Hej!

Jag har några frågor om tillvalen i Älvsbyhus.

Vilka tillval är vanliga att man gör och hur mycket brukar slutnotan för tillvalen bli? Grundpriset är ju billigt men om man gör en massa tillval, blir huset mycket dyrare då? Har hört att Älvsbyhus har dyra priser för sina tillval - stämmer det?

När i processen gör man dessa tillval? Är det i samband med husbeställningen eller senare? När berättar säljaren om alla tillval man kan göra? Har hört att säljaren inte lämnar ut tillvalslistor och priset för dessa - varför denna strategi?

Möjligt att dom har dyra tillval men det jämnar ut sig med det billiga huspriset..

Vanliga tillval jag läst om och själv gjort blandannat
Byter innerdörrar från släta till spegeldörrar.
Fönsterna bytas från inåtgående till pivåhängda.
Dörr i groventren/tvättstuga.
Byter från elvärme till vattenburen frånluft.
Spisen är nog vanligt att man byter.
Skåpluckor i köket bytes nog av en del.

Man får ganska tidigt en lista efter husbeställningen med alla tillval man kan göra och där står alla priser och alla tillval/frånval på den osse.. En del saker nämnde vi redan vid husbeställningen.

Innerdörrar, köksluckor, balkongdörr, tvättstugedörr, extra fönster över diskbänk, större tvättmaskin, varmluftsugn, gavelbalkong, 8 st ytterbelysningar, en hel del el tele och teveuttag, det är det vi ändrade eller valde extra till vårat Sleipner.. hamna på ca 130000:-
En del grejer valde vi direkt när vi beställde huset och resten kompletterade vi med när vi fick fabriksordern för underskrift ca 10 veckor före husleverans..

Mvh Björn

Möjligt att dom har dyra tillval men det jämnar ut sig med det billiga huspriset..
Må så vara. Men om man kan få ett annat hus där dessa tillval finns som standard (och som kanske känns mer gedigert), varför då köpa välja ä-hus från början..? Vill man ha mer "lyx" så finns det ju andra alternativ till samma pris. :-/

::) :-?Ja det var ju mycket du hade att tillföra tråden.
Kanske för att man tycker huset är det "rätta".
Som du själva vet är det skillnad på hus och hus. Vi själva t.ex. kollade massor men just detta vi valde kändes bra.  Ser ut som vi vill mm.mm.

tycker dock att tillvalen inte är på något sätt är överdrivet dyra.. oftast beroende av arbetstid... tycker ändå att manb inte komer upp till dom prisklasser som många andra har.. inkl dessa tillval..

De tillval vi har gjort som känns mest prisvärda är:

Alla stora fönster bytte vi till pivåhängda
Vattenutkastare på framsidan
Innedörrar, Anette, jättefina jämfört mot standard
Elutag i alla hörn utvändigt
Inbyggnadspaketet i köket blev snyggt, men om det var prisvärt kan jag inte säga

Vi satte dessutom in en murspis som heter munkspisen. ¨Håller värmen kanonbra.

Hoppas det hjälpte!

Mvh Ulle-Bella

Hej!
Vi har nästan inte fått veta nått om tillvalen fick några broschyrer men inga priser eller så.
Så fort man frågar om det så säger säljaren att det tar vi senare tycker att det är lite dåligt.
Sist jag prata med honom sa jag till han att man kanske vill veta ifall man måste höja lånen då sa han att vi skulle titta på det snart.
:-/

Vi har valt till:

lite el och tele uttag
Annette innerdörrar
Pivåhängda fönster
Takkupa

Dessa tillval var väldigt prisvärda...

Vi har valt att köpa nytt kök på IKEA och sätta upp orginalköket i garaget, för det var väldigt dyrt att byta upp sig. Lagt egna golv i vardagsrum. Det blev lika dyrt med ett komplett kök på IKEA, som det skulle kosta att byta till ek-luckor. Vi valde dock inte bort deras kök, för då skulle vi blivit av med alla vitvaror, och endast fått 16,000:-.

I övrigt kört standard. Vi resonerar som så, att om vi skulle köpt ett gammalt hus, hade vi ändåa fått levaq med plastmattor och övrigt som satt i det huset, så varför inte leva med det i ett nytt hus, och sedan byta allt eftersom vi bor in oss. Det blir ändå billigare att bygga nytt.

Galadriel : stå på dig så du får veta..

Hej på er!

Jag har för mig att när det återstår ca 3 månader tilla huset kommer, så får man hem en lista på alla tillval. Vi tog våran lista och åkte till säljaren och där fick han förklara vad allt betydde. Vi valde tillval utifrån hur krongligt och dyrt det skulle bli att ändra på det i framtiden.....typ ett extra fönster i köket och byte av alla fönster. Även om man vill ha låga fönster i tex vardagrummet så är det nog bra att man väljer det i samband med tillvalen. Vi byggde ett Ägir och det vi missade var ett extra vattenutkast på framsidan. Men det löste vi med en jäv... lång vattenslang..suck som tar mycket platts. Sen är det nog bra om man tänker till när det gäller tomrör och kontakter mm. Jag ritade upp unifär som jag trodde vi skulle möblera och valde därefter till tomrör och kontakter. Det var blandannat för sladdarna till hemmabion , 6 st kontakter där jag skulle ha tv mm, och en massa extra kontakter i det rum där datorn skulle stå.

Hej!
Undrar vad det kostar och ta golvvärme i badrummet?
Är det nån som har en aning är det väldigt dyrt eller?
Pivåhängda fönster är det såna man kan snurra liksom?
:)

Ja det var ju mycket du hade att tillföra tråden.
TS fråga handlade om Ä-hus och huruvida tillvalen var dyra och hur det påverkade totalpriset på huset... :-? :-/

tycker dock att tillvalen inte är på något sätt är överdrivet dyra
Har inte koll på alla tillval, men isolering av övervåning var inte lockande. Har för mig att det låg runt ca 80.000 när vår husfirma tog 50.000... ::)

vi har valt till anette inndörrar, takkupa, annan spis, annan tvättmaskin, torktumlare, kamin, vidbyggt garage, draget för dusch på övre plan och andra köksluckor. golvvärme i badrummet kostade runt 5000kr. vi har sx modellen så vi har även spröjs, tvättstuge dörr, vattenburen frånluft, tak över entren. jag håller inte med om att hus + tillvalen blir lika dyrt eller dyrare som att köpa ett annat hus :-?
inte ens lb hus ugglanserien kom i närheten :o vårat går på ca 1.3 utan tomt...

Man kan inte välja till isolering av övervåningen från Älvsbyhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.