Byggahus.se

Tillverka självbärande bordsskiva björk

1. Z
    Medlem · Västra Frölunda · 56 inlägg

zamen

Medlem
    Hej,

Vi har kommit över ett antal rejäla 20 cm x 4,5 cm x 300 cm björkplankor som vi planerar tillverka en bordsskiva av Skivans mått skulle bli 90 cm x 3,5 cm x 250 cm. Initialt ska de riktas och planas.

Plankorna ska sedan kexas ihop och jag har lite frågor i hur jag kan skapa extra stadga i skivan så att den förhoppningsvis kan bli självbärande. Jag har sett U-järn (på nätet) som man fäller in på undersidan i två spår för att skapa denna stadga. U-järn kan man ju hitta lätt men just de U-järn som jag sett har "ovala" hål för skruvarna som man fäster i skivan har jag inte hittat någonstans. Har ni något tips på var man kan hitta järn av detta slag.

Vidare räknar jag med att järnen primärt ska fästas tvärs de limmade plankorna. Finns det anledning att även fästas längsgående eller kan det få oönskade effekter med slag etc?

/Zamen

2. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 854 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Järn på bredden kommer mest hjälpa mot kupning av skivan. Jag fräste in U-järn med egenfilade avlånga hål i ett bordsbygge för ett tag sedan. Med facit i hand hade det varit enklare att köpa Häfeles skenor men hade inte vetskap om dom när bordet byggdes.

Häfeles dovetailskenor hittar du här https://www.haefele.de/en/produkt/d...2&Position=26&OrigPos=3384&ProductListSize=73

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    00843100_0.jpg

Häfele har även stagbeslag för sarglösa bord, har själv ingen erfarenhet av dessa men ger lite länkar så kan du fördjupa dig på egen hand.

https://www.haefele.de/en/produkt/f...&Position=45&OrigPos=10547&ProductListSize=73

https://www.haefele.de/en/produkt/c...2&Position=58&OrigPos=8918&ProductListSize=73

Edit. Vill uppmärksamma dig på att 45mm ohyvlade plank måste vara väldigt raka för att få ut en färdig skiva 35mm 250cm lång.

Redigerat 27 maj 2020 22:10
    • Laddar…
  3. Z

zamen

Medlem
    Var köpte du U-järnen?

Detta var ju en riktigt snygg lösning. Antar att att det dock prismässigt drar iväg jämfört med U-stål... Uppsidan är att argumenten för att köpa en fräs och sinka ut spåret för Häfeleskenan hopar sig. Fräsen hade jag antagligen behövt ändå i detta bygge men alltid bra med flera anledningar :)

ja jag förde ett resonemang och min bekanta som ska plana av dessa kring detta. Han sa också att det kunde vara en utmaning men att det kanske kunde gå. Att behålla hela längden på 300 sa han direkt inte skulle gå. Jag tänker att det kanske går att påverka genom att kanske hålla inne bredden på varje planka också? Även om jag vill ha så breda plankor som möjligt...

4. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    Till att börja med så såg min lösning ut så här i slutändan, det är alltså dom svartmålade järnen ute vid kanten som avses. Lösningen snodde jag från Fritz Hansens Essay bord. Järnen är 30*15*4 och var apdyra, du hittar dom här https://www.metallvaror.se/shop/u-staal-21257p.html

IMG_20191208_165640.jpg

Vad jag minns så var Häfeles lösning inte mycket dyrare än min, speciellt inte om jag räknar in tiden att måla mina järn o fila till avlånga hål....o klart du ska köpa en fräs:), den behövs ju även om du "bara" ska fälla in ett vanligt u-järn.

Hålla nere bredden på plankorna hjälper ju lite om de är kupade på det hållet men med den längden är jag mest orolig att minsta bananfom i längsled stjäler många mm i hyvlingen.

5. Z

zamen

Medlem
    Mycket snyggt bord! Är det en uttag för påhängsskiva man ser där också?

Hittade detta på wikström interiör https://www.wikstrominterior.se/produkt/c-kanal/ verkar överkomliga i pris och de är färdigborrade. Enda anmärkningen där är väl att de är 27 mm djupa.

Kupningen var det verkligen ingen fara med på dessa plank - om möjligt liiite skruvade. Vi får se vad vi kan få ut till slut.

6. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    Det man ser är två kromade fyrkantsprofier som fälls ut sen lägger man iläggsskivan ovanpå dom. Också detta kopierat från Fritz Hansen bordet.
    IMG_20191208_164713.jpg

Åter till ämnet:). Mina profiler sitter ju utanför benen och syftar till att hålla den delen utanför sargen i våg. Där ufräsningen är gjord gör den ingen större "skada" map nerböjning.

Utan sarg blir det lite mer spännande var profilerna sätts. Jag skulle ju tex inte vilja fräsa 27mm djupt mitt i en sarglös 35mm skiva, då blir bordet väldigt klent på längshållet. Hur långt isär ska dina ben sitta? På Häfeles exempelbild sitter profilerna ganska nära benen, och där gör ufräsningar mindre skada map risk för nerböjning. I vilket fall som helst hade jag föredragit Häfeles 19mm framför en 27mm profil. Du kommer lägga så mycket tid o energi på det där bordet ändå så 1000:- hit eller dit kan kvitta.

Edit. Vill man ha en gradregel (de kallas så, prylarna för att hålla skivan plan) mer mitt på längden hade jag kört varienter i trä (eller stål), utan nerfräsning.
    IMG_20191123_171948.jpg

Redigerat 29 maj 2020 10:55
  7. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 378 inlägg

vectrex

Snickerinörd
  8. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 259 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Varför kexa ihop trät ?
    Räcker inte trälim !

9. V

vectrex

Snickerinörd
    Kexen tillför inget till styrkan i limfogen men kan vara bra för att få plankorna att linjera när man limmar ihop.

10. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Tillverkade 3 st hyllplan från björk ca 65 x 210 x 3 cm .
    Fungerade utmärkt att limma ihop med limknektar, fick narurligtvis slipa skivorna efteråt med en stor bandslip.

11. Z

zamen

Medlem
    Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på detta. Det råkar bara vara så att jag har tillgång till en kexmaskin och då tänkte jag - varför inte använda den. Samtidigt är det kanske just linjeringen som är det luriga i en situation som denna och då är det bra med allt som underlättar ett snyggt resultat. Det kan väl knappast försämra situationen något eller?

12. Z

zamen

Medlem
    Intressant - vilken grovlek på sandpapper gick du över med då?

13. Z

zamen

Medlem
    Inte sent alls - har faktiskt varit i kontakt med Alexander. Ett problem jag ser med dessa är dimensionen. Djupet på hans profiler är 27 mm och tänkta för betydligt grövre skivor. Har just nu kontakt med en smed direkt som skulle kunna göra specialanpassade profiler som kanske bara är 15 mm djupa. verkar inte bli så farligt dyrt. återkommer med info om detta.

Just nu ligger virket hos en kille som ska rikta, plana och kanta det. I väntan på att det blir klar är det planering, googling och dregling över verktyg som måste köpas in :p

14. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Redigerat 8 jun 2020 11:31
  15. V

vectrex

Snickerinörd
    Nejdå, sämre blir det inte. Och det hjälper ju som sagt till att linjera väldigt fint.

Kan du inte bara låta hans profiler gå nedanför bordsskivan lite? Men det kanske stör estetiskt och med eventuell sarg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.