F fribygg skrev:
Skippa fronten så räcker plåten till en större kompost och blir enklare att tillverka och sköta
Det är ju en tanke.
Jag valde att sänka fronten just för att få till en större kompost men ska överväga att ändra den ytterligare.
 
Rent generellt när det gäller storleken så har vi nästa 2000m2 tomt men komposten är för der vardagliga, mindre avfallet i trädgården och jag kommer få köra iväg större mängder av ris, perenna växter som tex klipps ner på hösten.
 
P-plats P-plats skrev:
Rent generellt när det gäller storleken så har vi nästa 2000m2 tomt men komposten är för der vardagliga, mindre avfallet i trädgården och jag kommer få köra iväg större mängder av ris, perenna växter som tex klipps ner på hösten.
Bygg ett par stora komposter istället för att köra bort biomassa från tomten
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det behövs tre fack. Ett man fyller, ett som komposterar och ett som man tar kompostjord ur. Detta under en säsong alltså. Hur stora fack man behöver beror ju på hur mycket trädgårdsavfall man producerar men en kubik per fack var lite för lite för mina 700 kvadrat.
 
  • Gilla
Evakatarina och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Har länge funderat på en lite snyggare kompost för trädgårdsavfall och det har nu blivit högaktuellt.
Vad tror ni om att svetsa ihop en med två fack av 3mm Cortenplåt med yttermått 1500 X 1000 X 750mm (B X H X D)
Fronten ska ha två luckor (550 X 400mm) och vara 750mm hög.
Mellanväggen tänkte jag ha 250mm från botten och 500mm hög.

Typ något åt det här hållet tänker jag att det ska se ut:
[bild]

Alla mått är för att maximera måtten av en Cortenplåt som är 1500 X 3000mm.
Luckorna på framsidan kommer troligtvis sitta fast med skruvar och vingmuttrar.
På båda kortsidorna samt på baksidan tänker jag ha någon form av mönster utskuret för att lufta i komposten samt för att höja utseendet.

Här är lite bilder på mönster som jag hittat på nätet:
[bild]

Vad säger ni om detta, kan detta bli en snygg och funktionell lösning?
Är 3mm Cortenplåt lagom tjockt för ändamålet?
Jag tror inte att kommer att funka. Allt inuti kommer att ruttna och det enda du får ut är en äcklig gegga. Kompost behöver luft och det skadar inte att blanda ibland. Dessutom kommer det att vara onödigt med luckor, eftersom den vägen kan du ändå inte tömma.

Vi har hållit på med kompostering av trädgårdsavfall i 50 år och har en hel del erfarenhet. Jag skulle aldrig bygga något sånt. Vill du ha det snyggt skall du plantera häck runt kompostområdet och avgränsa med tät och hög grönska. Vi har fyra stycken ca. 1x1x1 meter vanlig gallerkompost och det fylls på en efter en. När den fjärde är full är den första färdig för utspridning. Funkar hur bra som helst.

Vad du planerar är vad jag kallar "over engineering". Ett komplicerat bygge som ser bra ut men uppfyller inte funktionen. Kul projekt, men inte helt genomtänkt. Volumen verkar inte heller räcka, utom om din tomt är väldigt liten.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde vi skulle fylla 360 l fler gånger om på ett år men med kompostkvarn och marktäckning* så räcker det med två där en vilar och den andra fylls på.. Då blandar vi också i hushållsavfall vilket ökar nedbrytningstakten markant.
Ca 1200 m^2 tomt.
Så vill man lägga ner pengar så köp varmkomposter och bygg en skärm runt dem.

*Däremot producerar vi alldeles för lite för att kunna marktäcka fullt ut..
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag trodde vi skulle fylla 360 l fler gånger om på ett år men med kompostkvarn och marktäckning* så räcker det med två där en vilar och den andra fylls på.. Då blandar vi också i hushållsavfall vilket ökar nedbrytningstakten markant.
Ca 1200 m^2 tomt.
Så vill man lägga ner pengar så köp varmkomposter och bygg en skärm runt dem.

*Däremot producerar vi alldeles för lite för att kunna marktäcka fullt ut..
Tror inte heller att jag kommer producera så hemskt mycket kompost så jag tror min lösning kommer räcka.
Kan bli lyckat eller så blir det en dyr läxa då mönstret som ska lufta komposten kostar mer än plåten... 😁
 
LUFT LUFT LUFT
Det blir alldeles för tätt med plåt. Det måste komma till luft annars blir det bara gegga som aldrig blir jord.
 
S senap skrev:
LUFT LUFT LUFT
Det blir alldeles för tätt med plåt. Det måste komma till luft annars blir det bara gegga som aldrig blir jord.
Där av som jag skrivit så kommet det skäras ur mönster på samtliga sidor.
Kommer vara både för lutning samt för att ge komposten ett dekorativt utseende.
 
P-plats P-plats skrev:
Där av som jag skrivit så kommet det skäras ur mönster på samtliga sidor.
Kommer vara både för lutning samt för att ge komposten ett dekorativt utseende.
Låter bra men det måste vara rätt ”luftigt” mönster och då blir hållfastheten sämre. Glöm inte detta då du dimensionerar.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Det blir nog jättehäftigt. Framförallt om du lyckas med mönstren.

Ett något enklare alternativ är ju att lägga allt avfall i en stor hög.😀
 
P-plats P-plats skrev:
Rent generellt när det gäller storleken så har vi nästa 2000m2 tomt men komposten är för der vardagliga, mindre avfallet i trädgården och jag kommer få köra iväg större mängder av ris, perenna växter som tex klipps ner på hösten.
Denna typ av kompost kommer att brinna dåligt då järnet blir kallt merparten av året. Någon vettig "kompost" blir det inte. Slänger man dessutom inte ner rester av tex perenner etc blir det väl bara gräsklipp kvar - sådant som iofs bättre göder gräsmatta, buskar och häckar på plats. Även om det finns hål i stålet räcker inte detta.

Corten är snyggt men olämpligt för kompostbehållare.
 
yonna yonna skrev:
Corten är snyggt men olämpligt för kompostbehållare.
Har du erfarenhet av kompost i Corten eller är det bara ditt tyckande?
 
F fribygg skrev:
Har du erfarenhet av kompost i Corten eller är det bara ditt tyckande?
Nej.
Ja.
Med mångårig komposteringserfarenhet.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara komposterat själv sedan tidigt nittiotal och kan inte se varför TS kompostide med cortenplåt inte skulle fungera.
Attt komposteringen blir dyrbar och svår skött får väl TS ta om den ska göras på ett krångligt sätt i dyrbart mtrl som nu planeras men det är ju iaf bättre än att köra iväg det komposterbara från fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.