Byggahus.se
Jag har ett vitt slitet bord, 190 x 90 cm, som jag skulle vilja förnya.

Är det någon som vet hur man själv kan bygga en bordsskiva som den på bilden? Går det att bygga den ovanpå en befintlig bordsskiva, eller blir det bäst att plocka bort den gamla och bygga direkt på underredet? Vilka verktyg behövs?

Tacksam för tips!
 
  • Rustikt köksbord med sliten träskiva, vitmålade ben, dukat med glas och porslin, i en ljus köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Annaonym skrev:
Jag har ett vitt slitet bord, 190 x 90 cm, som jag skulle vilja förnya.

Är det någon som vet hur man själv kan bygga en bordsskiva som den på bilden? Går det att bygga den ovanpå en befintlig bordsskiva, eller blir det bäst att plocka bort den gamla och bygga direkt på underredet? Vilka verktyg behövs?

Tacksam för tips!
En bild på ditt nuvarande bord så blir det lättare.
Men för att få det en bordsskiva som på bilden så behöver du en fräs för att få till den övre delen av kanten. Den nedre delen kan man slipa så den blir rund. Har du inte gjort något liknande innan kan det bli svårt. Enklast är att bara runda kanterna.
 
Hej,
Jag misstänkte att kanten kan bli det svåra... Men hur gör man själva skivan, är det genom att limma ihop spontade plank?

Bifogar bild på vårt bord. Eventuellt vill jag även ta bort de små kvadraterna som är limmade upptill på bordsbenet, med stor risk för att det då medför en ommålning av benen...

Vitt matbord med stolen, små kvadrater på bordsbenet, i ett ljust matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



N Nyfiknast skrev:
En bild på ditt nuvarande bord så blir det lättare.
Men för att få det en bordsskiva som på bilden så behöver du en fräs för att få till den övre delen av kanten. Den nedre delen kan man slipa så den blir rund. Har du inte gjort något liknande innan kan det bli svårt. Enklast är att bara runda kanterna.
 
A Annaonym skrev:
Hej,
Jag misstänkte att kanten kan bli det svåra... Men hur gör man själva skivan, är det genom att limma ihop spontade plank?

Bifogar bild på vårt bord. Eventuellt vill jag även ta bort de små kvadraterna som är limmade upptill på bordsbenet, med stor risk för att det då medför en ommålning av benen...

[bild]
Om man limmar spontat virke så kanske man vill sätta någon list runt om för att dölja det.
Finns flera sätt att köra skivor. Man kan sätta ihop dom med träplugg, med kex, med spont, skruva, beslag etc. För mig så funkar det bra att limma ihop reglar, rikligt med lim på båda sidor och klämma ihop dom ordentligt med tvingar. Sen skruva i 90x5 träskruv snett på undersidan så sitter det.

Titta på ditt bord på undersidan, är det målat så skrapa bort lite färg och se så att bordsskivan är av trä. Är den det så fräs av all färg. 100% ska bort. Använd lackfräs, elhyvel, kraftig slipmaskin för att få den trären. Sen färga in med bets och lägg en matt lack på så ser det ut som på bilden.
Fyrkanterna på benen ser ut att vara limmade eller något så ta ett stämjärn, kniv, kofot och en hammare och knacka bort den sen slipa. Spackla med snickeri spackel om det behövs.
Gör du iordning bordsskivan vill du nog måla om benen med.
Har du tummen mitt i handen så är det nog bäst att köpa ett färdigt bord

Här är en bild på några 45x195 reglar som jag gjort en bordsskiva av, betsat och lackat.
 
  • Handgjord träbordsskiva med mörk bets och matt lack, limmad av reglar, i ett förrådsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord bordsskiva av 45x195 reglar som är betsat och lackat i en verkstadslik miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!

Jag misstänker att nuvarande skiva är byggd av nån form av spånskiva, åtminstone känns lite lite så undertill (även om det inte går att säga säkert då där är sprutmålat vitt).

Ja jag får fundera. Har heller inte tillgång till en fräs som behövs till kanterna.
 
A Annaonym skrev:
Snyggt!

Jag misstänker att nuvarande skiva är byggd av nån form av spånskiva, åtminstone känns lite lite så undertill (även om det inte går att säga säkert då där är sprutmålat vitt).

Ja jag får fundera. Har heller inte tillgång till en fräs som behövs till kanterna.
hyr en fräs på hygglo av privatpersoner.
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.