen 2002, men en av författarna har uttalat sig i en tidningsintervju:

Prisar Timelleffekten
Något direkt samband mellan ökade vattenskador och "Timell*effekten" med fler "gör-det-självare" är det dock ingen som ser. Snarare tvärtom. På försäkringsbolaget Folksam ser man positivt på privatpersoners ökade intresse att inreda och renovera själva.
—De som väljer att renovera på egen hand är oerhört noggranna. Vi prisar Timelleffekten, säger Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef på Folksam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.