Hej! Det måste väl finnas folk i Göteborgsområdet som "bara" har bytt ut trappräcket (inomhus) som kan tipsa oss om bra tillverkare, ev snickare. Vi vill ha med över/underliggare i ek och med stål"pinnar", detta är ju inget nytt påfund utan syns ju i varje inredningstidning mm. Men måste man byta ut även trappa för att få till det? Jag har sett att Lundbergs även har kommit med liknande alternativ men det är ej snyggt enligt min smak. Annars har Lundbergs ett bra koncept att man själv kan "göra sitt trappräcke" om man är tillräckligt händig. Vi har varit i kontakt med Idalatrappan vars produkt såg bra ut men de vill inte göra jobbet. Maken hade tänkt att själv montera det men om tips finns på snickare som gör trappräcken och monterar som ni har använt, TIPSA oss!!!!
För nu måste vi plocka bort vårt räcke när vi lägger det nya golvet./Carina

Hej Patrik! Vi har även tittat på den varianten, visst är det snyggt. Men helst vill vi ha stålpinnarna vågrätt men företaget du tipsat om ligger i närheten så jag kanske får slå en pling hursomhelst. Vi har ju inga små barn som riskerar att klättra men kan vara "risk" för barnbarn om några år och då vet jag inte hur käck denna variant är.
Tackar/Carina

Finns lagkrav (BBR) på hur trappräcken måste se ut, av säkerhetsskäl.

Har inte kollat upp trappräcken specifikt, men för balkonräcken gäller bl.a. att de skall vara minst 1,1 m höga och inte skall vara klättringsbara upp till en höjd av 0.8 meter (och det skulle förvåna mig om inte detsamma gäller trappräcken). Det är därför de flesta räcken har vertikala stänger och inte horisontella (har de horisontella klättringsbara stänger får man klä med en glasskiva eller liknande för att förhindra klättring). Öppningen mellan stängerna får dessutom inte överstiga 100 mm (för att inte barn skall glida igenom eller fastna med huvudet).

Dessa regler finns ju där av en anledning så att frångå dem för att få "rätt utseende" är rätt korkat i.m.o. Ändå ser man det rätt ofta, tyvärr.

Eller menar du möjligen att du INTE vill ha stålpinnarna vågrätt? :)

PS. Inget proffs i sammanhanget, så jag tar inget ansvar för att siffrorna ovan gäller i alla lägen. Uppgifterna finns i BBR för den som är intresserad. DS.

Redigerat:
Där ser man....visst menar jag att vi vill att de skall vara lodräta, fast jag tycker de är snygga de som är vågräta *ler* Det har stått mycket i inredningstidningar på senare tid ang normer som du nämner. Just att det har varit en hel del räcken som visserligen kan se snygga ut men de är inte speciellt säkra. Många har ju inte ens räcken!! Fast det är så vi kommer att ha det snart med om vi inte får några bra tips! Fast då får jag väl ringa till företaget i Stenungsund som installerar bl a för "Norrlandsföretag i trappbranchen", fast vi skulle vilja ha rekommendationer då det måste finnas mängder av Göteborgare som varit i samma sits som vi/Carina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.